English

رئیس بیمارستان خلیج فارس خبر داد؛

کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در بیمارستان خلیج فارس

رئیس بیمارستان خلیج فارس از اجرای طرح «استوارد شیپ» و کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در این بیمارستان خبر داد.

کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در بیمارستان خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «غلام‌عباس مومنی» با بیان اینکه مصرف بی‌رویه «آنتی‌بیوتیک‌»ها در کشور، به‌تدریج به یک معضل بهداشتی تبدیل شده است، گفت: متأسفانه علاوه بر نسخه‌های  پزشکان که تجویز بی‌رویه مشاهده می‌شود؛ بیماران نیز به‌صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک به مصرف بیش از حد این داروها روی آورده‌اند.

وی در ادامه به پیامدهای مصرف بی رویه ی آنتی‌بیوتیک‌‌ها اشاره کرد و افزود: مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک‌ ها علاوه بر اینکه باعث ایجاد مقاومت‌های میکروبی در مقابل این داروها می شود  بروز عوارض جانبی را نیز در پی دارد.

رییس بیمارستان خلیج فارس با بیان اینکه عوارض جانبی این داروها علاوه بر ایجاد مخاطرات متعدد باعث می شود مبالغ قابل‌توجهی از منابع نظام سلامت صرف این مسئله شود، گفت: عوارض مرتبط با مصرف غیر منطقی آنتی بیوتیک شامل عوارض جانبی، افزایش طول بستری، افزایش مرگ و میر و بیماری زایی، خطر عفونت ثانویه و بروز ارگانیسم های مقاوم به چند دارو است؛ از این رو پیاده سازی طرح «استوارد شیب» آنتی بیوتیک ها امری اجتناب ناپذیر است .

مومنی با بیان اینکه طرح «استوارد شیپ» به منظور جلوگیری از این عوارض در بیمارستان خلیج فارس به اجرا در آمده تصریح کرد: در این طرح که در واقع راهکاری برای مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها محسوب می‌شود، متخصصان بیماری‌های عفونی در قالب کار تیمی با همکاری متخصصان سایر رشته‌ها، براساس موازین علمی و رعایت اندیکاسیون‌های پزشکی، در صورت ضرورت نسبت به تجویز آنتی‌بیوتیک اقدام می‌کنند.

وی تأکید کرد که برای کنترل مصرف آنتی‌بیوتیک ها آموزش پزشکان الزامی‌ست، افزود: تشکیل کمیته مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در بیمارستان‌ها ضروری تا در نحوه و نوع مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تصمیم‌گیری شود؛ به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌های وسیع‌الطیف مانند «کاباپنم» که درحال حاضر میکروب‌ها در برابر این دارو مقاوم شده‌اند.

رییس بیمارستان خلیج فارس اضافه کرد: در خارج از بیمارستان‌ها نیز باید با سطح بندی آنتی‌بیوتیک‌ها شرایطی ایجاد شود تا برخی از این داروها در خارج از بیمارستان اجازه مصرف نداشته باشند.

این متخصص در ادامه از کاهش مصرف آنتی بیوتیک در بیمارستان خلیج فارس خبر داد و افزود: در نظر بود این طرح از شش ماه پیش در بیمارستان خلیج فارس اجرا شود و امروز شاهد اجرای این طرح در سه بخش داخلی، عفونی و بخشهای ویژه هستیم.

مومنی با بیان اینکه در بین ١٥ داروی مصرفی شایع در بیمارستان، ٣ دارو از نوع آنتی‌بیوتیک شامل «مروپنم»، «ونکومایسین» و «ایمیپنم» است، گفت: در بیمارستان خلیج فارس  در سه ماهه اول 97 نسبت به مورد مشابه سال پیش مصرف داروی مروپنم حدود  ۵۲ کاهش داشته است.

وی در خاتمه تصریح کرد:  کاهش مصرف این دارو باعث کاهش۵۲ میلیون تومانی هزینه ها شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه