English

حبیب ابراهیم پور:

دستگاه های دولتی به دستاوردهای فناوران استان اعتماد کنند

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل تصریح کرد: سازمان‌ها به فناوری‌های فناوران استان اردبیل اعتماد کمتری می‌کنند که این بحث جزو چالش اساسی پارک است.

دستگاه های دولتی به دستاوردهای فناوران استان اعتماد کنند

حبیب ابراهیم پور رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج اردبیل با اشاره به فعالیتهای پارک گفت: در بهمن سال97 که پارک فناوری رو تحویل گرفتیم حدود133 تیم در پارک فعالیت می‌کردند که شامل واحدهای پیش رشد، رشد و شرکتهای پارک بودند و همین‌طور 20 شرکت دانش‌بنیان در استان وجود داشت.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری که انجام دادیم این بود که این تعداد را به دو برابر افزایش دهیم. در آخر سال 98 خوشبختانه حدود دو و نیم برابر شد و در تعداد واحدهای فناور ما شاهد رشد 250 درصدی بودیم و همین‌طور میزان اشتغالی که ایجاد شد بالای ۵۰۰ نفر بود. اشتغال در معنای پارک به معنای ورود به حوزه فناوری است.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل  تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان ما بیش از ۵۰ درصد رشد داشتند و خوشبختانه از 20 شرکت به 33 شرکت افزایش یافت.

 ابراهیم پور اضافه کرد: به لحاظ کمی توجه ما در  سال 98 افزایش کمی شرکت‌ها و واحدهای  فناوری بود به خاطر اینکه این تعداد شرکت  که داشتیم و برای اینکه بتوانیم در حوزه  فناوری شور اشتیاق بیشتری ایجاد کنیم کم بود هدف این بود که اشتیاق به فناوری را در بین مخاطبان پارک ارتقا دهیم و الان تعداد 330 واحد فناوری در حال فعالیت هستند و از این تعداد، 33 شرکت دانش‌بنیان، 92 شرکت پارکی و بقیه واحدهای رشد و پیش رشد هستند.

وی با توجه به تفاوت شرکت‌های دانش‌بنیان و  واحد های فناور و رشد اشاره و افزود: هر فردی که وارد پارک می شود حتما دارای یک ایده هست و این ایده  تا مرحله ای که نمونه ی آزمایشگاهی تولید شود هسته فناور یا واحد پیش رشد نامیده میشود یعنی واحدی که هنوز وارد رشد نشده و کمک می‌کنیم تا نمونه نهایی این ایده تولید شود و بعد از تولید نمونه  با حمایت پارک ایده و نمونه تجاری‌سازی می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل بیان کرد:  در مرحله رشد به اخذ مجوزهای لازم برای تولید انبوه کمک می‌کنیم و وقتی‌ زمانی که به تجاری‌سازی رسید واحد پارکی و همزمان با ثبت شرکت می تواند به اخذ مجوز انش‌بنیانی اقدام نماید و درواقع در سه مرحله واحد پیش رشد، رشد و شرکت پارکی از مرحله ایده تا تجاری‌سازی و تولید انبوه و فروش تحت حمایت پارک قرار میگیرند.

 کلنگ زنی زمین پنج هکتاری در هفته دولت

ابراهیم پور از کلنگ زنی زمین پنج هکتاری برای پارک علم فناوری استان اردبیل خبر داد و گفت: در حال حاضر ما در ساختمان پارک علم فناوری اجاره هستیم که انشالله در هفته دولت زمین 5 هکتاری برای پارک علم فناوری استان اردبیل با حضور معاون پژوهش فناوری و مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری کلنگ زنی خواهد شد.

 وی ادامه داد: این زمین‌ها در شهرک الهیه است  و هر دو ساختمان رو هم‌زمان شروع خواهیم کرد و این یه اتفاق نادر هست و این ساختمان‌ها به مرکز رشد پارک و  کارگاه نوآوری اختصاص خواهد یافت.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل اضافه کرد: بودجه ساختمان کارگاه نوآوری  در سفر آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مصوب و دریافت گردیده و در مساحت 6480 متر که به‌صورت سوله با استفاده از روش سازه فضایی شروع خواهیم کرد و ساختمان اصلی پارک با مساحت  5000 متر ساخته خواهد شد.

در بحث کرونا پارک اردبیل جزو ده پارک برتر کشوری شد

 ابراهیم پور درباره فعالیت‌های پارک علم و فناوری استان اردبیل در وضعیت کرونا یی گفت: در بحث کرونا پارک اردبیل جزو ده پارک برتر کشوری شد به لحاظ تعداد فناوری‌ پیشگیری از کرونا که توسط فناوران مستقر در پارک علم و فناوری نزدیک به 28 فناوری در حوزه کرونا فعال است.

وی افزود: تولید اتاقک ضدعفونی‌کننده، لباس ایزوله  کادر درمان ، دستگاه تولید ماسک (ان95) که چهار شرکت دستگاه تولید این ماسک را تولید می‌کردند و در کنار آن ماسک جراحی نیز تولید می‌شود. به‌نوعی اردبیل خوشبختانه تبدیل‌شده به تولید دستگاه‌های تولید ماسک و نزدیک به 500 هزار عدد  انواع ماسک طی اردیبهشت و خرداد توسط شرکت دانش‌بنیان الکترونیک پردازش سبلان که جزو شرکت‌های مستقر در پارک هستند که به سه کشور مالزی ، عراق و آذربایجان صادر شده است.

اردبیل خود ماشین الات و تجهیزات تولید ماسک هم تولید می کنند

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل  تصریح کرد : اردبیل به لحاظ تولید ماسک که از 15 اسفند که آغاز شده  در حال حاضر استان به لحاظ تولید ماسک اشباع‌شده است و در اردبیل و حتی خود دستگاه‌های تولید ماسک هم تولیدمی شود و به‌کل ایران صادر می‌کنیم .

 ابراهیم پور بیان کرد: دستگاه و تجهیزات تولید ماسک که محصول شرکت های مستقر در پارک هستند در اراک، بوشهر، مازندران، تهران، قم، قزوین، خراسان شمالی، کرج ، گیلان و خوزستان  وجود دارد و یه حرکت خوبی هم که انجام شد لباس ایزوله کادر درمان نزدیک 500 عدد تولید شد و در اختیار پزشکان و دندان‌پزشکان کل کشور قرار گرفت.

۳۳۰ واحد فناوری در سطح استان فعال است

وی با اشاره به  فعالیت مرکز رشد در سطح استان اردبیل گفت: در سال 97 مرکز رشد شهرستان‌های مشکین‌شهر و خلخال راه اندازه کردیم و در حال فعالیت هستند و نزدیک به ۳۳۰ واحد فناوری در سطح استان فعال هستند.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل  اضافه کرد: تعداد مراکز رشد استان  اردبیل پنج مرکز بود که چهار مرکز دیگر به آن اضافه‌شده است و به‌تازگی مرکز نوآوری  شهرستان خلخال با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی خلخال و با پیگیری‌ نماینده و فرماندار خلخال راه اندازه شده است.

وی با اشاره به هدف اصلی  پارک علم و فناوری‌های کشور گفت:واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری بر روی محصولاتی دارای دانش فنی متوسط به بالا فعالیت می‌کنند که یا اصلاً وجود نداره و بر اساس ایده است و یا جایگزین کالاهای تحریمی و وارداتی است و آن کالاهایی با فناوری جدید تولید می‌شوند. بر این اساس شرکت دانش‌بنیان الکترونیک پردازش سبلان که جز واحد های فناور مستقر است یکی از بزرگ‌ترین شرکت تأمین‌کننده قطعات خودروهای وارداتی و تحریمی برای سایپا، ایران‌خودرو ،پارس‌خودرو وکرمان خودرو است.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل ادامه داد: برای هر چهار شرکت تولید خودرو، اردبیل قطعات در شهرک صنعتی 2 اردبیل تولید می‌کند که شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک است و ازاینجا شروع کرده است و هم‌اکنون برای 170 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند  و این‌یک برند کشوری محسوب می‌شود.

وی افزود:  شرکت دانش‌بنیان در حوزه  عسل داریم که هم در مورد محصول فرآورده‌های عسل فعالیت و تحقیقات و فناوری داره فعالیت می‌کنند و هم در مورد داروهای مشتق از عسل تحقیقاتی انجام می‌دهند. یک  ماه پیش مرکز نوآوری عسل رو ایجاد کردیم و الان دنبال مکان هستیم تا این شرکت دانش‌بنیان مستقر شود  و یه مرکز نوآوری مستقل می‌خواهیم تشکیل دهیم که روی این محصول کار کنند.

ابراهیم پور تصریح کرد:  در مورد سیب‌زمینی مطالعات مربوطه در حال انجام هست و در جهاد کشاورزی حرکت خوبی رو انجام دادند. یکی از شرکت‌های ما نیز از مرحله کشت بافت سیب‌زمینی رو تولید می‌کند و این شرکت هم یکی از شرکت‌های خوب ما است که در حوزه سیب‌زمینی فعال است.

با کمبود مکان در ساختمان پارک علم و فناوری مواجه هستیم

وی درباره نکات ضعف پارک علم فناوری استان اردبیل گفت: یکی از نکات ضعف پارک علم و فناوری استان اردبیل در بخش زیرساخت است که در این حوزه برنامه‌ریزی‌های جامعی صورت گرفته است که این مشکل را برطرف سازیم. در ساختمان فعلی که پنج طبقه است که حدود 100 شرکت مستقر هستند و 200 شرکت دیگر به علت کمبود مکان در بیرون فعالیت می‌کنند.

ابراهیم پور ادامه داد: چالش اصلی که پارک  با آن مواجه است چون فناوری جدید هست تا این فناوری  مطرح شود موانع‌های سختی را سپری می‌کنند تا به هدف و برنامه خود برسند.

سازمان‌ها به فناوری‌های استان اردبیل اعتماد کنند

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل تصریح کرد:  سازمان‌ها به فناوری‌های فناوران استان اردبیل اعتماد کمتری می‌کنند که این بحث جزو چالش اساسی پارک است. بالای ۵۰ درصد فناوری‌هایی که به‌وسیله واحد های فناور تولید می‌شود در مرحله  اول در استان‌های دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد و مورد تائید آن‌ها قرار می‌گیرد در روانشناسی به این بحث خطای نزدیک‌بینی میگویند که قابلیتهای نزدیک خود را نمی‌تواند ببیند. ضروری است به مخترعان نخبگان و فناوران استان توجه ویژه ای صورت گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی