English

در گفتگو با موج مطرح شد؛

دولت به جای وام یک میلیونی تورم را کنترل کند

دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد تسهیلات یک میلیون تومانی از محل یارانه ها پرداخت می کند، اما از آنجایی که تورم در اقتصاد کشور بسیار بالاست، عملا این تسهیلات تاثیری در وضعیت زندگی اقشار دهک های پایین جامعه ندارد، از این رو کارشناسان معتقدند دولت به جای حمایت های این چنینی باید تورم را کنترل کند.

دولت به جای وام یک میلیونی تورم را کنترل کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یکی دو ماه گذشته تصاویری در فضای مجازی از کمک های مالی و معیشتی دولت ها به مردمشان منتشر شد و همین موضوع باعث شد که دولت اقدام به اختصاص وام یک میلیون تومانی با سود 12 درصد از محل یارانه ها کند، علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در توجیه این اقدام گفته بود:« یک اقدام در یک کشور صورت می‌گیرد که بعد در اینجا بسیار تکرار و پخش می‌شود، مثلاً می‌گویند فلان کشور آنقدر کمک کرده و آنقدر وفور برای مردم ایجاد کرده است. در حالی که من با دوستی که در آن کشور زندگی می‌کرد صحبت کردم و گفت چنین خبری نیست». آیت الله علوی گرگانی پس از آن، در پاسخ به استفتایی درباره وام یک میلیون تومانی دولت با سود 12 درصد تاکید کرده بود که: «چون این وام به عنوان بهبود وضعیت معیشتی مردم است، در قالب عقود مضاربه، مشارکت و وکالت قرار نمی گیرد و دریافت سود از این وام شرعا جایز نیست.» از طرف دیگر از این وام استقبالی نشد و دولت مجبور شد سود 12 درصدی را حذف کند.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا به اقشار کم درآمد جامعه آسیب جدی وارد کرده است، گفت: در حال حاضر افرادی که کارگر روز مزدی یا دست فروش هستند هیچ درآمدی ندارند و دولت ایران مانند سایر دولت های دنیا می توانست درآمدی برای این اقشار اختصاص دهد و در شرایط کنونی اختصاص وام یک میلیون تومانی که پیشنهاد داده عددی برابر با 60 دلار است که در مقایسه با پرداختی سایر کشورها به مردم، مبلغی بسیار ناچیز است. از طرف دیگر باید توجه داشت که در ابتدا دولت برای وام یک میلیون تومانی سودی 12 درصد تعیین کرده بود و از آنجایی که با اعتراض مردم مواجه شد و استقبالی هم از آن نشد مجبور شد میزان سود آن را حذف کند، حال نکته این است که چرا دولت باید برای چنین تسهیلاتی سود قرار داده که سپس آن را حذف کند. هرچند این مبلغ آنقدر کم است که نقش چندانی در معیشت مردم مستضعف هم ندارد و اگر می بینید برای اقشاری تاثیر گذار است نشانه فقر مطلق موجود در جامعه است که نباید در این سطح اقتصاد خانوار ضعیف می شد.

آلبرت بغوزیان با بیان اینکه در شرایط کنونی که جامعه در تنگنای اقتصادی قرار دارد باید راهکاری برای کمک به مردم اتخاذ شود، افزود: سازمان حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد و ... باید از بودجه خودشان به اقشار ضعیف زیرپوشش کمیته امداد، بهزیستی و... کمک کنند و از آنجایی که این نهادها از دولت حمایت مالی می گیرند این اقدام هزینه چندانی برای آنها ندارد، زیرا این نهادها دارای منابع درآمدی دیگری نیز هستند.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی دولت به دلیل کاهش درآمد نفتی با کسری بودجه مواجه است، اظهار کرد: منابع صندوق توسعه ملی و ... برای روز مبادا است و امروز باید از این منابع برای معیشت جامعه استفاده شود.

بغوزیان با تاکید بر اینکه دولت باید ماسک و لوازم ضدعفونی برای فروشگاه ها را رایگان تامین کند، تصریح کرد: حتی شهرداری ها در شرایط کنونی باید ناوگان حمل و نقل عمومی خود را توسعه دهند، زیرا این اقدام بهتر از شیوع کرونا است و منافع بیشتری برای شهرداری دارد.

او با نگاهی به دیگر راهکارهای اقتصادی برای حمایت از اقشار کم درآمد اظهار کرد: دولت به جای اینکه قیمت ها را ول کند و بعد بگوید که ما یارانه می دهیم، به تثبیت قیمت ها کمک می کرد. چه ضرورتی داشت که قیمت دلار از 13 هزار تومان به 16 هزار تومان برسد و بعد قیمت خودرو، مسکن و ... همین تورم را چندبرابر لحاظ کنند؟ به طور قطع این سیاست با حمایت بانک مرکزی انجام شد و آسیب آن تنها دامن مردم را گرفته است.

احتمال تحمیل قیمت های جدید به اقشار کم درآمد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج آسیب های اقتصادی به وجود آمده را اینگونه تشریح کرد: با توجه به شرایطی که در نتیجه شیوع کرونا پیش آمده و بسیاری از کشورها دچار رکود شده و بخش خدمات کاملا فعالیت خود را تعطیل کرده اند، بخشی از درآمد کشورها که مرتبط با گردشگری و خدمات بود به شدت افت کرده و درآمد ارزی ایران در این بخش نیز کاهش قابل ملاحظه ای داشته که به تبع آن کاهش تردد و مسافرت ها باعث می شود گردش مالی در اقتصادی کاهش یابد.

عزیز آرمن با بیان اینکه تولید نیز در نتیجه شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گرفته، افزود: در واقع با کاهش تولید و درآمد مالیاتی، اعتبارات بودجه تحت تاثیر قرار می گیرد که در نهایت دولت به سمت عرضه پول جدید می رود که به دنبال آن نقدینگی و تورم افزایش می یابد و این مساله به دهک های پایین جامعه فشار بیشتری وارد می کند.

 او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی دولت نمی تواند به درآمدهای بلوکه خود دست پیدا کند یا از صندوق بین المللی پول تسهیلات دریافت کند، اظهار کرد: در حال حاضر دولت برنامه ای برای چگونگی کنترل تورم ارائه نکرده و اگر سیاست های مناسبی برای تامین منابع بکار نگیرد، در نهایت با چاپ اسکناس افزایش قیمت ها را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، دولت قرار است برای حمایت از اقشار کم درآمد تسهیلات یک میلیون تومانی از محل یارانه ها را اجرایی کند، اما از آنجایی که تورم در اقتصاد کشور بسیار بالاست، عملا این تسهیلات تاثیری در اقشار دهک های پایین جامعه نیز ندارد، از این رو کارشناسان معتقدند دولت به جای حمایت های این چنینی باید تورم را کنترل کند، زیرا در حال حاضر دولت به اندازه کافی منابع مالی در صندوق توسعه ملی و ... دارد و امروز که مردم در تنگنا قرار گرفته اند باید برای عبور از مشکلات هزینه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    دولت هیچ و پوچ و ظالم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه