English

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه:

عوامل داخلی و خارجی باعث بی نظمی در بازارچه «هنگه ژاله» بانه شد

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه گفت: یک سری عوامل داخلی و خارجی دست به دست هم داد تا در بازارچه موقت هنگه ژال بانه بی نظمی ایجاد شود.

عوامل داخلی و خارجی باعث بی نظمی در بازارچه «هنگه ژاله» بانه شد
به گزارش خبرگزاری موج کردستان

، احسان درویشی در نشست با مردم بخش آرمرده بانه با بیان اینکه مرز یک فرصت بسیار خوب برای همه مرزنشینان فراهم می کند، اظهار داشت: دولت مرکزی عراق با حکومت اقلیم کردستان اختلافاتی در بحث شفاف بودن معاملات و درآمدهای غیر نقدی این بازارچه داشتند و دولت مرکزی عراق بیانیه ای با این عنوان که معابری باز شده مورد تایید ما نیست به وزارت کشور ارسال کرد و مراتب اعتراض خود را به صورت دیپلماسی به کشور ما اعلام کردند.

وی با بیان اینکه دولت بر مبنای وظیفه و قانون حق ایجاد بازارچه های موقت مرزی را برای مرزنشینان فراهم کرده که در این اقدام شرایط و موضوعات بین المللی تاثیر گذار هستند، گفت: ۲۲ هزار نفر مرزنشین از بازارچه موقت مرزی هنگه ژال بانه ذینفع هستند.

درویشی اظهار داشت: بی نظمی داخلی مدیریت مرز هنگه ژال باعث شده که بیش از ۳۰۰ پروانه فعالیت در یک ماه صادر شود کسی که در این بازده زمانی کم اقدام به اخذ مجوزهای لازم برای عرضه کالا می کند باعث بی نظم می شود.

وی اضافه کرد: در حق کسانی که برای اینکه شغلشان از دست ندهند هزینه های کردند ظلم شده است قرار نیست که افرادی که شغل غیر مرتبط دارند در سایر شهرستان ها و استان ها زندگی می کنند از این امکاناتی که برای مرزنشینان فراهم شده سوء استفاده کنند.

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه با اشاره به حضور ناظرین برای تایید احراز صلاحیت مرزنشینان خاطر نشان کرد: باید تمام مرزنشینان ساکن در محدوده نوار ۲۰ کیلومتر مرز و چند روستای خارج از این محدوده از امکانات این مرز بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه بازارچه رسمی سیرانبند بانه در دهه هفتاد فعال شده افزود: از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۶ مرزهای موقت هنگه ژال و گله سوره در بانه فعال بوده که به دلایلی این مرزهای موقت در سال ۱۳۹۶ بسته شد.

درویشی اظهار داشت: بحث بازگشایی بازارچه موقت هنگه ژال به عنوان مهمترین مطالبه مردم منطقه توسط استاندار کردستان به جدیت پیگیری و این مرز را در اواخر شهریور ماه امسال به مسئولیت خود بازگشایی کرد.

وی در ادامه با اشاره به ثبت ملی صنعت شالبافی در شهر آمرده گفت: این اقدام با اراده جمعی انجام شده و این هنر ۵۰۰ ساله شاخص های داشته که در فهرست هنرهای ملی قرار گرفته و بخش مهمی از جاذبه های بخش آرمرده است.

درویشی با اشاره اینکه شالبافی یک کار گروهی است افزود: بخش زیادی از مراحل بافت شال توسط بانوان انجام می شود که این فارغ از نگاه جنسیتی است این فرهنگ ۵۰۰ ساله مهمترین پایه تعاون و همکاری است که باید تقویت شود.

وی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی منطقه آرمرده بستر بسیار مناسبی برای تولید محصولات گل خانه ای و گیاهان داروی است که باید کشاورزان و سرمایه گذاران در این بخش فعالیت کنند و به رشد تولید و اشتغال کمک کنند.

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه اضافه کرد: در  سال های گذشته چهار کیلومتر از کل مسیرهای روستای شهرستان بانه آسفالت و بهسازی شده بود اما در ۲ سال اخیر حدود ۴۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت و بهسازی شده است.

وی گفت: اخلاق و صداقت باید سرلوحه کار همه مسئولان قرار بگیرد و باید همه مردم بدانند که چه تصمیماتی در مورد مشکلات و مسائل گرفته می شود و شفاف سازی در همه بخش ها انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه