English

دانستنی‌های پزشکی؛

بهترین و بدترین مواد غذایی برای مغز

مغز از مهمترین اعضای بدن محسوب می‌شود و به همین علت ضروری است که مغز خود را با یک رژیم غذایی سالم در شرایط مطلوب حفظ کنید.

بهترین و بدترین مواد غذایی برای مغز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، تمامی ما این موضوع را می‌دانیم که مغز یکی از مهم‌ترین اندام بدن محسوب می‌شود و عملکردهای مهمی را نیز به عهده دارد. به همین علت است که تقویت مغز و نگه داشتن آن در وضعیت بهینه از طریق مصرف مواد غذایی سالم ضروری و مهم است.

بعضی از خوراکی‌ها برای مغز مفید هستند و موجب کمک به بهتر شدن عملکرد آن کمک میشود در حالی که برخی دیگر از غذاها اثرات منفی بر روی مغز دارند، بر حافظه و خلق و خوی شما تأثیر می گذارند و موجب افزایش خطر ابتلا به زوال عقل می‌شوند.

در ادامه با برخی از مواد غذایی که برای مغز شما خوب و مواد غذایی که برای مغز شما بد است آشنا می‌شوید.

غذا

بهترین خوراکی‌ها برای سلامتِ مغز

 

بلوبری

به منظور تقویتِ مغز در ساعاتِ اولیه صبح مقداری از انواع توت را به سالاد یا اسموتی‌تان اضافه کنید. مطالعه‌ای که به تازگی صورت گرفته است نشان می‌دهد که مصرفِ روزانه ۲.۵ فنجان انواعِ توت‌های غنی از فلاونویید به مدتِ شش ماه التهاب مغز را کاهش و سرعتِ پردازش اطلاعات توسطِ آن را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. ضرورت دارد که بلوبری را هر روز مصرف کنید تا به این نتایج برسید.

 

چای بابونه

در طول ماه‌های سردتر سال، امکان دارد ساعت بدن به علت کاهش نور طبیعی از تعادل خارج شود. این موضوع ممکن است خوابیدن در شب را دشوار کند و در نتیجه انرژی شما را در طول روز کمتر کند. تحقیقات نشان می‌دهند که چای بابونه نه تنها موجب می‌شود خواب بهتری داشته باشید، بلکه می‌تواند موجب بهبود عملکرد شناختی شما در زمانی که کار می‌کند، بشود و به تقویت مغز کمک کند.

 

سالمون

ماهی سالمونِ آزاد و سایر ماهی‌های چرب غنی از امگا ۳ هستند و بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۲۲ انجام شده است، این ماده با افزایشِ حجم مغز، تقویت استدلالِ انتزاعی و تفکرِ منطقی در ارتباط است. امگا ۳ هم‌چنین زوالِ شناختی را کاهش می‌دهد و خطر بیماریِ آلزایمر را کم می‌کند.

 

تخم‌ مرغ

فرقی نمی‌کند که تخم‌ مرغ را هم‌زده، آب‌پز یا نیمرو دوست داشته باشید. آنها سرشار از انواع مواد مغذی مثلِ کولین و لوتئین هستند که به عملکردِ مغز کمک می‌کنند. مصرفِ روزانه یک عدد تخم‌ مرغ می‌تواند سرعتِ زوالِ شناختی را در افراد کاهش دهد.

 

لوبیای سیاه

لوبیای سیاه (و بیشتر لوبیا‌ها) علاوه بر اینکه منبع ارزان‌ پروتئین محسوب می‌شوند، مقدار زیادی منیزیم و فولات نیز دارند‌. محققان گزارش کرده‌اند که منیزیم می‌تواند عملکرد شناختی و حافظه را بهبود ببخشد. انواع لوبیا برای قلب مفید هستند. این یعنی جریان خون بهتر و در نتیجه مغز سالم‌تر.

 

کره‌ی بادام

جایگزین کردن کره‌ی بادام زمینی با کره‌ی بادام ممکن است روش خوبی برای مبارزه با از دست دادن حافظه ناشی از افزایش سن باشد. بادام مقدار زیادی از ویتامین E را دارا می‌باشد، که تحقیقات نشان داده‌اند این موضوع به کاهش خطر اختلال شناختی کمک می‌کند. میزان ویتامین E در بادام، سه برابر بیشتر از بادام زمینی است.

 

قهوه

قهوۀ صبحگاهی شوکِ خوبی برای تقویتِ مغز به حساب می‌آید. قهوه به هوشیاری و تمرکزِ بیش‌تر کمک می‌کنند.

مطالعات نشان داده‌اند که این نوشیدنی محبوب می‌تواند زوال شناختی را کاهش دهد و توانایی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را بهبود ببخشد. اما نوشیدنِ زیاد از حدِ قهوه می‌تواند اثراتِ معکوس داشته باشد. نوشیدنِ بیش‌تر از شش فنجان قهوه در روز با ۵۳ درصد افزایش در خطرِ ابتلا به آلزایمر مرتبط است.

 

آووکادو

چربی زیاد شکم نه تنها موجب آسیب به کمر شما می‌شود، بلکه به مغز هم فشار وارد می‌کند. چربی شکم علاوه بر اینکه باعث شکل‌گیری پلاک‌هایی در عروق کرونر می‌شود، بلکه سرخرگی که مغز را تغذیه می‌کند را هم مسدود می‌کند، که این موضوع در ایجاد آلزایمر نقش دارد.

آووکادو حاوی چربی‌های سالم است که به از بین بردن چربی شکم و پاک کردن سرخرگ از مسدودشدگی کمک می‌کنند.

 

چای سبز

در یک مطالعه‌ی منتشر شده، شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. گروهی یک نوشیدنی حاوی عصاره‌ی چای سبز خوردند، در حالی‌ که گروه دیگر نوشیدنی حاوی پلاسبو (دارونما) مصرف کردند. یک سری آزمایشات روی شرکت‌کنندگان انجام شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که افرادی که نوشیدنی حاوی عصاره‌ی چای سبز نوشیده بودند، افزایش عملکرد شناختی را تجربه کردند‌. محققان به این نتیجه رسیدند که چای سبز ممکن است در درمان اختلال شناختی، مانند اختلالات روان‌پزشکی مفید باشد.

 

گردو

گردو به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ است، یکی از بهترین انواع آجیل‌ها برای سلامت و تقویت مغز به شمار می‌رود.

 

اسفناج

اسفناج نه تنها خوشمزه است، بلکه سرشار از ویتامین K هم است که یک ویتامین مفید برای مغز به حساب می‌آید. این ویتامین در بیشتر سبزیجات دارای برگ سبز تیره یافت می‌شود. در یک مطالعه نشان داده شد که خوردن روزانه‌ی سبزیجات برگ‌دار غنی از ویتامین K می‌تواند به کاهش سرعت زوال شناختی و حافظه در بزرگسالان کمک کند.

غذا3

بدترین غذاها برای مغز

 

نوشیدنی‌های حاوی قند

نوشیدنی‌های دارای قند شامل نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و آب‌میوه می‌شوند. مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها نه تنها موجب افزایش سایز دور کمر، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی می‌شود، بلکه بر روی مغز هم تاثیر منفی می‌گذارد.

مصرف زیاد نوشیدنی‌های قندی احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، که نشان داده شده خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مقدار زیاد قند در خون می‌تواند خطر زوال عقل را حتی در افرادی که به دیابت مبتلا نیستند، افزایش دهد.

مصرف زیاد فروکتوز (نوعی قند میوه) می‌تواند منجر به اضافه وزن، فشار خون بالا، چربی خون بالا و دیابت شود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زیاد فروکتوز ممکن است تاثیرات منفی بر مغز داشته باشد.

 

فست‌فود

غذاهای فوری که معمولاً می‌توانید در حالِ نشسته‌درماشین آنها را دریافت و مصرف کنید، مقادیرِ زیادی چربی و قند دارند و فاقد موادِ مغذیِ موردِ نیاز بدن هستند. متخصصان می‌گویند مصرفِ این مواد را به یک‌روز یا کم‌تر در یک هفته کاهش دهید. مصرفِ زیاد این مواد غذایی می‌تواند در درازمدت روی سلامتِ شناختی اثر بگذارد.

 

کربوهیدرات تصفیه شده

کربوهیدرات تصفیه شده شامل قندها و غلات به شدت فرآوری‌ شده، مانند آرد سفید می‌شود. این نوع کربوهیدرات‌ها معمولا شاخص گلیسمی بالایی دارند‌. این یعنی بدن شما به سرعت آن‌ها را هضم می‌کند، که این موضوع منجر به افزایش ناگهانی سطح قند خون و انسولین می‌شود. اگر این کربوهیدرات‌ها را به مقدار زیاد مصرف کنید، عملکرد مغزتان مختل می‌شود.

 

آسپارتام

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که در بسیاری از محصولات بدون قند استفاده می شود. مردم اغلب هنگام تلاش برای کاهش وزن از آن استفاده می کنند یا زمانی که دیابت دارند از مصرف شکر اجتناب می کنند. همچنین در بسیاری از محصولات تجاری یافت می شود که به طور خاص برای افراد مبتلا به دیابت مورد هدف قرار نمی گیرند. با این حال، این شیرین کننده پرمصرف با مشکلات رفتاری و شناختی نیز مرتبط است، اگرچه تحقیقات بحث برانگیز بوده است.

 

آسپارتام از فنیل آلانین، متانول و اسید آسپارتیک ساخته شده است.

 

سیب‌زمینی سرخ‌کرده (فرنچ‌فرایز)

یکی از بدترین خوراکی‌ها برای مغز، غذاهای سرخ کردنی همانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده است. بر اساس نتایج یک مطالعه، غذاهایی مانند غذاهایی سرخ کردنی که سرخرگ را مسدود می‌کنند، می‌توانند خطر بیماری آلزایمر و کاهش عملکرد شناختی را افزایش دهند. محققان علت این موضوع را وجود کلسترول بالا در غذاهای سرخ‌کردنی می‌دانند.

 

بیشتر بخوانید:

ورزش از پیری مغز جلوگیری می‌کند

از کاهش کلسترول بد تا جلوگیری از پیری، خواص اعجاب انگیز میوه کاکتوس

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه