English

آغازصید ماهی کیلکا دردریای مازندران ،پس از ۱۰۰روز تعطیلی داوطلبانه

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران گفت: کیلکا گیران استان که از 100روز پیش به خاطر فراهم کردن مجال تخم ریزی کیلکا ، صید این گونه را به صورت رسمی و داوطلبانه متوقف کرده بودند ، از امروز دوباره به دریا زدند.

آغازصید ماهی کیلکا دردریای مازندران ،پس از 100روز تعطیلی داوطلبانه

به گزارش خبرگزاری موج، بر اساس تصمیم شیلات هر ساله فروردین ماه زمان رسمی آغاز صید کیلکاست ،اما امسال نیز همانند سال های گذشته صیادان با مشاهده تخم ریزی ماهیان ، از 2روز مانده به پایان سال 95 ، تا روز گذشته به مدت 100روز به صورت داوطلبانه صید را تعطیل کردند و وارد دریا نشدند.

عباسعلی شیخ تبار ، احساس مسئولیت و ارتقاء آگاهی صیادان نسبت به حفظ و تکثیر طبیعی گونه های آبزیان در دریای خزر را علت تعطیلی داوطلبانه صید کیلکا در این مدت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اینگونه حرکت های داوطلبانه در بین صیادان دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر وجود ندارد، خاطر نشان کرد: برای حفظ ذخایر آبزیان ،همه پنج کشور دارای ساحل دریای خزر باید علاوه بر حفظ زیست محیطی این دریاچه بزرگ ،صید و صیادی را ساماندهی شده انجام بدهند.

بر اساس آمار شیلات ایران ، از سال 1380 با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر و نابودی ماهیان کیلکا، صید این گونه آبزی کاهش محسوسی یافت .

تا پیش از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر ،صیادان استان های مازندران و گیلان سالانه 100 هزار تن کیلکا صید می کردند اما این میزان در چهار سال اخیر به زیر 20 هزار تن کاهش یافت .

کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری ، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی ، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.

شیخ تبار با بیان اینکه صیادان مازندرانی با 44 فروند شناور برای صید کیلکا وارد دریای خزر شدند ، پیش بینی کرد امسال نیز همانند سال قبل 16هزار تن کیلکا از دریای خزر صید کنند.

شیخ تبار با اشاره به اینکه تمامی شناورهای صید کیلکا در بندر صیادی بابلسر مستقرند و در روزهایی که شرایط آب و هوایی مناسب باشد ، به دریا می روند، بیان داشت: پارسال حدود 16هزار تن کیلکا در سواحل مازندرانی خزر به ارزش 18میلیارد تومان صید شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران با بیان اینکه 85درصد ماهیان کیلکا صید شده تبدیل به پودر ماهی و به عنوان خوراک دام استفاده می شود، گفت: مابقی پس از فرآوری به مصارف انسانی می رسد.

مازندران 338کیلومتر ساحل در دریای خزر را در اختیار دارد.

دریای خزر افزون بر موقعیت حساس راهبردی و ارتباطی بین کشورهای ساحلی و همچنین زیست محیطی به عنوان بزرگترین دریاچه کره زمین بیش از یکهزارو 200 کیلومتر طول و 320 کیلومتر پهنه دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه