English

دستگیری ۶ حفار آثار باستانی در شهرستان کلاردشت

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران از شناسایی و دستگیری 6 تن از حفاران غیرمجاز آثار باستانی در شهرستان کلاردشت خبر داد.

دستگیری 6 حفار آثار باستانی در شهرستان کلاردشت

به گزارش خبرگزاری موج، سرهنگ نعمت قاسمی گفت:‌ این افراد متخلف هفته جاری درحین حفاری غیرمجاز که قصد کاوش برای به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی را داشتند دراین شهرستان شناسایی و دستگیرشدند .

وی افزود: این افراد متخلف پس از تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی به دستگاه قضا محل وقوع تخلف معرفی و تحویل داده شدند.

طبق قانون، انجام هرگونه عمل حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اشیاء عتیقه و آثار تاریخی ممنوع است و فرد مجرم به حبس تادیبی از 6 ماه تا 3 می شود ، ضمن آنکه اشیاء مکشوف و ادوات حفاری نیز به نفع بیت المال ضبط خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت:‌ در سال های گذشته به ویژه در دولت یازدهم در بعد پیشگیری ، مقابله و برخورد با حفاران غیرمجاز آثار باستانی دراین استان کارهای خوبی انجام گرفته است.

قاسمی، اجرای طرح مشارکت های اجتماعی ،‌ حضور در مدارس ، مراکز علمی و دانشگاهی با هدف معرفی و شناساندن آثار تاریخی و نقش آن ها در هویت تاریخی و ملی کشور ، سخنرانی در خطبه های نماز جمعه ، هم افزایی با نیروهای بسیج مقاومت سپاه ، امنیتی و انتظامی ،‌ انجمن های میراث فرهنگی ، شوراها و دهیاران را از جمله این اقدامات برشمرد.

وی گفت :‌در بعد تقویت امکانات و تجهیزات لجستیگی و خودرویی نیز حمایت های خوبی صورت گرفته به نحوی که به آسانی می توان مسیرهای سخت گذر جنگلی و کوهستانی برای نظارت از وضعیت آثار تاریخی دراین مناطق را گشت زنی و نظارت کرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین از شناسایی و دستگیری دستکم 13 حفارغیر مجاز در قالب 3 باند از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان های غرب مازندران خبرداد.

قاسمی افزود:‌‌ از این افراد مجرم 30 قلم اشیای تاریخی و فرهنگی و 18 قطعه سکه های قدیمی به دست آمد.

وی اظهار داشت:‌ این اشیای تاریخی برای نگهداری در موزه های میراث فرهنگی این استان به منظور آشنایی عموم مردم با آن ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه