English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دو گره مسکن ملی زمین و تسهیلات است / بانک ها تسهیلات و وزارت علوم، زمین نمی دهند

در حالی دولت به صورت جدی وعده اجرایی شدن مسکن ملی را می دهد بانک ها از پرداخت تسهیلات سرباز می زنند، هرچند بانک مسکن اعلام کرده به تنهایی 47 هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و از طرف دیگر نهادهای دولتی مانند دانشگاه ها و وزارت علوم زمنی های مازاد را ازاد نمی کنند.

دو گره مسکن ملی زمین و تسهیلات است / بانک ها تسهیلات و وزارت علوم، زمین نمی دهند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ، یکی از برنامه های که دولت سیزدهم بر آن تاکید داشت اجرا نهضت ملی مسکن با هدف‌گذاری ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال است و در یک سال اخیر مهمترین دلیل برای عدم اجرای آن عدم پرداخت تسهیلات بانکی به بخش مسکن بوده، هرچند بانک مسکن مدعی است که امسال ۴۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. همچنین عدم واگذاری زمین توسط نهادهای دولتی مانع دیگری در اجرای سریع‌تر پروژه های مسکن بوده، با این حال رییس جمهور ضرب الاجل لازم را صادر کرده تا در صورت عدم همکاری زمین از نهادهای دولتی گرفته و به نام دولت ثبت شود.

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت واحد‌های مسکونی توسط سازنده که تعاونی، انبوه سازان یا مردم هستند، گفت: دولت مسکن نمی سازد و قیمت مسکن ملی هم از ابتدا اعلام نشده چون ۷۰ درصد قیمت مصالح و ۳۰ درصد هزینه دستمزد است و از آنجایی که مسکن ملی توسط غیر دولت ساخته می شود و هزینه ها تحت تاثیر تورم است به همین دلیل قیمت نهایی نهضت مسکن ملی اعلام نشده است.

او با بیان اینکه با توجه به توان خانوارها پروژه مسکن ملی ساخته می شود ، افزود: تاکنون دهها مدل برای تامین مالی برای پروژه های مسکن ملی تعریف شده است، در بخش تسهیلات باید پروانه ساخت و سند تک برگ وجود داشته باشد اما در شرایط کنونی مشکلات اداری برای پرداخت وجود دارد. در حال حاضر ۶۰۰ هزار افتتاح حساب شده و ۱۶۵ هزار پروژه توسط بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات قرارداد منعقد کرده اند و آنهایی که هنوز تسهیلات دریافت نکرده اند با مشکلات اداری مواجه بوده که بعد از رفع مشکل تسهیلات به آنها پرداخت می شود.

محمود محمودزاده با اشاره به اینکه تحویل پروژه های مسکن ملی از مهر امسال آغاز می شود، گفت: این پروژه ها نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد هستند که ۲۰ هزار واحد مربوط به مسکن مهر تکمیل نشده قبلی است و همچنین پروژه های مسکن خود مالک و...است. با توجه به اینکه همه پروژه اقدام ملی و...توسط دولت اجرایی شده بنابراین پروژه ها اقدام شده اند تا مردم از منافع نهضت مسکن ملی بهره مند شوند.

شناسایی ۷ هزار هکتار از اراضی دولتی برای مسکن ملی

علی رضا فخاری مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه ۷ هزار هکتار از اراضی دولتی برای واگذاری به مسکن ملی شناسایی شده است ، گفت: طبق تذکری که ریاست جمهوری داده بهانه های دستگاه های دولتی قابل قبول نیست و وزارت علوم و دانشگاه ها در طرح های قبلی زمین های در اختیار گرفته اند که الان مدعی هستند این زمین ها قابل واگذاری نیستند.

در همین رابطه یک کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ضمن اشاره به اینکه در شرایط کنونی مشکلی برای ساخت مسکن وجود ندارد، گفت: برای ساخت تولید دو مصالح اصلی ساختمان فولاد و سیمان موثر هستند و به اندازه نیاز کشور ظرفیت تولید داریم، از طرف دیگر مشکلی برای نیروی انسانی وجود ندارد و در بخش کلان هم می توان این طرح را با همکاری دولت و بخش خضوضی ساخت. اما 250 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تحقق این هدف نیاز است، در سال دولت باید 450 هزار واحد مسکن حمایتی بسازد که 200 هزار واحد در قالب تسهیلات و نوسازی در بافت های فرسوده، 250 هزار واحد هم در شهرهای جدید و 250 هزار واحد هم در بخش روستایی ساخته شوند.

او با تاکید بر اینکه سال 86 حدود 800 هزار واحد مسکونی توسط مردم ساخته می شد که با سوء مدیریت دولت روحانی به 350 هزار واحد رسیده است، اظهار کرد: در شرایط کنونی 350 هزار واحد مسکن مردم بدون حمایت دولت ساخته می شود و مابقی هم با حمایت دولت و دستگاه های مختلف دولتی ساخته شود. سهم تسهیلاتی مسکن که باید توسط بانک ها پرداخت شود، 360 هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای بخش مسکن در نظر گرفته شده است و اگر این میزان اعتبار اختصاص یابد به سرعت طرح اجرایی می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه