English

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مرکزی مطرح کرد:

ساده لوحی، زودباوری و اعتماد بی‌مورد دلیل اصلی کلاهبرداری از اشخاص

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: بررسی پرونده‌های کلاهبرداری نشان می‌دهد که در بیشتر موارد عاملی که سبب شده مالباختگان پولشان را با میل خود به اشخاص کلاهبردار تقدیم کنند، ساده لوحی، زودباوری و اعتماد بی‌مورد آنها بوده است.

ساده لوحی، زودباوری و اعتماد بی‌مورد دلیل اصلی کلاهبرداری از اشخاص
به گزارش خبرگزاری موج مرکزی

، مجید قدیریان در گفت‌وگویی در ارتباط با ارسال لینک‌های کلاهبرداری، اظهار داشت: کلیک کردن بر روی یک لینک می‌تواند، موجب از دست رفتن بخش زیادی از دارایی فرد شود، البته برای مالباختگان ماجرا به این جا ختم نمی‌شود و در موارد به وقوع پیوسته اغلب مشکلات روحی و روانی، خانوادگی و غیره نیز دامن‌گیر آنها شده است، بنابراین هوشیاری و احتیاط برای پیشگیری از کلاهبرداری کاملا ضروری است.

وی افزود: فریب افراد با سوءاستفاده از ناآگاهی یا طمع‌ورزی، شگرد پرتکرار کلاهبرداران است و ما باید بدانیم که هیچ‌ کس حاضر نیست به صورت بلاعوض چیزی به دیگری بدهد یا کالای خودرا ارزان‌تر از قیمت واقعی بفروشد یا این‌که در قبال سرمایه‌گذاری ما، سود غیرمتعارف بدهد، پس اگر با چنین وعده‌هایی روبه‌رو شدیم، قطع به یقین احتمال کللاهبرداری وجود دارد.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی، تصریح کرد: درست است که شهروندان در صورت کلاهبرداری می‌توانند شکایت کنند، اما می‌دانیم که پیگیری شکایت ولو برای مدتی کوتاه، کار و زندگی اشخاص را مختل و آرامش روانی آن‌ها را به هم می‌ریزد، پس اقدام معقولانه این است که با انجام مراقبت‌های لازم از وقوع این جرم پیشگیری کنیم.

قدیریان عنوان کرد: بررسی پرونده‌های کلاهبرداری نشان می‌دهد که در بیشتر موارد عاملی که سبب شده مالباختگان پولشان را با اراده و میل خودشان به اشخاص کلاهبردار تقدیم کنند، ساده لوحی، زودباوری و اعتماد بی‌مورد آنها بوده است. به عنوان مثال در موارد زیادی شهروندان با مشاهده آگهی فروش کالا در برنامه‌های دیوار و شیپور و یا حتی در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی با شخص آگهی دهنده تماس گرفته و بدون اینکه حتی کالای آگهی شده را از نزدیک مشاهده کنند، با درخواست او مبلغی به عنوان بهای کالا یا پیش پرداخت برای خرید آن پرداخت کرده‌اند و پس از آن واریز پول شخص آگهی دهند از دسترس خارج شده و پاسخگو نبوده است. 

وی ادامه داد: یا اینکه شخصی در خیابان به عابران مسن مراجعه و به دروغ گفته است که در فلان محل گوشت یا مرغ ارزان قیمت توزیع می‌شود و به بهانه کمک به آنها برای واریز پول خرید مرغ و گوشت آنها را پای دستگاه عابربانک کشانده و موجودی حساب آنها را به حساب خود انتقال داده است. بنابراین لازم است شهروندان عزیز به هیچ وجه قبل از اطمینان از وجود و قابل تحویل بودن کالا یا خدمات مورد نظر، بابت آن پولی پرداخت نکنند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی خاطرنشان کرد: تولید و نشر محتواهای آگاهی‌بخشی برای پیشگیری از جرائمی نظیر کلاهبرداری، تاثیر بسزایی در کاهش این جرم دارد و انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی به‌ویژه رسانه ملی، با احساس مسئولیتی مضاعف در این راستا اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه