English

در بیمارستان بعثت؛

اولین پیوند مغز استخوان آلوژن در کردستان انجام شد

اولین پیوند مغز استخوان آلوژن در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج بر روی کودک ۱۰ ساله بانه ای با موفقیت انجام شد.

اولین پیوند مغز استخوان آلوژن در کردستان انجام شد
به گزارش خبرگزاری موج کردستان

، فوق تخصص سرطان خون و پیوند مغز استخوان و مسئول تیم درمانی بیمارستان بعثت گفت: پیوند مغز استخوان به چند شیوه انجام می گیرد که یکی از انواع آن، پیوند مغز استخوان آلوژنیک (پیوند مغز استخوان از خواهر و برادر) است.

دکتر برهان مرادویسی افزود: در این نوع اهداکننده دارای ژنتیک مشابه با بیمار بوده و سلول های بنیادی یا مغز استخوان از اهداکننده ای که از نظر ژنتیکی با بیمار مطابقت دارد، گرفته می شود و اهداکننده معمولا خواهر یا برادر بیمار است.

وی اظهار کرد: پیوند مغز استخوان یکی از روش های نوین درمانی برای بیماران خونی است که امیدهای بهبودی این قبیل بیماران را افزایش داده است.

فوق تخصص سرطان خون و پیوند مغز استخوان ادامه داد: از ابتدای راه اندازی این بخش، ۱۰ بیمار درمان شده اند که ۸ مورد کودک بوده و این اولین مورد آلوژن است.

دکتر مرادویسی یادآور شد: در پیوند مغز استخوان به روش اتولوگ، کار راحت تر است چون عوارض بعد از پیوند نداریم و کنترل راحت است ولی سخت ترین مرحله پیوند همین مرحله آلوژن است و پیوند از یک فرد دیگر انجام می گیرد که عوارض پوستی، گوارشی و کبدی برای فرد دریافت کننده در پی دارد.

وی بیان کرد: در این نوع از درمان چون مغز استخوان بیمار کار نمی کند مجبور به انجام پیوند از فرد دیگر هستیم که سخت ترین مرحله پیوند است که امروز بدون مشکل خاص بیمار ترخیص می شود.

مسئول تیم درمانی بیمارستان بعثت با بیان اینکه سال آینده پیوندهای آلوژن دیگری نیز انجام می شود و این آغاز کار در این زمینه است، گفت: در کل کشور حدود ۶ مرکز پیوند مغز استخوان کودکان فعال است.

دکتر مرادویسی افزود: در غرب کشور هم کرمانشاه تا کنون ۳ پیوند داشته و عملا در غرب کشور، هیچ استانی این مرکز را ندارد و این زمینه ساز تبدیل کردستان به مرکز پیوند مغز استخوان در غرب کشور است و از سویی با اقلیم کردستان عراق نیز هماهنگی هایی انجام گرفته تا بیماران این کشور نیز برای درمان به این بخش مراجعه کنند.

وی درباره وضعیت ابتلا به بیماری های خونی در کردستان، اظهار کرد: شیوع بیماری های خونی در کل کشور یکسان است و نمی شود گفت که کردستان وضعیت بدتری دارد.

فوق تخصص سرطان خون و پیوند مغز استخوان ادامه داد: پیوند مغز استخوان تنها برای بیماران سرطانی نیست و بعد از عید قصد داریم تا این پیوند را برای بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور زیر ۱۷ سال انجام دهیم که با انجام آن، بیمار تا آخر عمر احتیاج به خون پیدا نمی کند.

وی یادآور شد: تشخیص زودهنگام بیماری و پیگیر بودن خانواده ها نیز عوامل مهمی در درمان زودهنگام بیماری های خونی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه