English

مهدی زارع در گفتگو با خبرگزاری موج:

فرونشست‌های تهران فوق بحرانی است/ مصرف بیش از ۸۵ درصد آب‌های زیرزمینی

استاد پژوهشکده زلزله شناسی گفت: وضعیت استان تهران در مورد گستردگی فرونشت‌ها، فوق بحرانی است و این اتفاق به دلیل جمعیت زیاد و تراکم بسیار بالایی است که در شهر تهران زندگی می کنند.

فرونشست‌های تهران فوق بحرانی است/ مصرف بیش از ۸۵ درصد آب‌های زیرزمینی

مهدی زارع استاد پژوهشکده زلزله شناسی در گفتگو با خبرگزاری موج در خصوص علت به وجود آمدن فرونشست‌های زمین گفت: هنگامی که در مواقع خشکسالی آب‌های سطحی تمام می‌شوند و برای تامین آب سراغ آب‌های زیرزمینی می‌رویم، آنها دیگر برگشت‌پذیر نخواهند بود و یکی از تبعاتی که این سوء مصرف دارد، فرونشست زمین است.

وی با بیان اینکه تنها حدود ۲۰ درصد از آب‌های زیرزمینی مصرف شده قابل جبران خواهد بود، ادامه داد: متاسفانه در کشور ما بیش از ۸۵ درصد از حجم آب‌های زیرزمینی بهره‌برداری می‌شود که این مقدار با بارندگی هم قابل جبران نخواهد بود.

به گفته این استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی حفر چاه‌هایی که به منظور تامین آب صورت می‌گیرد، از طریق آب‌های زیرزمینی پر‌آب می‌شود و همین امر موجب  نشست آبرفت‌ها  شده و به دنبال این نشست، سطح آب زیرزمینی به حدی پایین‌ می‌رود که زمین نشست می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

ابلاغ ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در عرصه‌های در معرض فرونشست

وضعیت بحرانی فرونشست زمین در دشت مشهد

وقتی بی‌تدبیری‌ها به ایجاد بحران خشکسالی دامن می‌زند

 

گستردگی فرونشت‌ها در استان تهران فوق بحرانی است

استاد پژوهشکده زلزله شناسی، وضعیت استان تهران در مورد گستردگی فرونشت‌ها را فوق بحرانی دانست و بیان کرد: این اتفاق به دلیل جمعیت زیاد و تراکم بسیار بالایی است که در شهر تهران زندگی می کنند.

زارع به عواقب فرونشست‌های دشت شهریار در جنوب غربی تهران و جنوب شهر قدس و ملارد و تهرانسر اشاره کرد و گفت: مشکل فرونشست‌ها زمانی بحرانی‌ می‌شود که در مناطقی که اوج فرونشست اتفاق می‌افتد، ترک‌های کششی بزرگ ایجاد و منجر به تغییر جاده‌ها شود. 

زارع در مورد این‌که آیا تبعات فرونشست‌ها قابل جبران است یا نه اظهار کرد: تخریب‌هایی که از برداشت‌های آب‌های زیرزمینی ایجاد شده است عملاً قابل جبران نیست ولی اولین و مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد این است که از بیشتر شدن این حالت جلوگیری کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه