English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تقدیم بازارهای خارجی به رقبا با توقف صادرات

به گفته کارشناسان در حال حاضر کرونا تاثیر منفی روی ساخت و ساز گذاشته و قیمت فلزات هم کاهش یافته است، بر اساس همین شرایط فولادسازان ایرانی از طریق صادرات به کشورهای همسایه می توانستند تا حدودی کاهش تقاضای داخلی را جبران کنند.

تقدیم بازارهای خارجی به رقبا با توقف صادرات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در همان ابتدای هفته اول شهریور ماه ۹۹ قیمت فلزات در بازار ایران کمی با افت روبرو بود و از آنجایی که بازارهای جهانی تعطیل بود نمی‌توان ادعا کرد که روند نزولی بازار ادامه خواهد داشت و باید در انتظار روند دادوستدها در بازار کامودیتی ها در روزهای آینده بود که در شرایط کنونی از دید ناظران جهانی دورنمای بازار کامودیتی ها و فلزات اساسی در بازار جهانی متاثر از پاندومی کووید ۱۹ در جهان و تضعیف میزان عرضه و تقاضای موجود در کسب و کار روبرو است و علیرغم خوش بینی ها درباره احتمال کارایی بالای واکسن کووید ۱۹، هنوز بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند طلا بهترین مامن برای سرمایه گذاری در شرایط فعلی است. از این رو قیمت انس طلا در بازار جهانی که طی هفته گذشته وارد کانال ۱۹ هزار تومان شده بود دوباره به کانال ۲۰ هزار تومان برگشت و این نشان می دهد که اثر مثبت کشف واکسن کرونا در روسیه  و انگلستان و ... تنها اثر موقتی داشته و هنوز اطمینان لازم برای نابودی کرونا توسط این واکسن ها به وجود نیامده است.

عضو انجمن فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه شیوع کرونا قیمت های جهانی محصولات فلزی را کاهش داده است، گفت: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده تا سه سال بعد از تولید ویروس کرونا نمی توان درباره توقف کامل شیوع ویروس کرونا سخن گفت؛ از این رو کسب و کارها به فعالیت خود به صورت تهاجمی درباره تولید و ... عمل نمی کنند به همین دلیل این احتیاط در بازارها وجود دارد.

احمد دنیانور درباره روند بازار فولاد در بازار داخلی اظهار کرد: در برخی مواقع تصمیم گیری ها غیرکارشناسانه روی بازار داخلی تاثیر گذاشته است، برای نمونه توقف صادرات شمش فولاد برای تامین مواد اولیه باعث شد که قیمت شمش خیلی کاهش پیدا کند و این یک اشتباه است، زیرا می تواند تعادل عرضه و تقاضا را بهم بزند از طرف دیگر این اقدام بازار صادراتی را از دست تولیدکننده های داخلی خارج می کند.

او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی صادرات میلگرد و ... به بازار عراق و افغانستان متوقف شده است، اظهار کرد: وقتی رقیب ایران در افغانستان، پاکستان است و در بازار عراق، چین و ترکیه هستند در صورتی که حضور ایران به صورت خودخواسته در این بازارها کم می شود آنها سریع بازار ایران را تصاحب می کنند، به همین دلیل توقف مقطعی صادرات محصولات فولادی ایران نه تنها هزینه بازاریابی جدید روی دست تولیدکننده ها می گذارد باعث کاهش درآمدهای ارزی نیز خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید در صنعت فولاد ایران به ۳۲ میلیون تن رسیده است، گفت: حتی در سال ۹۷ و ۹۸  حدود ۱۰.۵ میلیون تن صادرات داشته ایم از این رو می توان گفت که تحریم ها اثر چندانی در رشد صنعت فولاد نداشته اند و از این رو نباید صادرات محصولات فولادی متوقف شوند.

در ادامه توقف صادرات فولادی جعفر سرقینی سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که قیمت فولاد به صورت ناگهانی و بدون قاعده بالا رفته که براساس تصمیم جدید که ابلاغ می‌شود تنها واحدهایی می‌توانند صادرات فولاد داشته باشند که کف عرضه در داخل را رعایت کنند.

 

بازار جهانی فلزات

همچنین با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا سهم بزرگی از تجارت جهانی را در اختیار دارد و این هفته داده های جدید از تولید ناخالص ملی آمریکا منتشر می شود مثبت یا منفی بودن آن نوعی سیگنال به بازار است که به واسطه آن بازارها می تواند روند آینده خود را ترسیم کند و از طرف دیگر بازار فلزات اساسی و پایه لندن نیز متاثر از مولفه های اثرگذار همچون گزارش موجودی ذخایر انبارها می تواند تغییراتی داشته باشد البته در هفته گذشته با صعود قیمت سنگ آهن، فشارهایی برای تغییرات قیمت در بازار فلزات اساسی و پایه و در مجموع در بازار کامودیتی ها به چشم خورد، اما به نظر می رسد این تغییرات همچنان به درجه پایداری نرسیده اند و احتمال کاهش دوباره وجود دارد، برای نمونه در معاملات روز شنبه اول شهریور ماه جاری، قیمت شمش فولاد برخی تولیدکننده ها با افت قیمت مواجه شد و سایر ذوبی‌ها شمش تولیدی خود را همچنان به‌صورت توافقی اعلام کردند.

در کنار این تغییرات قیمت کامودیتی ها در هفته جاری، قیمت بیلت صادراتی ایران، ۰.۳ درصد افزایش یافت و میانگین آن به ۳۹۲.۵ دلار به ازای هر تن رسید و قیمت اسلب صادراتی ایران در این هفته تغییری نداشت که به نظر می رسد این تغییرات قیمت در نتیجه افزایش قیمت سنگ آهن به وجود آمده و فولادسازان ایرانی، قیمت‌های بالاتر برای بیلت صادراتی را هدف‌گذاری کرده‌اند و در شرایط کنونی قیمت‌های فوبِ خلیج فارس بین ۴۰۰ تا ۴۱۰ دلار را به مشتریان پیشنهاد می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر کرونا فعالیت اقتصادی به ویژه ساخت و ساز و صنایع خودرو را تحت تاثیر قرار داده از این رو صادرات فولادسازان ایران به کشورهای همسایه می توانست تا حدودی کاهش تقاضای داخلی را جبران کنند. با این حال به دلیل نوسانات اقتصادی و عدم تعادل در قیمت محصولات زنجیره تولید باعث شده دولت برای کاهش قیمت صادرات برخی محصولات فولادی را متوقف کند که این اقدام نیز به نوعی تعادل عرضه و تقاضا را بهم می زد و حتی روی سهم بازار صادراتی ایران هم تاثیر منفی می گذارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه