English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

افت تحصیلی دانش آموزان زیر سایه مازوت سوزی آقایان

بی اغراق سایه سنگین تعطیلات بر سر سیستم آموزشی کشور سنگینی می کند و اگر وزارت آموزش و پرورش و علوم در مقابل تعطیلات این روزها مقاومت نکنند در سالیان آتی تاثیرات مخرب این رویه قابل محسوس است.

افت تحصیلی دانش آموزان زیر سایه مازوت سوزی آقایان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، تمام محققان و دانشمندان به اتفاق براین باورند که ذرات معلق و سمی ناشی از آلودگی هوا اثرات جبران ناپذیری بر روی سلامت بدن ما دارد، در واقع آلودگی هوا بر تمام ارگان های بدن از سر تا انگشتان پا تاثیر منفی می گذارد.

حتی طبق اعلام محققان، مواد سمی موجود در هوای آلوده به عصب بویایی در مغز حیوانات نیز نفوذ پیدا می‌کند که به تلف شدن حیوان منجر می شود.

براساس بررسی های صورت گرفته تردد خودروهای فرسوده، دیزلی و موتورسیکلت‌ها آن هم با سوخت بی‌کیفیت به موازات آلایندگی منابع ثابت از جمله پالایشگاه‌ها و نیروگاه ها در پی مازوت سوزی در سیاه شدن آسمان کلانشهرها از جمله تهران نقش‌آفرینند.

 

بیشتر بخوانید:

آسیب جدی آلودگی هوا از سر تا نوک انگشتان پا!/ در روزهای آلوده چه بخوریم؟

مازوت‌سوزی، سوخت بی‌کیفیت یا تردد بیش از حد؟/ آیا آلودگی هوا، پتانسیل پاسخگوکردن دستگاه‌های مسئول را دارد؟

سوخت مازوت چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

 

اما در کنار مضرات عمده ای که آلودگی هوا برجای می گذارد و سالیانه چندهزار نفر را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به کام مرگ می کشاند تعطیلات پی در پی مراکز آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه ها در شهرهای مختلف کشور مزیت بر علت شده است.

ظاهرا مسئولان امر در پی ایجاد آلودگی هوا تنها اقدامی که از دستشان برمی آید تعطیلی مدارس و دانشگاه ها است. تعطیلاتی که در تجربه پاندمی کرونا نیز نتیجه عکس داشت و ماحصل این ماجرا، ضعف یادگیری و کاهش سطح کیفی آموزش کشور بود.

درست است که آلودگی هوا تأثیرات بسیاری بر سلامت افراد به ویژه کودکان دارد اما تعطیلی مدارس فقط مُسکنی گذراست  و تا زمانی که ریشه اصلی مشکل آلودگی هوا درمان نشود، تعطیلی مدارس صرفا به وضعیت آموزشی کشور آسیب می رساند و همیشه این پرسش در ذهن شهروندان ایجاد می شود که با وجود اینکه تعطیلی مدارس تاثیر چشمگیری در کاهش میزان آلودگی هوا ندارد و تا مادمی که باد در سطح شهر نوزد این آلودگی هوا از بین نمی رود چرا بازهم نسخه تعطیلی مدارس در سطح کشور پیچیده می شود؟ مگر دانش آموزان ما به اندازه کافی در زمان پاندمی کرونا از آموزش مجازی آسیب ندیده اند، چرا این روند غلط همچنان ادامه دارد؟

وزارت آموزش و پرورش مدتی قبل با انتشار گزارشی صراحتا اعلام کرد که افت تحصیلی شدیدی در پی آموزش مجازی محصلان در دوران کرونا به وجود آمده است و قطعا برای بازگشت سیستم آموزشی به شرایط طبیعی زمانی طولانی مورد نیاز است.

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس اخیرا اعلام کرد: میانگین معدل دانش آموزان کشور ۱۱ و نیم است و وزارت علوم باید در جهت ترمیم کیفیت آموزش عالی کوشا باشد.

در حقیقت تجربه تلخ کرونا برهمگان آشکار کرد تعطیلات اینچنینی، وضعیت آموزش را به شدت تحت الشعاع قرار می دهد و شبکه شاد در بستر فضای مجازی نتوانسته جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد.

کما اینکه بستر ضعیف این شبکه  در کنار مشکل اتصال به اینترنت، این روزها صدای اعتراض والدین، معلمان و دانش آموزان را درآورده است.

درحقیقت دود آلودگی هوا در کنار تمامی این مشکلات در چشم مادران شاغلی می رود که هربار با چشمانی مضطرب چشم به اخبار دارند و هربار با خبر تعطیلی مدارس رو به رو می شوند غم عالم سراغشان می آید که این بار باید فرزندانشان را دست کدام یکی از اقوام بسپارند.

هرچند طبق مصوبات اخیر مادران دارای فرزند می توانند در این شرایط از دورکاری استفاده نمایند اما مگر چند درصد از کارکنان ما در بخش های دولتی مشغول هستند تا بتوانند از این امتیازات بهره ببرند؟ مگر بخش خصوصی برای اینگونه مصوبات ارزشی قائل است؟

بی اغراق سایه سنگین تعطیلات بر سر سیستم آموزشی کشور سنگینی می کند و اگر وزارت آموزش و پرورش و علوم در مقابل تعطیلات این روزها مقاومت نکنند در سالیان آتی تاثیرات مخرب این رویه قابل محسوس است.

چه بسا که وزیر آموزش و پرورش در اظهاراتی اعلام کرده بود: آموزش مجازی در دوره آموزش عمومی و پیش از دبستان کارایی لازم را ندارد.

در پی غفلت و ترک فعل 23 دستگاه متولی در امر مقابله با آلودگی هوا، نه تنها ریه های شهروندان مامن ذرات معلق سمی موجود در هوا است بلکه سیستم آموزشی کشور زیر سایه این بی تدبیری ها روبه تنزل است و متاسفانه مسئولان مربوطه به اجز ابراز نگرانی و پاسکاری در زمین یکدیگر هیچ برنامه ای برای مقابله با وضع مربوطه ندارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه