English

خبرگزاری موج از نهضت ملی مسکن گزارش می‌دهد؛

طرحی که دولت در حمایت از دلالان مسکن کلید زد/حقوق زمینی و اقساط فضایی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن که ادامه اقدام ملی مسکن با هدف ساخت مسکن برای اقشار متوسط و ضعیف و کنترل بازار مسکن کلید خورد اما با شرایط و اقساطی که برای وام‌ها درنظر گرفته شده در عمل به جای کمک به مستاجرها در جهت پیشبرد اهداف دلالان عمل کرده است.

طرحی که دولت در حمایت از دلالان مسکن کلید زد/حقوق زمینی و اقساط فضایی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن

به گزارش خبرگزاری موج قم، مسکن یکی از موضوعاتی است که از سال‌های گذشته در سطح کشور مطرح است و دولت‌های مختلف برای حل آن طرح‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند و شاید پروژه مسکن مهر نقطه آغاز طرح‌های مسکن به طور انبوه در سطح کشور باشد، بعد از آن هم اقدام ملی مسکن مطرح شد که در دولت سیزدهم این پروژه به نهضت ملی مسکن تغییر نام پیدا کرد، البته این تغییرات صرف تغییر در نام نبود و در ساختار هم تغییراتی را شاهد هستیم.

دولت سیزدهم با وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن کار خود را آغاز کرد، نهضت ملی مسکن هم یکی از موارد مهمی است که در راستای خانه دار شدن افراد و کنترل بازار مسکن کلید خورد اما اینکه این پروژه تا کنون در عمل چقدر موفق بوده سوالی اساسی است که برای بررسی آن به سراغ چند نفر از متقاضیان که از زمان اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند رفته و روند احرای پروژه‌ها را از آن‌ها جویا شدیم.

به گفته مسئولین قرار است اولین پروژه در شهریور ماه تحت عنوان مجتمع ۱۸۰ واحدی زیتون شش در استان قم به بهره برداری برسد، اما مشکلات متعددی در این باره وجود دارد.

کام ما در خانه دار شدن تلخ شد

یکی از متقاضیان نهضت ملی مسکن به خبرنگار موج گفت: زمان دقیقی برای تحویل واحدها به ما اعلام نشده، قرار بود خرداد ماه واحدها را تحویل بگیریم که حداقل تا شهریور ماه به تعویق افتاده و همین برای ما مشکل آفرین شده، به استناد قولی که داده بودند فرزندانمان را در مدارس این ناحیه ثبت نام کردیم اما هنوز چیزی مشخص نیست.

او ادامه داد: در قیمت تمام شده و متراژ هم بدقولی‌هایی را شاهد بودیم و بلاتکلیف هستیم و مقداری از آورده ما هم باید برگردانده شود که میزان آن هم هنوز اعلام نشده است.

این متقاضی نهضت ملی مسکن با اشاره به اقساط وام عنوان کرد:  آنچه در قرارداد اولیه ذکر شده بود ۱۰۰ میلیون وام بود که رفته رفته بیشتر شد و امروز برای ما ۴۰۰ میلیون وام ۱۸ درصد و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون هم سود مشارکت در نظر گرفته‌اند و با این اوصاف باید ۱۷ سال ماهانه حدود ۷ میلیون قسط پرداخت کنیم و در مجموع بازپرداخت این وام حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود و هیچ کس هم ضامن این میزان وام نمی‌شود.

او ادامه داد: اگر این مسکن حمایتی است این مبالغ قسط چه معنایی دارد،  باتوجه به حقوق‌های ما پرداخت این اقساط خارج از عهده ما است، در این طرح از طرف دولت حمایتی نشد و کام ما در خانه دار شدن تلخ شد و باتوجه به خام بودن واحدها هر چه زمان تحویل دیرتر شود تجهیز آن هم برای ما گران‌تر خواهد شد و به ضرر ما است.

این شهروند اظهار کرد: برای وام‌های نهضت ملی مسکن برای دهک‌های پایین تخفیف در سود درنظر گرفته شده اما دهک بندی اصلا براساس واقعیت و جامعه آماری درست نیست و حق به حق دار نمی‌رسد.

توصیه قابل تامل یک مسئول برای فروش واحدها

یکی دیگر از متقاضیان هم به اشاره به اینکه سال ۹۸ ثبت نام کرده و بنا بوده ۱۸ ماهه مسکن تحویل داده شود، به خبرنگار موج گفت: استاندار قبلی از عید ۱۴۰۰ وعده می‌داد ماه آینده تکمیل می‌شود؛ اما هنوز هم برای تکمیل واحدها حداقل به یک تا دوماه دیگر زمان نیاز دارد ضمن اینکه وام ۱۰۰ میلیونی به ۴۰۰ میلیون همراه با حدود ۴۰ میلیون سود مشارکت با بازپرداخت ۱۷ سال تبدیل شده که قشر متوسط و پایین توان پرداخت اقساط آن را ندارند و برای اقساط دهک‌های پایین فکری نشده است.

او ادامه داد: برای دریافت وام هم حدود دو میلیون از ما خواسته شده، ضمن اینکه وام هم بیمه نشده است، مسئولین در شبکه‌های مختلف و رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند که بخشی از سود وام برای دهک‌های پایین از صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود اما خبری از اعمال این تخفیفات درمورد ما نیست.

این متقاضی نهضت ملی مسکن عنوان کرد: تعداد زیادی از افراد قصد فروش دارند و اگر شرایط به این شکل باشد من هم فروشنده هستم چون درصورت تحویل مسکن بدون تنفس باید از ماه بعد از آن حدود هفت میلیون قسط پرداخت کنم و در کنار این برای آورده هم وام داشتم که اقساط آن هم هست و پرداخت همه این‌ها از توان من خارج است.

او تاکید کرد: قصد رئیس جمهور و دولت خانه دار کردن ما است اما با این شرایط نه تنها من خانه دار نشدم بلکه خانه را به دلال فروختم و این چرخه باطل ادامه پیدا می‌کند؛ در حال حاضر اعلام می‌شود سه میلیون مسکن خالی داریم به نظر من این میزان سال‌های بعد بیشتر می‌شود و مشکل مسکن حل نشده باقی می‌ماند، اگر دولت چاره‌ای دارد باید درحال حاضر ارائه دهد چون در آینده که من مسکنم را فروختم نوش داروی بعد از مرگ سهراب است.

این متقاضی نهضت ملی مسکن ادامه داد: چرا مسئولین مصاحبه می‌کنند و وعده سر خرمن می‌دهند، این وعده‌ها و مصاحبه‌ها قابل درک نیست، خرداد ماه که با مسئولین بانک جلسه داشتیم یکی از مسئولین به راحتی گفت اگر توان پرداخت اقساط را ندارید بفروشید، این درحالی است که وظیفه مسئولین خانه دار کردن ما است نه اینکه پیشنهاد فروش واحدها را بدهند.

دهک بندی غیرواقعی حق را ناحق کرده است

بیگی یکی از بانوان سرپرست خانوار و متقاضی نهضت ملی مسکن است که از سال ۹۸ ثبت نام کرده و سال ۹۹ اولین واریزی را داشته، او با بیان اینکه بنیاد مسکن قیمت تمام شده را اعلام نکرده، به خبرنگار موج گفت: در قرارداد اولیه بنا بود هر متر کمتر از قیمتی که اکنون اعلام شده باشد و چیزی هم درباره محدودیت پارکینگ به ما اعلام نکردند اما در نهایت برای پارکینک قرعه کشی کردند و هر فرد برنده باید ۵۰ میلیون مازاد بابت پارکینگ پرداخت کند.

او هم وام ۴۰۰ میلیونی و اقساط آن را مهم‌ترین مشکل دانست و ادامه داد: حدود ۴۰ میلیون سود مشارکت درنظر گرفته‌اند و برای همین میزان هم مجدد باید سود ۱۸ درصد پرداخت کنیم این درحالی است که پرداخت سود برای سود معنی ندارد، چرا باید به اجبار وام ۴۰۰ میلیونی داشته باشیم و بخشی از آورده ما پس داده شود.

این متقاضی نهضت ملی مسکن عنوان کرد: درباره مشاعات ساختمان هم تکلیف ما مشخص نیست و طبق قرارداد عمل نمی‌کنند و قیمت آن را با قیمت ساختمان اصلی به یک میزان محاسبه می‌کنند و هنوز هم قیمت تمام شده اعلام نشده و چند ماه است که بلاتکلیف هستیم.

او ادامه داد: برای تخفیف ۹ درصدی سود هم به ما اعلام شده چون شما برای اقدام ملی مسکن از دولت قبل هستید مشمول این طرح نمی‌شوید و به اجبار باید وام ۴۰۰ میلیونی این طرح را بگیریم و اقساط ۱۸ درصد بدون تخفیف طرح قبلی را پرداخت کنیم، از طرفی هم چون برای آورده پول در حساب ما واریز شده و گردش مالی داشتیم در دهک بندی جزء دهک‌های واقعی خود قرار نگرفته‌ایم

بیگی عنوان کرد: واحدها هم خام است و حتی در اتاق‌ها هم رنگ ندارد و باید برای تجهیز واحدها هم هزینه کنیم، از طرفی حق بازدید از پروژه هم برای ما محدود است.

طرحی برای خانه دار شدن؛ آموزشی برای دلال بازی

یکی دیگر از متقاضیان زیتون شش هم که شرایط مشابهی با بیگی دارد، با بیان اینکه قیمت واحدها، وام و آورده مطابق با چیزی که در ابتدا به ما اعلام شد نیست، به خبرنگار موج گفت: اگر فردی ۲۵ تا ۳۰ میلیون درآمد ماهانه داشته باشه می‌تواند از عهده اقساط بربیاید اما بیشتر متقاضیان از اقشار متوسط و ضعیف هستند و توان پرداخت را ندارند، سوال ما این است آیا دولت از حقوقی که به کارگر و معلم و کارمند پرداخت می‌کند خبر ندارد که چنین اقساط بالایی را برای آن‌ها درنظر گرفته است.

او ادامه داد: حاضریم مانند شرایط مسکن مهر نصف حقوق را برای اقساط پرداخت کنیم اما اینکه مبلغ اقساط از میزان حقوق بالاتر باشد پذیرفتنی نیست و افراد به ناچار منصرف می‌شوند و دلال‌ها هستند که سود می‌برند، این طرح برای خانه دار شدن آمده بود اما در عمل طرحی است که دلال بازی را به ما آموزش می‌دهد و در نهایت مستاجرها، مستاجر باقی می‌مانند و هدف دولت با شکست مواجه می‌شود.

قرارداد یک طرفه اجازه اعتراض را از متقاضیان گرفت

غالبی یکی دیگر از افرادی است که سال ۹۹ در شرایطی که قیمت هر متر کمتر از زمان کنونی و وام هم ۱۰۰ میلیون با اقساط نهایت سه میلیون بود قرارداد بسته، او با اشاره به اینکه متولیان به قرارداد خود پای بند نبودند به خبرنگار موج گفت: قرارداد به نوعی نوشته شده که در عمل نمی‌توان اعتراض و شکایت کرد، چندین بار مقابل استانداری تجمع کردیم که اجازه این تجمعات هم از ما گرفته شد.

او ادامه داد: بیشتر ما برای آورده در کنار فروش طلا و ماشین وام گرفته‌ایم و با این وام حدود هفت میلیونی و درآمدهایی که داریم در عمل باید باد هوا بخوریم، اگر این مسکن‌ها حمایتی است باید تخفیفات سود شامل ما هم باشد و توان پرداخت داشته باشیم، وام ۱۰۰ میلیونی را خودسرانه ۴۰۰ میلیون کردند، این درصورتی است که وام باید مرحله به مرحله تخصیص پیدا می‌کرد و این میزان در مرحله نازک کاری نیازی نبود.

این متقاضی نهضت ملی مسکن عنوان کرد: سرعت ساخت پروژه هم پایین آمد و زمان تحویل واحدها هم مشخص نیست و باتوجه به در پیش بودن مدارس ما که فرزند مدرسه‌ای داریم بلاتکلیف مانده‌ایم.

او ادامه داد: نحوه محاسبه متراژ هم یکی از مشکلات ما است و مشاعات و پارکینگ و محوطه سازی درست درنظر گرفته نشده، ضمن اینکه قیمت مشاعات را با ساختمان اصلی یک میزان محاسبه می‌کنند، دهک بندی هم یکی از مشکلات ما است که به خاطر گردش مالی آورده جزء دهک‌های بالاتر قرار گرفته‌ایم و اعتراض چندین باره برای بازبینی هم به جایی نرسیده است.

عملکرد بنیاد مسکن غیرشفاف بود

عمادی یکی دیگر از متقاضیان است که اولین واریزی را سال ۹۹ داشته، او سرعت پیشرفت پروژه را معقول می‌داند اما درباره دیگر مشکلات این واحدها به خبرنگار موج گفت: مشکل اصلی ما وام ۴۰۰ میلیون ۱۸ درصدی است، اگر این تسهیلات حمایتی و دولتی است این میزان سود بی معنی است، می‌شد با این میزان سود از هر بانکی غیر از پروژه مسکن هم وام دریافت کرد اما بیشتر افراد امکان پرداخت این میزان قسط ماهانه را ندارند.

او ادامه داد: هدف ساخت مسکن ارزان قیمت برای قشر ضعیف، کاهش قیمت مسکن، کوتاه شدن دست دلالان و ساخت هدفمند مسکن بود اما شرایط موجود این طرح را از هدفش دور می‌کند و باعث می‌شود فروش به عنوان اولین گزینه در فکر متقاضیان باشد که در نهایت به ضرر آن‌ها خواهد بود، در این شرایط افراد مستاجر باز هم مستاجر می‌مانند و شرایط به سود دلالان و افرادی که از قبل خانه داشتند و تعیین کننده قیمت مسکن و اجاره بودند رقم می‌خورد.

این متقاضی نهضت ملی مسکن ادامه داد: برای پروژه ۱۸۰ واحدی زیتون شش بعید می‌دانم بیشتر از ۳۰ نفر به بانک مراجعه کرده باشند چون یا توان بازپرداخت و یا دو ضامن برای معرفی به بانک را ندارند.

او عنوان کرد: بنیاد مسکن در این پروژه‌ها از ابتدای فرآیند ساخت تا بهای تمام شده شفاف نبوده و خوب پیش نرفته و قرارداد بانک با بنیاد هم شفاف نیست، درکنار این‌ها مشکلات خرد دیگری هم وجود دارد و به خاطر زمان تحویل افرادی که فرزند مدرسه‌ای دارند برای ثبت نام بلاتکلیف مانده‌اند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد طرح نهضت ملی مسکن در عمل اگر با شکست هم مواجه نشود مشکلات متعددی دارد که بدون حل آن‌ها نمی‌توان به خانه دار شدن مستاجرها چشم امید داشت و نیاز است دولت در آن بازنگری داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه