English

سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان؛

گیلان رتبه سوم تراکم جمعیتی در کشور را دارد

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در جمع خبرنگاران گفت: گیلان رتبه سوم تراکم جمعیتی در کشور را دارد.

گیلان رتبه سوم تراکم جمعیتی در کشور را دارد
به گزارش خبرگزاری موج گیلان

، محمدرضا رستمی، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان امروز در جمع خبرنگاران از وضع موجود استان، گفت: استان گیلان با مساحتی حدود ۱۴ هزار و ۴۴ کیلومتر حدود ۹ درصد از مساحت کشور و را به خود اختصاص داده و از این نظر رتبه ۲۸ را در کشور دارد.

وی ادامه داد: گیلان دارای ۱۷ شهرستان، ۵۳ شهر، ۴۶ بخش و ۱۱۳ دهستان است. جمعیت استان حدود ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار نفر است که معادل ۳.۰۵ درصد جمعیت کل کشور است و نسبت شهرنشینی در گیلان ۶۶ و در کشور ۷۶ است.

وی با بیان اینکه تراکم جمعیت در استان بالا است، اضافه کرد: باتوجه‌به اطلاعات سال ۱۴۰۰، تراکم جمعیت در گیلان ۱۸۰.۲ است درحالی‌که این رقم در کشور معادل ۴۲.۱ بوده و از این نظر گیلان رتبه سوم را به خود اختصاص می‌دهد.

رستمی با اشاره به سالخوردگی جمعیت در گیلان، افزود: میزان باروری ۱.۰۶ نفر در استان است که به نسبت میزان باروری در کشور که رقم ۱.۷۴ است رتبه ۳۱ را داشته و از نظر میزان سالخوردگی رتبه اول کشور به استان گیلان تعلق دارد.

وی نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان را ۴۵.۲ درصد اعلام کرد و گفت: رتبه گیلان از این نظر چهارم و از نظر میزان بیکاری با ۷.۹ درصد نسبت به کل کشور که ۹.۲ درصد است، رتبه دوازدهم در کشور را دارا است. همچنین در حوزه اقتصاد کلان بر پایه اطلاعات سال ۱۳۹۹، تولید ناخالص داخلی بدون نفت، گیلان را ۱۴۹,۰۵۳ بوده که نسبت به کشور یعنی ۷,۳۹۴,۹۳۳، رتبه ۱۲ را داراست.

وی ارزش‌افزوده بخش کشاورزی و نفت را در گیلان ۱۹,۰۸۳ با رتبه ۹ در کشور اعلام کرد و افزود: ارزش‌افزوده بخش معدن نفت نیز در استان ۱۷۷ است که ۰.۰۲ درصد نسبت به کشور را با رتبه ۲۹ به خود اختصاص می‌دهد. همچنین ارزش‌افزوده بخش صنعت نفت در گیلان ۱۵,۹۴۲ و ارزش‌افزوده بخش خدمات ۱۱۳,۳۸۲ است که به ترتیب رتبه‌های ۱۷ و ۱۰ را به خود اختصاص می‌دهند. تولید سرانه نیز در استان با ۵۸.۲ در رتبه ۱۹ قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سهم اشتغال در بخش کشاورزی در گیلان ۲۰.۸ درصد است که این رقم در کشور ۱۴.۸ درصد، سهم اشتغال در بخش صنعت در استان ۲۷.۳ و در کشور ۳۳.۶، سهم اشتغال در بخش خدمات در گیلان ۵۱.۹ و در کشور ۵۱.۶ است؛ بنابراین رتبه گیلان در اشتغال بخش کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب ۱۰، ۲۴ و ۸ است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان تولید شلتوک، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل، زیتون، چای، کیوی، فندق، آبزیان پرورشی و ابریشم را از عمده تولیدات کشاورزی استان اعلام و اضافه کرد: گیلان در تولید چای، فندق و ابریشم رتبه اول، در تولید شلتوک و کیوی رتبه دوم و در تولید زیتون و آبزیان پرورشی رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: بر اساس آمارهای سال ۱۴۰۰ در گیلان ۷۶۹ کارگاه صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر با حدود ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر شاغل و ایجاد ارزش‌افزوده ۱۵۴۷۷۸ (میلیون ریال) مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان، تعداد نفر شب اقامت سفرهای انجام شده (هزارنفر) در گیلان را ۲۱۱۷ اعلام کرد که این میزان در کشور ۳۸۶۹۵ بوده و نسبت استان به کشور ۵.۵ و رتبه گیلان ۵ است. وی رتبه استان را به لحاظ تعداد هتل و تعداد تخت‌های اقامتی در کشور چهارم اعلام کرد.

رستمی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های دیگر استان گیلان از جمله ظرفیت عملی نیروگاه‌های حرارتی (۲۴۶۳ مگاوات)، طول آزادراه (کیلومتر ۵۶)، طول بزرگراه (کیلومتر ۴۸۷)، مساحت زیربنای پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای ساختمان‌های مسکونی ( ۲۱۱۹)  تعداد واحدهای احداث شده مسکن محرومین (  ۸۳۲) و ظرفیت مخازن آب شهری به‌ازای هزار نفر جمعیت شهری( ۲۳۷) به ترتیب در رتبه‌های ۱۰، ۱۳، ۱۴، ۸ و ۲۱ اعلام کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه