English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دلایل رشد بازار سرمایه در هفته گذشته/ پیش بینی بورس در هفته پایانی آبان ماه

به گفته کارشناسان رشد دلار در بازار منجر به افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکت های صادراتی شده و حالا با توجه به اینکه شاخص در محدوده بالای یک میلیون و 400 هزار واحد قرار گرفته در هفته پیش رو در این محدوده کف سازی می کند.

دلایل رشد بازار سرمایه در هفته گذشته/ پیش بینی بورس در هفته پایانی آبان ماه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بازار سرمایه در یک هفته گذشته بعد از اینکه قیمت ارز به محدوده ای بالای 36 هزار تومان رسید روندی صعودی آغاز کرد و در چند روز توانست نزدیک به 180 هزار واحد رشد کند و حتی از نخستین محدوده مقاومتی خود یعنی یک میلیون و 400 هزار واحد عبور کند و هم اکنون در بالای این سطح در حال کف سازی است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه رشد قیمت دلار باعث افزایش تقاضا برای خرید سهام نمادهای صادراتی شده است، گفت: در یک هفته گذشته به دلیل اینکه پیش بینی می شود درآمد شرکت های صادراتی از محل افزایش نرخ ارز بالا برود تقاضا برای این نماد ها بالا رفته است، اما این مساله در کوتاه مدت می تواند یک سیگنال برای بورس محسوب شود و بعد از آن عوامل بنیادی نیاز است تا رشد سهام این شرکت ها ادامه پیدا کند.

حمید میرمعینی با بیان اینکه در شرایط کنونی نرخ سود فدرال رزرو آمریکا بالا رفته و این موضوع نشان می دهد که قرار نیست قیمت جهانی کامودیتی ها بالا برود، اظهار کرد: بنابراین رکود موجود در بازار جهانی همچنان برقرار است، از این رو شرکت های صادراتی در این رابطه چالش خواهند داشت، زیرا این شرکت ها وقتی می توانند در بورس به حاشیه سود بالایی برسند که در کنار رشد قیمت دلار با افزایش صادرات هم روبرو شوند.

او افزود: از سوی دیگر  تحریم ها همچنان برقرار است و شرکت ها با مشکلات و موانع صادراتی مواجه هستند در چنین شرایطی پیش بینی می شود معاملات شرکت های صادراتی در بورس متعادل شود و عوامل دیگری محرک اصلی بازار سرمایه شوند.

میرمعینی با اشاره به اینکه دولت باید حمایت از بازار سرمایه را در این مقطع اجرایی کند، گفت: مهمترین مساله ای که در مقطع کنونی می تواند به رونق بازار سرمایه کمک کند کمک به ورود نقدینگی به این بازار است و وقتی این اتفاق می افتد که بازارهای سوداگری از رونق بیفتد و نقدینگی هم از طریق صندوق تثبیت به بازار تزریق شود، در چنین شرایطی سهامداران خرد هم به ماندن در بازار امیدوار می شوند.

 

حجم معاملات بازار سرمایه رشد پیدا کرده است

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی حجم معاملات بازار سرمایه رشد پیدا کرده است، گفت: این نخستین فاکتوری است که می تواند مقدمه ای برای رشد بورس باشد، به عبارت دیگر وقتی حجم معاملات بالا می رود و ارزش معاملات هم در بالای 5 هزار میلیارد تومان باقی می ماند در چنین شرایطی سهام دست به دست می شود و بازار روند صعودی خود را حفظ می کند.

احمد جانجان با بیان اینکه بازار هم اکنون در محدوده حمایتی یک میلیون و 400 هزار واحد قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر پیش بینی ها حکایت از این دارد که شاخص کل بورس در این محدوده کف سازی کند و بعد به سمت مقاومت بعدی یعنی یک میلیون و 450 هزار واحد و محدوده یک میلیون و 500 هزار واحد حرکت کند و با توجه به اینکه سیگنال های تورمی در اقتصاد کشور وجود دارد به نظر نمی رسد شاخص کل دوباره روندی نزولی به خود بگیرد.

او با تاکید بر اینکه اگر نقدینگی به بازار سرمایه ورود پیدا کند احتمالا شاخص کل بورس می تواند تا محدوده یک میلیون و 700 هزار واحد رشد داشته باشد، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت نفت در بازار جهانی بالای 90 دلار باقی مانده و حتی احتمال اینکه با نزدیک شدن به فصل سرما بالاتر هم برود وجود دارد از این رو کرک اسپرد گروه پالایشی بالا می رود و تقاضا برای این نمادها بیشتر می شود، از این رو بازار در یک نوسان مثبت به مسیر خود ادامه خواهد داد.

براساس این گزارش، رشد دلار در بازار منجر به افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکت های صادراتی شده و حالا با توجه به اینکه شاخص در محدوده بالای یک میلیون و 400 هزار واحد قرار گرفته در هفته پیش رو در این محدوده کف سازی می کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

دلایل افت بورس در هفته اخیر/ برخی نمادها در موقعیت ارزندگی قرار دارند

ریز موج جدید بیت کوین در راه است/ رمزارزها همچنان نزولی خواهند بود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه