English

دانستنی‌های پزشکی؛

انواع و علائم کور رنگی/ شما به کدام نوع کور رنگی مبتلا هستید؟

کوررنگی انواع مختلفی دارد و از جمله شایع‌ترین آن‌ عدم توانایی در تشخیص رنگ سبز و قرمز از یکدیگر است.

انواع و علائم کور رنگی/ شما به کدام نوع کور رنگی مبتلا هستید؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شاید خودتان و یا افرادی که در اطرافتان هستند به مشکلی به نام کوررنگی برخورد کرده باشند. عدم تشخیص درست رنگ ها و تفکیک آن‌ها از یکدیگر که شاید برای برخی آزاردهنده و ناراحت کننده باشد و یا حتی در شغل برخی مشکل ساز شود و یا حتی فرد مجبور شود در پی این مشکل دیگر بدنبال علاقه اش نرود.

 

اما چند نوع کور رنگی تاکنون شناخته شده است و چه علائمی دارد؟

 

کور رنگی؛ یک بیماری ارثی

کوررنگی یک بیماری ارثی وابسته به کروموزوم X است که در آن افراد نمی توانند یک یا چند رنگ را تشخیص دهند.

در واقع سلول‌های مخروطی چشم افراد کوررنگ بدون رنگ‌دانه‌هایی است که سبب دیدن رنگ‌ها می‌شو و به همین دلیل افراد بعضی از رنگ هارا به طور سیاه و خاکستری می بینند.

کوررنگی دارای انواع مختلفی است که از جمله شایع‌ترین آن‌ها عدم توانایی در تشخیص رنگ سبز و قرمز از یکدیگر است، در واقع مشکل داشتن در تشخیص اینکه جسمی قرمز است یا سبز، یا آبی است یا زرد اصلی‌ترین علامت کوررنگی محسوب می‌شور و بر خلاف تصور عامه، دید افراد کور رنگ به ندرت خاکستری است.

کوررنگی در سال ۱۷۹۴ توسط شیمی‌دان بریتانیایی، جان دالتون، که خود به آن مبتلا بود کشف و علت آن نیز با پیشرفت علم ژنتیک مشخص شد و در نهایت این اختلال به افتخار دالتون دالتونیسم نیز نامیده می‌شود.

 

علائم کوررنگی

از جمله اصلی‌ترین علامت کوررنگی این است که فرد رنگها را به همان شکل که اکثر مردم می‌بینند، نمی‌بیند و حتی ممکن است در دیدن موارد زیر مشکل داشته باشد:

_تفاوت بین رنگها

_میزان روشنی رنگها

_سایه‌های مختلف رنگ

 

معرفی انواع کور رنگی

 

سرخ دشواربینی

رنگدانه‌ نوری مخروط‌های قرمز در مردان مبتلا به سرخ‌کوری غیرعادی است و از این رو بیماران قرمز، نارنجی و زرد را سبزتر می‌بینند و رنگ‌ها برایشان چندان درخشان نیست.

این عارضه خفیف است و معمولاً زندگی روزمره را مختل نمی‌کند. سرخ دشواربینی اختلالی مرتبط با کروموزوم X است که برآورد می‌شود، یک درصد مردان به آن مبتلا باشند.

 

سبزدشواربینی

رنگدانه‌ نوری مخروط سبز در مردان مبتلا به سبزدشواربینی غیرعادی است. بیماران زرد و سبز را قرمزتر می‌بینند و به سختی می‌توانند بنفش را از آبی تشخیص دهند.

این عارضه خفیف است و زندگی روزمره را مختل نمی‌کند، در واقع سبزدشواربینی شایع‌ترین نوع کوررنگی و اختلالی مرتبط با کروموزوم ایکس است که پنج درصد مردان درگیر آن هستند.

 

سبزکوری

در مردان مبتلا به سبزکوری هیچ سلول مخروط سبز فعالی وجود ندارد و در واقع این گروه از بیماران رنگ‌های قرمز را به صورت زرد مایل به قهوه‌ای و سبزها را به رنگ بژ می‌بینند. سبزکوری اختلالی مرتبط با کروموزم ایکس است که یک درصد مردان به آن مبتلا هستند.

 

کوررنگی آبی ـ زرد

کوررنگی آبی ـ زرد از کوررنگی قرمز ـ سبز نادرتر است. رنگدانه‌های نوری مخروط آبی (tritan) وجود ندارند یا عملکردشان محدود شده است.

 

آبی دشواربینی

عملکرد سلول‌های مخروط آبی در بیماران مبتلا به آبی دشواربینی محدود شده است. این بیماران آبی را سبزتر می‌بینند و به سختی می‌توانند زرد و قرمز را از صورتی تشخیص بدهند. آبی دشواربینی بسیار نادر است.

در واقع این اختلال نوعی اختلال غالب اتوزومال است که مردان و زنان را به یک اندازه مبتلا می‌سازد.

 

آبی کوری

بیماران  مبتلا به آبی کوری یا کوررنگی آبی ـ زرد فاقد سلول‌های مخروطی آبی هستند. این بیماران سبز و زرد را بنفش یا خاکستری روشن می‌بینند. آبی کوری نوعی اختلال مغلوب اتوزومال بسیار نادر است که درصد شیوع آن در مردان و زنان برابر است.

 

کوررنگی کامل

افراد دچار کوررنگی کامل (تک‌رنگ‌بینی) و به هیچ‌عنوان رنگ‌ها را نمی‌بینند و حتی ممکن است وضوح دید (حدت بینایی) آنها نیز مختل شده باشد.

کوررنگی2

انواع تک‌رنگ بینی

 

تک‌رنگ‌بینی مخروطی

این گونه‌ نادر کوررنگی پی‌آمد نقص در عملکرد دو نوع از سه نوع رنگدانه‌ نوری سلول‌های مخروطی است.

در واقع تک‌رنگ‌بینی مخروطی قرمز، سبز و آبی وجود دارد. بیماران دچار تک‌رنگ‌بینی مخروطی به سختی می‌توانند رنگ‌ها را از هم تشخیص بدهند، چون مغز برای دیدن رنگ‌ها، باید سیگنال‌های ارسالی از انواع مخروط‌ها را با هم مقایسه کند.

زمانی که فقط یک نوع مخروط فعال است، طبعاً این مقایسه ممکن نیست و در بیماران مبتلا به تک‌رنگ‌بینی مخروط آبی ممکن است حدت بینایی نیز کاهش یافته باشد و مشکلاتی مانند نزدیک‌بینی و حرکات غیرقابل کنترل چشم (نیستاگموس) وجود داشته باشد. تک‌رنگ‌بینی مخروطی نوعی اختلال مغلوب اتوزومال است.

 

تک‌رنگ‌بینی میله‌ای یا آکروماتوپسیا

تک‌رنگ‌بینی میله‌ای، نادر و شدیدترین نوع کوررنگی محسوب می‌شود و این نوع کوررنگی مادرزادی است و هیچ یک از سلول‌های مخروطی دارای رنگدانه‌های نوری فعال نیستند.

بیمار دچار تک‌رنگ‌بینی میله‌ای فاقد دید مخروطی است و جهان را سیاه، سفید و خاکستری می‌بیند و با توجه به اینکه میله‌ها به نور کم واکنش نشان می‌دهند، بیماران دچار تک‌رنگ‌بینی میله‌ای معمولاً از نورهراسی نیز رنج می‌برند ـ یعنی در محیط‌های روشن به شدت ناراحت می‌شوند.

این بیماران نیستاگموس را نیز تجربه می‌کنند. تک‌رنگ‌بینی میله‌ای نوعی اختلال مغلوب اتوزومال است.

 

بیشتر بخوانید:

طراحی یک تراشه برای بازگرداندن بینایی افراد نابینا

ضعف بینایی به رشد کودک آسیب می‌زند

قوه بینایی انسان تا 40 سالگی رشد می‌کند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه