English

اسطوره ملی بی حاشیه؛

آقا کریم ستون غیرت پرسپولیس است

مرد ترک با غیرت پرسپولیسی، پس از پایان قراردادش با سرخپوشان، بی حاشیه تن به ذلت نداد و از نیمکت تیم قهرمان ایران به راحتی کنار گذاشته شد!

آقا کریم ستون غیرت پرسپولیس است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، کریم باقری که از سال 1394 با انتخاب برانکو ایوانکوویج درجمع مربیان پرسپولیس قرار گرفت، پس از 8 سال و گفتن یک کلمه از طرف مدیرعامل کنونی، رضا درویش که کریم باقری با ما قرارداد ندارد، از جمع سرخپوشان پایتخت جدا شد.

پیشکسوت و کاپیتان اسبق پرسپولیس با گفتن جمله مشکلی با این موضوع ندارد و قرار نیست همیشه باشم به راحتی از تیم پرسپولیس جدا شد و برای تیم قهرمان آرزوی سربلندی و موفقیت کرد.

شایعات بسیاری از علت جدایی و تمدید نشدن قرارداد آقا کریم مطرح است، از جمله اینکه دلیل جدایی اش مسایل غیرفوتبالی است و به دستور مقامات بالاتر از بستن قرارداد جلوگیری شده است! یا اینکه به گفته امیرعابدینی، پیشکسوت و مدیرعامل اسبق پرسپولیس: آقای درویش بر اساس توصیه فردی که در ونکوور زندگی می‌کند، کریم باقری را کنار گذاشته است و یعنی از ونکوور به درویش دستور داده که باقری نباشد.

یا در جای دیگر از پیشنهاد شدن سمت مربی تیم ملی به این بازیکن پرافتخار ملی یاد می‌کنند.

هر چه که هست، این رسم جدایی از پرسپولیس برای باغیرتی همچون کریم باقری به قول امیرعابدینی نیست: آقا کریم در تاریخ فوتبال ما به حق یک اسطوره است. او در آلمان و انگلیس هم بازی کرد اما همیشه یک پرسپولیسی بود. دیدید که وقتی به ایران برگشت هم مستقیم به باشگاه پرسپولیس رفت و قرارداد بست. ده‌ها جا او را می‌خواستند اما ماند و پیشنهادها را قبول نکرد، به قول بعضی‌ها از آن عشق پرسپولیسی های نخ نمای دهه شصتی بود!

مربیگری را با پرسپولیس شروع کرد، پیشنهاد سرمربیگری به او دادند اما نپذیرفت. در حالی که دانش آقا کریم بیشتر از خیلی از مربیان لیگ برتری است. باقری به لحاظ تواضع، اخلاق و مردمداری نیز شهره است. من می‌دانم که او چه عاطفه‌ای نسبت به مردم دارد. عاشق مملکت است و البته مهم‌تر از همه یک پرسپولیسی تمام عیار محسوب می‌شود.

علی پروین ، اسطوره پرسپولیس هم همیشه از کریم باقری به عنوان مرد اخلاق و کاردرست یادکرده است.

مجتبی محرمی پیشکسوت پرسپولیس در انتقاد از جدایی کریم باقری گفته است که درویش آنقدر صاحب خانه شده که کریم باقری را از پرسپولیس کنار می گذارد؟

آقا کریم در تمام سال‌های بازیگری و مربی‌گری اخلاق را سرلوحه کار خود داشته است و نظم و انظباطی که اکنون و در تمام 8 سالی که مربی پرسپولیس بوده به نقل از بازیکنان و مربیان تیم از وجود و حرمت این پیشکسوت است.

اگر به سوابق این بزرگمرد فوتبالی نگاهی داشته باشیم پر از افتخارات ملی و باشگاهی برای ایران و ایرانیان بوده است.

کریم باقری (زادهٔ ۱ اسفند ۱۳۵۲ در تبریز) بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران است. وی سابقهٔ بازی در تیم‌های تراکتور سازی تبریز، کشاورز، آرمینیا بیله‌فلد، النصر، چارلتون، السد و پرسپولیس را دارد. 

باقری با ۵۰ گل ملی، دومین گلزن برتر تیم ملی ایران شناخته می‌شود و با این حال ۵۰ گل ملی را در ۸۷ بازی زده و تنها هافبکی است که به چنین رکوردی رسیده. در واقع او برترین گلزن جهان است که در پستی غیر از خط حمله بازی می‌کرد.

همچنین توانسته به عنوان یک هافبک در یک مسابقه 7 گل به ثمر برساند که دومین رکورد جهانی وی محسوب میشود و رکورد جاودانه ای تلقی می‌شود.

وی در مراسم بهترین‌های لیگ ایران، به عنوان مرد اخلاق دههٔ هشتاد فوتبال ایران برگزیده شد.

 نگاهی به مراحل فوتبالی پیشکسوت ایران و پرسپولیس داشته باشیم:

 

دوران باشگاهی، تراکتورسازی تبریز

کریم باقری فوتبال خود را با تیم تراکتورسازی شروع کرد. او نخستین بار در هفته پنجم مسابقات لیگ آزادگان مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی و در حالی که ۱۷ سال داشت، به میدان رفت. باقری در ابتدای دوران فوتبال خود در پست دفاع بازی می‌کرد. او در نخستین فصل حضور در تراکتورسازی ۱۵ بازی انجام داد و یک گل به ثمر رساند. اولین گل باقری حاصل یک ضربه پنالتی بود که وارد دروازه سپاهان شد. باقری در دومین فصل حضور در تراکتورسازی به تیم ملی جوانان دعوت شد.

 

کشاورز تهران

باقری در سال ۱۳۷۳ به تیم کشاورز تهران پیوست و پس از انجام بازی برای این تیم، به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد. او در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ پس از نمایش ضعیف در پست دفاع، به خط هافبک منتقل شد و با این تغییر پست، درخشش او در سن ۲۱ سالگی آغاز شد.

کریم باقری

پرسپولیس تهران

در زمستان ۱۳۷۴ کریم باقری به باشگاه پرسپولیس پیوست. او در بازی‌های ملی در سال ۱۳۷۵ درخشش خوبی داشت و در جام ملت‌های آسیا یکی از ۳ بازیکن برتر ایران بود. باقری در پرسپولیس یک فصل بازی کرد و پس از قهرمانی در این تیم، به عنوان یکی از اولین بازیکنان نسل جدید فوتبال ایران راهی آلمان شد.

 

آرمینیا بیله‌فلد آلمان

در تابستان ۱۳۷۶ (۱۹۹۷ میلادی) باقری به همراه علی دایی به تیم آرمینیا بیله‌فلد پیوست. باقری در هفته دوم مسابقات بوندس‌لیگا مقابل اشتوتگارت؛ برای اولین بار، بازی در بوندس لیگا را تجربه کرد و در هفته بیستم مقابل کارلسروهه برای اولین بار گلزنی کرد. او در ۱۸ مسابقه برای آرمنیا بیله فلد به میدان رفت و ۳ گل به ثمر رساند. با پایان رقابت‌های بوندس‌لیگا، باقری به همراه دایی در تیم آرمنیا بیله فلد به لیگ دسته دوم بوندس‌لیگا سقوط کرد. او در دومین فصل حضور در این تیم؛ در مسابقات لیگ دسته دوم بوندس لیگا، ۲۲ بار به میدان رفت و ۲ گل به ثمر رساند. پس از بازگشت آرمنیا بیله‌فلد به لیگ دسته اول بوندس لیگا، باقری یک نیم فصل در این تیم باقی‌ماند و مجدداً به پرسپولیس بازگشت. او پس از این تیم راهی فوتبال امارات شد.

 

النصر امارات

کریم باقری در سال ۲۰۰۰ میلادی به صورت قرضی؛ به مدت نیم فصل برای باشگاه النصر امارات به میدان رفت و در مدت کوتاه حضور در این تیم اماراتی بازی‌های خوبی انجام داد. در همین زمان عملکرد باقری مورد توجه چارلتون انگلیس قرار گرفت و او به عنوان اولین بازیکن آسیایی راهی لیگ برتر جزیره شد.

 

چارلتون انگلیس

باقری در سال ۲۰۰۰ میلادی به عضویت تیم چارلتون انگلستان درآمد و فقط یک بار توانست در ترکیب چارلتون قرار گیرد. علی‌رغم قرارداد سه ساله، در پایان فصل از این تیم جدا شد.

 

السد قطر

کریم باقری پس از پایان مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲، به عنوان گرانقیمت‌ترین بازیکن تاریخ السد تا آن برهه، به این تیم قطری پیوست. او در جام باشگاه‌های عرب در ۵ مسابقه ۵ گل برای این تیم به ثمر رساند و به عنوان بهترین بازیکن این تورنمنت انتخاب شد. باقری در لیگ قطر نیز در ۱۱ بازی ۵ بار برای السد گلزنی کرد.

 

پرسپولیس تهران

کریم باقری پس از بازگشت به فوتبال ایران از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ در مسابقات لیگ برتر برای پرسپولیس به میدان رفت و ۲۹ گل برای این تیم در مسابقات لیگ برتر به ثمر رساند. با خداحافظی افشین پیروانی و بهروز رهبری‌فر از فصل ۸۴ بازوبند کاپیتانی پرسپولیس نیز به این بازیکن رسید.

کریم باقری در هشتم آذر ماه سال ۱۳۸۹ در بازی دوستانه ایران و برزیل برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

 

دوران ملی

او بهترین گلزن هافبک جهان در تیم ملی است کریم باقری نخستین بار در ۱۶ خرداد ۱۳۷۲ مقابل تیم ملی فوتبال پاکستان در جام اکو، برای تیم ملی ایران به میدان رفت. او در ۸۷ بازی، ۵۰ گل برای تیم ملی ایران به ثمر رساند.

باقری در سال ۱۹۹۷ به تیم منتخب آسیا دعوت شد تا در بازی دوستانه مقابل تیم منتخب جهان قرار بگیرد. در این مسابقه که با شکست ۵ بر ۳ هم‌تیمهای کریم باقری همراه بود، او یکی از گل‌های منتخب آسیا را به ثمر رساند.

باقری در سن ۲۷ سالگی پس از بازی مقابل تیم ایرلند جنوبی در سال ۱۳۸۰ از تیم ملی فوتبال ایران خداحافظی کرد. او در زمان سرمربی‌گری علی دایی با اعلام آمادگی برای حضور در تیم ملی بار دیگر به اردو تیم ملی فرا خوانده شد. سایت فیفا در گزارش بازگشت کریم باقری به تیم ملی فوتبال ایران از او به عنوان «زیدان آسیا» یاد کرد.

 باقری پس از ۷ سال در بازی دوستانهٔ تیم‌های ایران و قطر، که در ۱۹ آبان ۸۷ برگزار شد، بار دیگر برای تیم ملی به میدان رفت. او در ۲۹ آبان ۸۷ چهل و هشتمین گل ملّی خود را در بازی مقابل امارات در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ به ثمر رساند. در مراسم بهترین‌های فوتبال سال ایران، کریم باقری با کسب بالاترین امتیاز از بین بهترین‌های فوتبال سال ۸۷، مرد سال فوتبال ایران شد. باقری سرانجام در ۱۵ مهر ۱۳۸۹ در بازی دوستانه ایران مقابل برزیل که در شهر ابوظبی برگزار شد، با انجام هشتاد و هفتمین بازی ملی‌اش برای همیشه از تیم ملی خداحافظی کرد. باقری در نظرسنجی برنامه نود به عنوان بهترین هافبک دفاعی پس از انقلاب انتخاب شد.

 

گل تاریخی کریم باقری در ملبورن استرالیا

تیم ملی ایران در بازی برگشت مقابل استرالیا (۸ آذر ۱۳۷۶) در چهارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، در حالی که با ۲ گل از حریف عقب افتاده بود، در دقیقه ۷۱ توسط کریم باقری به نخستین گل رسید. با گلزنی خداداد عزیزی و تساوی ۲–۲ تیم ملی مقابل استرالیا، ایران برای دومین بار در طول تاریخ به مسابقات جام جهانی صعود کرد.

سروش زنگنه

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه