English

یادداشت؛

چالشی به نام ارز سامانه سنا

بسیاری از تولید کنندگان و تامین کنندگان تجهیزات صنعتی در برخی پروژه های بزرگ خود، به جهت جلوگیری از زیان با توجه به نوسانات نرخ ارز، نسبت به عقد قرارداد ارزی-ریالی با کارفرماهای مختلف اقدام می کنند.

چالشی به نام ارز سامانه سنا

به گزارش خبرگزاری موج، سجاد ولدی کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: بسیاری از تولید کنندگان و تامین کنندگان تجهیزات صنعتی در برخی پروژه های بزرگ خود، به جهت جلوگیری از زیان با توجه به نوسانات نرخ ارز، نسبت به عقد قرارداد ارزی-ریالی با کارفرماهای مختلف اقدام می کنند. به این ترتیب که قیمت به صورت ارزی بسته می شود و در زمان مقتضی، پرداخت به صورت ریالی و بر اساس نرخ ارز در سامانه سنا انجام می گیرد.

جدول نوسان ارز

تا همین چند ماه قبل، اختلاف قیمت ارز آزاد و سامانه سنا، چیزی در حدود 7 یا 8 درصد بود که این رقم توسط صنعت گران در محاسبات دیده می شد. اما در یک ماهه اخیر، با التهابات و بحران های ارزی به وجود آمده ( که منجر به برکناری رئیس کل بانک مرکزی شد!) با ثابت ماندن قیمت ارز در سامانه سنا (بر روی نرخ 28500 تومان) قیمت ارز در بازار آزاد به بالای 45 هزار تومان رسید که نشان از اختلافی حدودا 40 درصدی دارد. لذا در صورتی که شرکت ها، بخواهند بر اساس قرارداد نسبت به دریافت ریال اقدام کنند، حدود 30 درصد زیان مالی برای آنها در پی خواهد داشت. این در حالیست که برخی کارفرمایان محترم، با وجود اطلاع از بحران های ارزی فعلی، هیچ اراده و یا حتی علاقه ای برای حل این مشکل نداشته و خواستار حل این مشکل تنها توسط پیمانکار هستند (که البته امری غیر ممکن می باشد).

هم اکنون اختلاف نرخ بازار آزاد و نرخ سامانه سنا به بیشترین میزان خود در تمامی سالهای اخیر رسیده است واین امر باعث شده تا بسیاری از شرکت های تولیدی یا کارهای خود را به تعویق بیاندازند و یا با ابری بودن آسمان بازار و اقتصاد، نسبت به تعدیل نیرو و کاهش تعهدات خود اقدام نمایند.

اگر در این زمینه هر چه سریعتر فکری نشود، به زودی بحران جدیدی بر سایر بحران های اقتصادی کشور افزوده خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر