English

پژمان بازغی:

اگر عاشق هستید، وارد دنیای بازیگری بشوید

پژمان بازغی گفت: بازیگری ریاضت بسیاری می‌خواهد و اگر عاشق سینما هستید باید خیلی زحمت بکشید و باید تمام تمرکزتان بر روی صحنه باشد.

اگر عاشق هستید، وارد دنیای بازیگری بشوید
به گزارش خبرگزاری موج

، پژمان بازغی بازیگر سینما و تلویزیون و استاد کارگاه انتقال تجربه بازیگری در ابتدای دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی بیان کرد: خوشحالم که چهره‌هایی از سنین مختلف در این کارگاه می‌بینم، هرچند چند سالی است سینمای ایران حالش خوب نیست اما در کشوری که شوق فیلمسازی و هنر وجود دارد ممکن است فراز و نشیب‌هایی را شاهد باشیم. من سال‌هاست که در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها تدریس می‌کنم و به نظرم بازار کار کمی برای کسانی وجود دارد که با انگیزه به دنبال هنر سینما هستند.

وی افزود: برخلاف تصوری که همه از سینما به عنوان یک شغل به اصطلاح نان و آب دار یاد می‌کنند این هنر اینطور نیست. ایران کشوری دارای ادبیات کهن و‌غنی و هنری فاخر است اما سینما خاستگاهش ایران نیست و هنوز دارد بر اساس مشاهداتش نوشته می شود.

بازغی ادامه داد: بنابراین ما اینجا تنها تجربیات خود را به شما منتقل می‌کنیم و باید بگویم سینما صاحب سبک، منطق یا روش خاصی نیست، ما تنها تجربیات خود را به شما منتقل می‌کنیم و شما هم‌ موظف هستید آن را به نسل آینده تحویل بدهید. به ویژه حالا که تجربه‌های فیلمسازی با موبایل و ابزارهای جدید ساده‌تر شده است سعی کنید دست از تلاش برندارید. 

وی تاکید کرد: مهم ترین عنصر در بازیگری تخیل است. برخلاف دیگر صنایع در سینما محصولی برای فروش نداریم و محصول ابتدایی ما در سینما روی کاغذ با نام فیلمنامه درج شده است و قرار است ما بر اساس خیال نویسنده به عنوان بازیگر شخصیتی را خلق و تبدیل به تصویر کنیم بنابراین او باید مشاهدات خود را بیشتر کند و بیشتر در اجتماع حضور داشته باشد.

این بازیگر ادامه داد: این‌ها در آینده همه به کار بازیگر می‌آید و به واسطه مطالعه هم به دست می‌آید. گنجینه‌ای در ادبیات ما خفته است که می‌تواند تبدیل به فیلم‌های درجه یک شود. از دیگر شاخصه‌های یک بازیگر شناخت جامعه شناسی است، او باید صفحه حوادث روزنامه‌ها را دنبال کند و در جریان اخبار باشد. چراکه فیلم‌های زیادی بر پایه واقعیت ساخته می‌شوند. 

بازغی تصریح کرد: اگر بازیگر جامعه شناس خوبی نباشد نمی‌تواند درست عمل کند. خیلی از بازیگران بعد از شهرت عینک می‌زنند و از جامعه شان دور می‌شوند.

پژمان بازغی درباره وظیفه بازیگری گفت: وظیفه بازیگر این است که تمام مشاهدات خود و هر آنچه که در زندگی خود تجربه کرده است را با دقت مرور کند.

وی ادامه داد: ما بازیگری که آمادگی جسمانی داشته باشد خیلی نداریم. زیرا درآمد‌ها برای هنرمندان مقطعی شده اند و درحال حاضر به دنبال درآمد دوم و سوم هستند. هالیوود زادگاه سینما است و توانسته سینمای صنعتی و هنری بهتری داشته و مرجع باشد و اگر به این آثار توجه کنید مشاهده می‌کنید که بازیگران به آمادگی جسمانی خود می‌رسند و توانایی تغییرات فیزیکی دارند.

وی افزود‌: وقتی شما یک بازیگر هستید لباس آدمی را می‌پوشید که بخشی از ویژگی‌های او را می‌توانید بازی کنید و بخشی را نه. من به عنوان پژمان بازغی در هنگام بازی اگر ۳۰ درصد از خود جدا شوم، ۷۰ درصد خودم هستم و در هنگام بازی به دنبال ارتقای این میزان درصد هستم. به هرحال هرکسی با یک مدل و شکلی صحبت می‌کند و این موارد جزء عادات و زیست ماست و باید تلاش کنیم تا به آن نقش مورد نظر خود برسیم. 

این بازیگر تاکید کرد: اینکه می‌گویم آرامش در صحنه بحث مهمی است؛ به این دلیل است که بازیگر باید تمرکز داشته باشد و اینکه سر صحنه می‌بینیم افراد با گوشی کار می‌کنند این ضعف سینمای ماست. بازیگری شرایط دشواری دارد که اگر بخواهید خودتان را از خودتان جدا کنید کار بسیاری سختی است. شما می‌توانید به راحتی‌ اتودهایی را برای خود بزنید و خود را تغییر دهید. 

وی افزود: شاید بتوان گفت نمونه بسیار خوبش در بازیگری ایران بسیار زیاد بوده است؛ اما عینی بخواهیم بگوییم بهروز وثوقی که نزدیک ۱۵۰ فیلم بازی کرده یک نمونه است اما فیلم‌هایی که جای تحلیل نقش داشته باشد زیاد نداریم.

بازغی افزود: مهم‌ترین کار یک بازیگر حفظ راکورد است؛ در صحنه فقط ما نیستیم و عوامل دیگر مانند کارگردان و … و بازیگران دیگر هم هستند و شما باید همه این‌ها را لحاظ کنید‌

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه