English

فعالیت‌های صورت گرفته دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در سال ۱۴۰۲ تشریح شد

محمدحسین اسماعیلی؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته این دفتر در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

فعالیت‌های صورت گرفته دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در سال ۱۴۰۲ تشریح شد
به گزارش خبرگزاری موج

 به نقل از روابط عمومی معاونت هنری به نقل از دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمدحسین اسماعیلی؛ مدیرکل این دفتر اعلام کرد: براساس ماموریت‌های محوله، در حوزه‌های هنرستان‌های هنرهای زیبا، آموزشگاه‌های آزاد هنری، موسسات و مراکز آموزش‌های مهارتی کاردانش، کارت صلاحیت تدریس مربیان آموزشگاه های آزاد هنری و آزمون های جامع و ادواری، مبتنی بر اسناد بالا دستی به نهادینه سازی و توسعه آموزش هنر در کشور در راستای تحقق برنامه های توسعه ای و عدالت محور بخش فرهنگ و هنر، روند افزایش کمی و کیفی فعالیت های دفتر آموزش در سال ۱۴۰۲ قابل ملاحظه بوده است.

اسماعیلی با اشاره به افزایش تعداد رشته های هنری و تعداد هنرستان های هنرهای زیبای سراسر کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: در سالی که گذشت با تاسیس ۳ باب هنرستان هنرهای زیبای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکنون ۶۳ هنرستان در سطح کشور فعالیت دارند و بیش از ۸ هزار نفر هنرجوی دختر و پسر به تحصیل مشغول هستند و با توجه به سیاست توسعه و افزایش رشته های هنری در هنرستان هنرهای زیبا، در رشته موسیقی ۷ مجوز و در رشته های تجسمی و نمایش ۱۰ مجوز و در مجموع ۱۷ رشته جدید در هنرستان ها اضافه شده است.

وی با اشاره به فعالیت های بخش صدور کارت صلاحیت تدریس افزود: تمامی مدرسان، برای تدریس در آموزشگاه‌های آزاد هنری موظف به دریافت کارت تدریس هستند. متقاضیان دریافت کارت با ثبت نام در سامانه کارت صلاحیت تدریس، در صورت احراز شرایط و تخصص حرفه ای مربیگری در یکی از رشته های هنری مصوب، می توانند در آموزشگاههای آزاد هنری به تدریس بپردازند. تاکنون از زمان راه اندازی این سامانه حدود ۷۰۰۰ کارت صادر شده و در سال ۱۴۰۲ در رشته های موسیقی، تجسمی، نمایش، خوشنویسی و هنرهای سنتی ۱۶۲۴ کارت صلاحیت تدریس صادر شده است که از این تعداد ۹۷۸ کارت در رشته موسیقی، ۴۷۲ کارت در رشته تجسمی، ۷۷ کارت در رشته نمایش، ۵۹ کارت در رشته خوشنویسی و ۳۸ کارت در رشته هنرهای سنتی صادر شده است.

در ادامه مدیرکل دفتر آموزش به تشریح فعالیت های بخش آموزشگاه های آزاد هنری پرداخت و گفت: با توجه وظایف دفتر آموزش و مصوبه ۴۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاسیس و نظارت بر آموزشگاه های آزاد هنری، فرایند ثبت تقاضا و صدور مجوز، ثبت اطلاعات دقیق و به روز آموزشگاه‌های آزاد هنری و تهیه بانک اطلاعات آموزشگاه ها، در سامانه آموزشگاه‌های آزاد هنری انجام می شود و برای تأسیس آموزشگاه های آزاد هنری، شورای مرکزی نظارت برآموزشگاه های آزاد هنری با حضور اساتید فن برگزار می شود، بر همین اساس در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۰ جلسه شورا برگزار شد و هم اکنون در سراسر کشور تعداد ۵۴۳۹ آموزشگاه های آزاد هنری فعال وجود دارد و در سال جاری تعداد ۴۷۳ مجوز شامل رشته های نمایشی ۲۷مجوز، موسیقی ۱۷۵ مجوز، خوشنویسی ۲۵ مجوز، تجسمی ۲۳۶ مجوز و در رشته هنرهای سنتی ۱۰ مجوز صادر شده است.

اسماعیلی در خصوص فعالیت های آزمون های مهارتی بخش فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۲ گفت: آزمون های مهارتی کاردانش در هر سال تحصیلی در سه دوره به صورت ادواری و جامع برگزار می شود و پذیرفته شدگان در آزمون گواهینامه مهارت دریافت می کنند که پس از گذراندن دروس عمومی موفق به اخذ دیپلم متوسطه می شوند و در سال جاری در آزمون (خرداد ماه ۱۴۰۲) بیش از ۴۱ هزار نفر و ( شهریور ماه ۱۴۰۲) بیش از ۳۰ هزار نفر و در (دی ماه ۱۴۰۲) بیش از ۴۵ هزار نفر در آزمون شرکت کردند که در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار گواهینامه برای پذیرفته شدگان آزمون های جامع و ادواری صادر شده است.

مدیرکل افزود: یکی از مهمترین برنامه های دفتر آموزش بروزرسانی و تحول در محتواها و سرفصل های آموزشی و منابع و کتب درسی آموزش هنر است که در سال ۱۴۰۲ با تشکیل کمیته تجزیه و تحلیل حِرَف و مشاغل هنری و برگزاری جلسات مستمر در قالب دیکوم اقدامات زیربنایی در این راستا صورت گرفت که در رشته موسیقی حدود ۹۰۰ شغل و در رشته طراحی گرافیک حدود ۲۰۰ شغل تخصصی احصاء گردید و با تشکیل کمیته های تخصصی کار تدوین استانداردهای شایستگی و ارزشیابی این حرفه ها و مشاغل آغاز گردید. همچنین در بخش کار و دانش رشته های گرافیک رایانه، عکاسی، چاپ و نشر، چهره سازی و... بروزرسانی و برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال گردید.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به رویدادهای آموزشی در این بخش گفت: برگزاری نخستین دوره "اعطای جایزه ملی آموزش هنر" با عنوان "سرو ایرانی" مهمترین رویدادی بود که در سال ۱۴۰۲ برگزار شد و در این رویداد از معلمان و مربیان و استادان و مدیران برگزیده هنرستان های هنرهای زیبا تجلیل و به ایشان جایزه سرو ایرانی اهداء گردید. همچنین به ۶ نفر از مفاخر ملی آموزش هنر نیز این جایزه تعلق گرفت و از ایشان تجلیل به عمل آمد. رویداد دیگر در این راستا برگزاری "نخستین نمایشگاه کتاب های تخصصی آموزش هنر" با عنوان اختصاری "نکته" بود با حضور ناشران تخصصی این بخش و حدود ۱۲ هزار عنوان کتاب تخصصی در حوزه آموزش هنر برگزار شد و مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: برگزاری "جشن مهر هنر" ویژه بازگشایی هنرستان های هنرهای زیبا در سال تحصیلی، تجلیل از نفرات برتر کنکور هنر در آزمون سراسری، برگزاری همایش مدیران هنرستان های هنرهای زیبای دختران سراسر کشور، ابلاغ برنامه جامع پرورشی هنرستان های هنرهای زیبا، برگزاری نخستین عکسواره هنرجویان هنرستان های هنرهای زیبا با عنوان "قدم قدم تا عشق" با موضوع عاشورا و اربعین حسینی، برگزاری نشست سراسری مدیران آموزش استان ها، ابلاغ اساسنامه انجمن آموزشگاه های آزاد هنری به استان ها برای راه اندازی انجمن مذکور، بازدیدهای مستمر استانی از هنرستان ها و مراکز آموزش هنر، برگزاری رویداد تعاملی- آموزشی یکصدا ایران همراه با اجراهای هنری محیطی در ۲۲۰ محله حاشیه نشین سراسر کشور با هدف استعدادیابی هنری، رونمایی از پوستر نخستین المپیاد ملی آموزش هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارائه طرح تحولی هنرستان های هنرهای زیبا در شورای هنر، تصویب اصلاحیه مصوبه ۴۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط تأسیس و نظارت بر آموزشگاه های آزاد هنری در شورای هنر و... از دیگر رویدادها و اقدامات دفتر آموزش در سال ۱۴۰۲ بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه