English

در نشست تخصصی با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آبی استان مورد بررسی قرار گرفت

در نشستی که با حضور محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و حشمت اله عباسی مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان مرکزی برگزار شد به بررسی و تبادل نظر پیرامون افت منابع آبی که در پی کاهش نزولات آسمانی رخ داده است و ارایه راهکارهایی جهت خدمات‌رسانی مطلوب و مستمر، مقابله با بحران کم‌آبی و نحوه تامین آب شرب مناطق دارای تنش پرداخته و تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آبی استان مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، در راستای برنامه‌های ابلاغی از سوی استانداری مرکزی به منظور مقابله با تنش آبی در سال 1402 و ارائه گزارشات سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش بارش‌های سالیانه و در نتیجه کاهش ذخایر آبی، نشستی تخصصی با حضور محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و حشمت اله عباسی مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان مرکزی تشکیل شد.

در این نشست برنامه‌ها و راهکارهایی جهت خدمات‌رسانی مطلوب و مستمر، مقابله با بحران کم‌آبی و نحوه تامین آب شرب مناطق دارای تنش رو ارائه شد.

 در این نشست مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به تشریح اقدامات صورت گرفته توسط این شرکت به منظور گذر از تنش آبی در برخی مناطق استان مرکزی پرداخته در ادامـه سـخنان خـود مقولـه مدیریـت عرضـه و تقاضـا را بـه عنـوان یـک اصـل مهـم در مدیریـت منابـع آب شـرب توصیـف و بـا تأکیـد بـر استفاده از ظرفیت پساب در صنایع و فضای سبز و همچنین بهره برداری درست از منابع آبی در استان و ضـرورت صرفه جویـی در مصـرف آب، عنوان کرد: شـرایط بارندگی و منابـع موجود آب در اسـتان مرکزی ایجـاب میکنـد که بـه منظـور تداوم ارائـه خدمـات مطلـوب تر در امر آب رسانی به شهروندان در این استان مدیریـت مصـرف و نهادینـه کـردن فرهنـگ مصـرف صحیـح آب را در دستور کار خود قرار داده و با بهره گیری از ظرفیت های موجود در امر آموزش و اطلاع رسانی بتوانیم گامـ هایی موثـر در حوزه ارتقـای فرهنگ صرفه جویـی در مصرف آب برداریم.

وی در ادامه اظهار داشت : دربــاره ارزش ذاتــی و اقتصــادی آب بایــد آگاهی بخشــی عمومـی صـورت گیـرد. صرفه جویـی در مصـرف آب و رعایـت الگـوی مصـرف، یک انتخاب نیسـت بلکـه یک ضـرورت اجتنـاب ناپذیر اسـت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: نیاز آب شرب در استان مرکزی که 35 شهر و حدود 863 روستای تحت پوشش را شامل میشود، 60  درصد آن از را آبهای سطحی و 40 درصد از طریق آبهای زیرزمینی که کیفیت آن مورد تایید مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب شرب استان باشد تامین میشود.

 وی اولویـت نخسـت ایـن شـرکت را  تامین و توزیـع آب سـالم و بهداشـتی و ارائه خدمـات مطلـوب به شهروندان دانست و عنوان کرد : نسبت به وضعیـت منابـع آبی و ظرفیتهـای عرضـه و تقاضـای آب در نقـاط مختلـف اسـتان، خدمات قابل توجهی به مشـترکین شـهری و روسـتایی ارائـه شـده اسـت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این نشست با تاکید بر استفاده و توزیع بهینه و عادلانه‌ی منابع آبی؛ اظهارداشت: اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در جهت کاهش خشکسالی توسط دستگاه‌های اجرایی به صورت جدی پیگیری در حال پیگیری و اجرا است.

نامی با یادآوری این موضوع که کشت محصولات پرآب‌خور، خسارات زیادی را به آبخوان‌ها وارد می نماید ، افزود : برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب برای تولید این محصولات پر ابخور، نه تنها خسارات جبران ناپذیری را به منابع آبی وارد می نماید، بلکه ایجاد اثرات سوء زیست محیطی در منطقه را نیز فراهم نموده است.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی با توجه به شرایط بحران آب باید  نسبت به تغییر الگوی کشت ،استفاده از آبیاری های نوین و فرهنگ سازی اقدامات ترویجی را انجام دهد.

 در ادامه این نشست مسائل و مشکلات مربوط به بخش آبرسانی به روستاها در استان مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تدابیر لازم در این باره اتخاذ گردید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه