English

لوئیز گلوگ، شاعر برنده نوبل ۲۰۲۰ درگذشت

لوئیز گلوگ برنده جایزه نوبل و پولیتزر و ملک‌الشعرای سابق آمریکا که برای آثار تند و تغزلی خود شناخته شده بود، در ۸۰ سالگی از دنیا رفت.

لوئیز گلوگ، شاعر برنده نوبل ۲۰۲۰ درگذشت

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از گاردین، لوئیز گلوک ، شاعر برنده جایزه نوبل ادبیات و ملک‌الشعرای سابق آمریکا در ۸۰ سالگی درگذشت.

گلوک، شاعری با صراحت با اشعاری موجز و اغلب غمگین که با اشاره و الهام از اساطیر کلاسیک در کنار خاطره‌ها و نگاه فلسفی سروده می‌شدند جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰ را دریافت کرده بود.

داوران نوبل وی را برای «صدای بی‌شک شاعرانه‌ای که با زیبایی سخت، وجود فردی را جهانی می‌کند» تحسین کردند و افزودند اشعار او اغلب در یک صفحه یا کمتر، تعهد او را به «ناگفته‌ها، به پیشنهادها، به سکوتی شیوا و عمدی» نشان می‌دهد.

گلوک که اهل نیویورک بود، بیش از ۱۲ کتاب شعر در طول زندگی خود منتشر کرد و یک افسانه منثور کوتاه با عنوان «گل همیشه بهار و رز» در کارنامه‌اش داشت. آثار او به شدت تحت تأثیر اساطیر کلاسیک، شکسپیر و الیوت بود.

او جایزه پولیتزر را نیز سال ۱۹۹۳ برای «زنبق وحشی» دریافت کرد؛ کتاب شعر ی که موضوع آن رنج، مرگ و تولد دوباره بود. از دیگر آثار وی می‌توان به مجموعه شعرهای «هفت عصر»، «پیروزی آشیل»، «ویتا نوا» و «مجموعه شعرهای ۱۹۶۲-۲۰۱۲» اشاره کرد.

گلوک جوایز ادبی متعدد دیگری هم در کارنامه داشت که جایزه بولینگن برای یک عمر دستاورد در سال ۲۰۰۱، جایزه کتاب ملی در سال ۲۰۱۴ برای «شب وفادار و پاکدامن» و مدال ملی علوم انسانی در سال ۲۰۱۵ برای «دهه‌ها شعر غزلی قدرتمند که تمام تلاش‌ها را به چالش می‌کشد» از مهمترین آن‌ها هستند.

این شاعر همچنین از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ ملک‌الشعرای آمریکا بود و به نویسندگان مشتاق در موسسه‌هایی مانند استنفورد و ییل آموزش داد.

وی که از اواسط دهه ۲۰ سالگی‌اش موفق شده بود اشعارش را در نیویورکر، ماهنامه آتلانتیک و مجله‌های دیگر منتشر کند، زندگی و توانایی خود در نوشتن را مدیون هفت سال روانکاوی فشرده در ۲۰ سالگی‌اش می‌دانست و گفته بود: تحلیل به من آموخت که فکر کنم. به من آموخت که از تمایل خود برای اعتراض به ایده‌های بیان شده در مورد ایده‌های خودم استفاده کنم، به من یاد داد که از شک استفاده کنم.

اولین کتاب شعر او با عنوان «تولد نخست‌» سال ۱۹۶۸ منتشر شد و کتاب دومش «خانه مارشلند» سال ۱۹۷۵ به بازار آمد و با موفقیت ادبی روبه‌رو شد. آثار بعدی وی، از جمله «زنبق وحشی» و «آرارات» نشان دهنده چالش خلاقانه وی بودند. وی زمانی نوشت: «مزیت شعر بر زندگی این است که شعر، اگر به اندازه کافی تند باشد، ممکن است ماندگار شود.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه