English

اختتامیه چهارمین جایزه ملی کتاب سال جوانان ایران برگزار شد

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به فعالیت جایزه کتاب سال جوانان در حوزه نوقلمان ابراز داشت: بعد از توقف فعالیت جایزه «گام اول» جای جایزه‌ای که به نوقلمان بپردازد خالی بود، با راه‌اندازی جایزه کتاب سال جوانان این خلا تا حدودی پر شد.

اختتامیه چهارمین جایزه ملی کتاب سال جوانان ایران برگزار شد
به گزارش خبرگزاری موج

، مراسم پایانی چهارمین جایزه ملی کتاب سال جوانان ایران، با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ، رضا مجدی مدیرعامل باغ کتاب، میثم موحدفرد بنیان‌گذار و دبیر چهارمین دوره جایزه ملی کتاب سال جوانان و جمعی از مدیران حوزه کتاب و نشر یکشنبه ۲۰ اسفند در باغ کتاب تهران برگزار شد.

رمضانی با اشاره به جایزه «گام اول» که پیش از این در حوزه جوانان برگزار می‌شد، گفت: قبل‌ترها جایزه گام اول به آثار نو قلمان می‌پرداخت، اما این جایزه با تصمیم مدیران وقت تعطیل شد. پس از آن، جای جایزه‌ای که به نوقلمان بپردازد خالی بود، با راه‌اندازی جایزه کتاب سال جوانان این جایزه توانست این خلا را پر کند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر پیچیدگی روند نوشتن و ارائه ساختار ذهن، ادامه داد: افرادی که درگیر نوشتن هستند می‌توانند از پیچیدگی آن ابعادی را درک کنند. جهان ذهنی نویسنده و اشتراک‌گذاری آن با بقیه، جهان‌های دیگری را پدید می‌آورد و افراد در جهان‌های یکدیگر مشترک می‌شوند و می‌توانند به تجربه جمعی برسند.

او با اشاره به بخشی از تازه‌های نشر که به تازه قلمان تعلق دارد، افزود: گروه بزرگی از افرادی که وارد این عرصه می‌شوند بخت و اقبال خود را می‌آزمایند، مساله دقت در تولید اثر و وسواسی که نویسنده برای ارتقای آثار پیدا می‌کند، ضروری و واجب است. باید توجه داشت اگر قرار باشد آثار بعدی در حد اثر اول باشد، به نویسنده با دیدگاه تردید نگاه می‌شود. نویسندگان باید به خلق جهان‌های جدید و به اقتضای مخاطب کارکردن، فکر کنند.

رمضانی با تاکید بر ضرورت توجه به ترویج و حمایت از این جایزه، گفت: در خانه کتاب و ادبیات ایران به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از این جایزه اعلام آمادگی می‌کنیم تا بتوانیم حوزه‌های ترویجی و آموزشی را به جایزه اضافه کنیم تا با شاخ و برگی که پیدا می‌کند، ریشه‌دارتر شود.

میثم موحدفرد با تاکید بر اینکه جایزه ملی کتاب سال جوانان از روز آغاز استقلال داشت، گفت: تلاش برای برگزاری این جایزه از ۲۰ سال پیش آغاز شد. از سال ۸۴ تلاش کردم تا بخشی برای جوانان در جایزه کتاب سال در نظر گرفته شود، در آن زمان سازمان ملی جوانان موافقت کرد، اما این مساله تا سال ۹۶ محقق نشد. در سال ۹۸ نخستین دوره برگزار شد، به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا چند دوره به تعویق افتاد و در سال ۱۴۰۰ دومین دوره و در سال ۱۴۰۱ سومین دوره این جایزه برگزار شد.

بنیان‌گذار و دبیر چهارمین دوره جایزه ملی کتاب سال جوانان افزود: تنها دستگاهی که در این چهار دوره از ابتدا تا پایان برگزارکنندگان جایزه ملی کتاب سال جوانان را همراهی کرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه