English

محمد پاک‌مهر در گفتگو با خبرگزاری موج:

حذف ارز ترجیحی دارو نباید بیماران را تحت فشار قرار دهد/نظارت کمیسیون بهداشت بر افزایش قیمت داروها

نایب رئیس کمسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی گفت: حذف ارز دولتی دارو نباید فشار مضاعفی را به مصرف‌کنندگان تحمیل کند و مابه‌التفاوت قیمت دارو نیز باید توسط وزارت بهداشت و درمان مدیریت شود.

حذف ارز ترجیحی دارو نباید بیماران را تحت فشار قرار دهد/نظارت کمیسیون بهداشت بر افزایش قیمت داروها

سید محمد‌پاک مهر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در خصوص حذف ارز ترجیحی دارو گفت: موضوع دارو با بقیه کالاهای اساسی بسیار متفاوت است؛ چرا که اگر قیمت کالاهای اساسی مانند برنج و گوشت و... افزایش داشته باشد، خانواده‌ها با جایگزینی می‌توانند نیازهایشان را برطرف کنند، اما دارو چیزی نیست که بتوان برای آن جایگزینی در نظر گرفت.

وی با تاکید‌ بر اینکه دُزهای مصرفی دارو برای بیماران مشخص است، افزود: بیماران به منظور درمان، ناچار به مصرف مقدار داروی تعیین شده از سوی پزشک هستند تا در مدت زمان مشخص مشکل آنها برطرف و یا کنترل شود.

 

بیشتر بخوانید:

داروهای افسردگی و گوارش هم کمیاب شد

افزایش ۳۰ درصدی مصرف دارو در ایران

مجلس به حذف یکباره ارز ترجیحی رای نمی دهد

 

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اهمیت مصرف دارو بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۹ میلیارد دلار در قانون بودجه در خصوص حذف ارز دولتی پیش‌بینی شده است و هم گندم و هم دارو بسیار برای ما اهمیت دارد، از این رو یا باید حمایت‌ها برای واردات مواد اولیه داروها تداوم داشته باشد و برای تامین داروهای داخلی، معادل ارز ٤٢٠٠ تومانی کمک کنند و یا اگر هیچ کمکی به واردکنندگان دارو و شرکت‌های داروسازی نمی‌‌کنند داروهای ضروری بیماران و مصرف کنندگان واقعی را مورد حمایت قرار دهند و داروهای مورد نیاز را به دستشان برسانند.

به گفته وی حذف ارز دولتی و به دنبال آن گرانی داروها و مواد اولیه کالاها نه تنها نباید فشار مضاعفی را به مصرف‌کنندگان و خصوصا آحاد ضعیف مردم جامعه تحمیل کند، بلکه باید این مابه‌التفاوت دارو به گونه‌ای توسط وزارت بهداشت و درمان مدیریت شود که اگر فردی قلم انسولین را مثلا ۴۰ هزار تومان از داروخانه خریداری می‌کرد،  با حذف ارز دولتی هزینه بیشتری را برای آن پرداخت نکند.

پاک‌مهر در خصوص اقدامات لازم جهت کنترل قیمت دارو بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: دولت موظف است سازوکارهای لازم در خصوص اینکه مردم متضرر نشوند را لحاظ کند و  سازمان غذا و دارو موظف است نحوه عملیاتی و محقق شدن این امر را در غالب گزارش به مجلس ارائه دهد و ما هم به عنوان نمایندگان مردم نظارت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه