English

مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

صرفه جویی کننده های برق می توانند رمز ارز استخراج کنند

سخنگوی صنعت برق گفت: در حال حاضر کسانی که در طرح بهینه‌سازی برق مشارکت می کنند و در برق مصرفی خود صرفه جویی می کنند می توانند به ازای میزان برقی که کاهش مصرف داده اند با پرداخت هزینه برق صنعتی آن را در استخراج رمز ارزها بکار بگیرند.

صرفه جویی کننده های برق می توانند رمز ارز استخراج کنند

سخنگوی صنعت برق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در سال گذشته تعرفه برق مصرفی برای استخراج رمز ارز تعیین شده است، گفت: براساس تصمیمات سال گذشته تعرفه برق برای استخراج رمز ارزها سالیانه ۹۶۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت بود که در ماه های غیرگرم تعرفه برای هر کیلووات ساعت به ۴۸۰ تومان می رسید و برای ۴ ماه گرم سال تعرفه برق مصرفی برای استخراج رمز ارزها تا دوبرابر افزایش می یافت.

مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه براساس تصمیم وزارت نیرو شرکت های که رمز ارز استخراج می کنند باید در یک محدوده زمانی خاص فعالیت خود را متوقف کنند، اظهار کرد: براساس تصمیمی که اتخاذ شده این شرکت ها باید سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت در سال از برق استفاده نکنند که قرار شده زمان آن توسط وزارت نیرو به شرکت ها علام شود.

او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی حدود ۳۰۰ مگاوات برق از شبکه برای استخراج رمز ارز به شرکت ها داده می شود، تصریح کرد: در حال حاضر هم مقرر شده برای متقاضیانی که در بهینه سازی مصرف مشارکت می کنند امکان استفاده از برق برای استخراج رمز ارزها داده شود، برای نمونه فعالیت در طرح تغییر کولرهای گازی که منجر به صرفه جویی برق می شود این امکان را برای آنها فراهم می کند تا برق صرفه جویی شده را در بلاکچین استفاده کنند اما باید قیمت برق صنعتی که حدود ۷۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت را پرداخت کنند.

او درباره جزئیات چگونگی مشارکت در طرح بهینه سازی مصرف برق ، اظهار کرد: تا پایان شهریور هر کسی می تواند در طرح بهینه سازی مشارکت کنند که با استفاده از کولرهای کم مصرف به ازای هر کولر ۱۶۰۰ کیلوات ساعت صرفه جویی در مصرف برق ایجاد کند و آن را برای استخراج رمز ارزها بکار بگیرد اما ابتدا باید از وزارت صنعت مجوز دریافت کنند و بعد از آن می توانند از توزیع برق انشعاب دریافت کند و فعالیت خود را آغاز کند، البته باید ۵۰ کیلو وات مصرف برق داشته باشد که در واقع کف برق مصرفی برای ماینرها است.

او درباره اینکه طرح بهینه سازی مصرف برق چه میزان صرفه جویی ایجاد می کند، اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون کولر ۱۶۰۰ مگاوات صرفه جویی دارد که در طول سال ۸ میلیارد کیلوات ساعت از برق مصرفی کاهش می دهد و دیگر نیاز به سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه در تامین ۲ هزار مگاوات برق مورد نیاز نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس درآمدهای صنعت برق از محل فروش برق به مشترکان و صادرات، این میزان در بودجه سال ۹۹ حدود ۲۹ درصد افزایش پیدا کرده از این رو پیش‌بینی شده صنعت برق در سال جاری حدود ۳ هزار میلیارد ریال سود کسب کند. همچنین مجموع هزینه‌های شرکت‌های صنعت برق در لایحه بودجه سال ۹۹ بالغ بر ۳۹۲ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که این میزان نسبت به مقدار مصوب آن در سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است. از سویی رشد هزینه تمام شده برق که نسبت مجموع هزینه‌های شرکت‌های برق به میزان فروش داخلی برق تعریف می‌شود، در لایحه بودجه سال ۹۹ مقدار ۱۳۹۶ ریال به ازای هر کیلووات ساعت فروش داخلی برق تعیین شده که این میزان نسبت به قانون بودجه سال ۹۸ بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است. بنابراین با توجه به سیاست های اخیری که وزارت نیرو در زمینه بهینه سازی مصرف برق و تخصیص برق برای استخراج رمز ارزها اندیشیده است، به طور قطع پیش بینی های بودجه سال جاری محقق می شود، زیرا تعرفه برق برای ماینرها بسیار بالاتر از قیمت برق صنعتی است و در آینده شرکت های زیادی وارد این کسب و کار خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه