English

شهرام پرورش خبر داد:

کشت ۱۰ هزار هکتار سیب‌زمینی پاییزه در همدان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اعلام سطح زیر کشت محصولاتی همچون گندم، جو، گلرنگ، نخود، چغندر، عدس از برنامه عملیاتی 19 هزار و 900 هکتاری برای کشت سیب زمینی و همچنین کشت 10 هزار هکتار سیب زمینی تابستانه خبر داد.

کشت 10 هزار هکتار سیب‌زمینی پاییزه در همدان

به گزارش خبرگزاری موج همدان، شهرام پرورش معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر رعایت اصول بهره‌وری آب و خاک گفت: در کشت سیب‌زمینی که استان همدان بیشترین میزان کشت را در کشور دارد، با توجه به شرایط به‌کارگیری اصل بهره‌وری در منابع آب و خاک امید داریم که سطح کشت این محصول را به سطح معقولی برسانیم و میانگین عملکرد را افزایش دهیم که خوشبختانه 19 هزار و 900 هکتار برنامه عملیاتی برای کشت این محصول در نظر گرفته شده است. تاکنون بیش از 10 هزار هکتار سیب‌زمینی تابستانه کشت شده است و سیب‌زمینی پاییزه نیز در حال کشت است.

پرورش افزود: تاکنون بیش از هزار و 600 هکتار کلزا در استان کشت شده است. برنامه داریم که محصولاتی همچون گندم، جو، حبوبات، نباتات علوفه‌ای و گلرنگ را طبق پیش‌بینی به سرانجام برسانیم. طی سالجاری استان همدان بیشترین سطح کشت گلرنگ را در کشور به خود اختصاص داده است. خوشبختانه تاکنون موفق شده‌ایم هزار و 870 هکتار از آیش‌های استان را تحت پوشش طرح قرار دهیم.

وی افزود: تاکنون موفق شدیم 419 هزار و 480 هکتار گندم را به صورت دیم کشت کنیم. طبق برنامه کشت جو اقتصادی، تاکنون  29 هزار هکتار از این محصول کشت شده است. طبق برآورد طی سالجاری 700 تا 710 هزار تن گندم برداشت خواهد شد؛ البته به شرطی که شرایط بارندگی‌ به این محصول آسیب نرساند؛ چرا که گندم و جو (به ویژه گندم) در استان به صورت دیم کشت می‌شود. یکی از عوامل تاثیرگذار در رسیدن به تولید موثر در این محصول رطوبت و بارندگی مناسب است.

پرورش اعلام کرد: در کشت چغندر برنامه کشت 8 هزار و 500 هکتاری داریم که در حال محقق شدن است. با 5 کارخانه قراردادی برای خرید این میزان تولید منعقد شده است. بذور مناسب و سایر نهاده‌ها نیز در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: نخود و عدس دو محصولی هستند که هم در اقتصاد مقاومتی هم در برنامه ویژه وزارتخانه در برنامه‌ریزی کشت گنجانده شده است. طبق برنامه‌ریزی 18 هزار هکتار به کشت نخود و 5 هزار هکتار به کشت عدس اختصاص می‌یابد. 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر