English

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای در گفت‌وگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

کاهش ۱۰ میلیارد مترمکعب مصرف گاز بخش خانگی با تعویض بخاری‌های فرسوده

حسینعلی حاجی‌دلیگانی به بیان توضیحاتی درباره میزان صرفه‌جویی در گاز با طرح تعویض بخاری‌های فرسوده منازل با بخاری‌های پربازده هرمتیک پرداخت.

 کاهش ۱۰ میلیارد مترمکعب مصرف گاز بخش خانگی با تعویض بخاری‌های فرسوده

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره طرح جمع‌آوری بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های هرمتیک که در برنامه هفتم مدنظر قرار گرفته گفت: ما هر ساله در زمستان‌ها با مشکل ناترازی گاز رو‌به‌رو می‌شویم و یکی از مشکلات ما به مصارف بالا در بخش خانگی برمی‌گردد.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلات ما در بخش خانگی مربوط به بخاری‌های فرسوده است که بیش از ۷۵ درصد انرژی در این بخاری‌ها هدر می‌رود و فقط ۲۵ درصد گاز مصرفی آنها تبدیل به گرما می‌شود.

حاجی‌دلیگانی در ادامه گفت: برای کاهش مصرف در بخش خانگی در زمستان‌ها، باید به سمت تعویض این بخاری‌ها برویم و از بخاری‌های پربازده و هرمتیک استفاده کنیم که مصرف سوخت آنها به مراتب پایین‌تر از این بخاری‌هاست.

وی افزود: با استفاده از این بخاری‌ها، میزان مصرف گاز به‌شدت پایین می‌آید و دولت سود زیادی از این محل به‌دست خواهد آورد.

 

بیشتر بخوانید:

ذخیره سازی گاز توسط صنایع راهکار جلوگیری از ناترازی انرژی

گاز ارزان باعث بی توجهی به مدیریت مصرف گاز خانگی شده است

70 درصد گاز تولیدی در بخش خانگی مصرف می شود / ضعف دولت در اجرای برنامه اقتصاد انرژی

دولت در گاز سرمایه گذاری نکند مشکل گاز در آینده جدی می شود

 

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: با جایگزینی بخاری‌ها و با تمرکز بر مناطق سردسیر می‌توان دست‌کم ۵۰ درصد مصرف در این زمینه را کاهش داد و سالی ۱۰ میلیارد مترمکعب در اوج پیک زمانی مصرف گاز و ناترازی مقطعی ایران در زمستان صرفه‌جویی کرد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس افزود: با این میزان صرفه‌جویی در اوج تقاضای گاز در زمستانها، به‌طور کامل ناترازی گاز زمستانی صنایع برطرف خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد:  اگر دولت توانایی این را دارد که برای جایگزینی این بخاری‌ها سرمایه‌گذاری کند باید به این موضوع ورود کند و در صورتی که توان سرمایه‌گذاری در این حوزه را ندارد باید از بخش‌های خصوصی استفاده کند یا از صنایع بخواهد که در حوزه تولید این بخاری‌های پر بازده ورود کنند.

وی افزود: با یک‌بار سرمایه‌گذاری اولیه در تعویض بخاری‌های غیراستاندارد، هر سال معادل ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز صرفه‌جویی خواهد شد. سرمایه‌گذاری اولیه موردنیاز حدود ۲ میلیارد دلار است، اما جلوگیری از اتلاف انرژی هر سال معادل ۳ میلیارد دلار بوده که به معنی بازگشت تمام سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این بخش در همان سال نخست است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه