English

در اجلاس سوم مدیران مراکز و گروه‌های علمی:

مراکز علمی درکنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای مشارکت کردند

اجلاس سوم مدیران مراکز و گروه‌های علمی قرآنی قم در سالن اجتماعات ساختمان انجمن‌های علمی جامعه المصطفی برگزار شد.

مراکز علمی درکنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای مشارکت کردند

، اجلاس سوم مدیران مراکز و گروه‌های علمی قرآنی قم در سالن اجتماعات ساختمان انجمن‌های علمی جامعه المصطفی برگزار شد.

در این اجلاس که با سخنان حجت‌الاسلام ملکی قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور آغاز شد، ده نفر از مدیران گزارش‌های مراکز و ایده‌های نوین قرآنی را مطرح کردند و خبر تصویب و شروع به کار انجمن قرآن‌پژوهی حوزه توسط حجت‌الاسلام زمانی داده شد.

ارائه گزارش کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای و برگزاری اجلاس‌های آن در هفت استان و هشت کشور از دیگر بخش‌های این اجلاسیه بود.

در اجلاس سوم مدیران مراکز و گروه‌های علمی قرآنی قم گزارش مفصلی از فعالیت‌های قرآنی جامعه المصطفی توسط حجت‌الاسلام رفیعی بیان شد و نیز خبرنامه بین‌المللی قرآن انجمن توضیح داده شد.

حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی رئیس انجمن قرآن‌پژوهی حوزه در این جلسه ضمن خوشامدگویی در مورد اهمیت مصحف مشهد رضوی و تاریخچه نسخ خطی توضیح داد و نیز شیخ حرب از طلاب غزه سخنانی در مورد تأثیر قرآن در مقاومت غزه مطالبی را بیان نمود.

 

برپایی ۲۴۰۰ محفل قرآنی و ۱۵۰۰ نشست و کنگره قرآنی توسط جامعةالمصطفی

حجت‌الاسلام رفیعی، در این اجلاس سوم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی و حدیثی جامعةالمصطفی، به برخی از محورهای آماری اشاره نمود و با بیان اینکه جامعةالمصطفی ۴۶ محور فعالیتی را در حوزه قرآن و حدیث ترسیم کرده، اظهار داشت: جامعة المصطفی بالغ بر ۵۳۰ مرکز و دارالقرآن را در سراسر عالم تأسیس نموده است.

مدیرکل قرآن و حدیث جامعةالمصطفی گزارشی از فعالیت ۲۰ گروه علمی واحدهای داخل ایران ارائه و با بیان اینکه ۷ گروه علمی قرآنی نیز در خارج از کشور راه‌اندازی شده است. اظهار داشت: طراحی ۴۵ رشته و گرایش در حوزه دانشی قرآن و حدیث المصطفی از جمله دستاوردهایی است که هم اکنون نزدیک به ۲۰ گرایش آن در مجموعه‌های آموزشی جامعةالمصطفی اجرا می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۵ هزار نفر از جامعه المصطفی در رشته‌های قرآنی مشغول تحصیل و حدود ۴ هزار نفر از جامعة المصطفی حافظان کل قرآن کریم هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۳۰ کرسی نظریه‌پردازی و علمی‌ترویجی در موضوعات قرآنی و قریب ۱۵۰۰ نشست، همایش و کنگره قرآنی در کشورهای مختلف برپا شده است.

حجت‌الاسلام رفیعی به تربیت حدود ۱۴۰۰ پژوهشگر قرآنی و فعالیت ۱۲ انجمن قرآنی و حدیثی در نمایندگی‌های داخل کشور اشاره نمود و اذعان داشت: گستره برنامه‌های ترویجی جامعةالمصطفی در راستای ایجاد فرهنگ انس با قرآن و حدیث صورت می‌گیرد؛ برپایی ۲۴۰۰ محفل قرآنی، ۷۵ نمایشگاه قرآنی و برگزاری بیش از ۱۷۰۰ مسابقه قرآنی با مشارکت ۳۲ تشکل قرآنی بین‌المللی تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های قرآنی جامعةالمصطفی است.

 

مشارکت ۱۴۸ مرکز علمی در برپایی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای

حجت‌الاسلام موسوی، در ادامه با بیان اینکه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی المصطفی از مجوز چهار نشریه جدید مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث رونمایی خواهد شد، اظهار داشت: مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث ۶ مجله علمی با رتبه‌های الف و ب را در محورهای قرآنی به چاپ می‌رساند.

وی در ادامه گزارشی از برپایی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای ارائه و از مشارکت ۱۴۸ مرکز در این کنگره خبر داد و خاطرنشان کرد: این کنگره مبتنی بر ۲۰ محور، گروه‌ها و کارگروه‌های متعددی را راه‌اندازی نموده است.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه شاهد استقبال بی‌نظیری از این کنگره بوده، بیش از ۲۴۸۰ چکیده به دبیرخانه کنگره واصل و ۱۷۱۲ اصل مقاله نیز دریافت شد، اظهار داشت: بعد از ۲۰ مرحله ارزیابی‌های تخصصی، تنها ۵۴۰ مقاله وارد فرایند پذیرش و چاپ شدند.

حجت‌الاسلام موسوی با تأکید بر اینکه بعد علمی رهبر معظم انقلاب اسلامی ناشناخته است، یادآور شد: کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای در ۱۳ استان و شهر برگزار می‌گردد که نخستین اجلاس آن در تهران با حضور اساتید، طلاب و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی برپا شد.

وی با بیان اینکه برای هر کنگره نرم‌افزار مخصوصی طراحی شده و بعد از برگزاری ۱۳ اجلاس کنگره نرم‌افزار جامعی به همت مرکز کامپیوتری علوم اسلامی (نور) تدوین و رونمایی خواهد شد، اظهار داشت: قم، تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، پاکستان، هند، سوریه و لبنان و تعدادی از کشورهای آفریقایی از جمله مکان‌های برگزاری این کنگره هستند.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: بیش از ۵۰ نشریه علمی اعلام آمادگی نموده‌اند تا مقالات برگزیده کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای را نشر دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه