English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

ضرورت استفاده از تمام ظرفیت‌ها جهت تسهیل در تردد زائران اربعین/ ارزان‌ترین راه برای مراسم اربعین کدام است؟

بسیاری از عاشقان حسینی در حال برنامه‌ریزی برای تشرف به زیارت اربعین هستند و یکی از مسائل مهمی که زائران پیش از اینکه کوله‌بار سفر خود را ببنند در مورد آن پرس‌وجو می‌کنند نرخ کرایه به سمت شهرهای زیارتی است.

ضرورت استفاده از تمام ظرفیت‌ها جهت تسهیل در تردد زائران اربعین/ ارزان‌ترین راه برای مراسم اربعین کدام است؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، سفر اربعین همه ساله در ایام منتهی به چهلم امام حسین(ع) و یارانش برگزار می‌شود. اگر چه آیین پیاده‌روی در سال‌های بسیار دور انجام می‌شده است اما با گذشت زمان و به‌ویژه در سال‌های اخیر گسترش چشمگیری پیدا کرده است. وجود ابعاد گوناگون این سفر چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی مسئولان امر را به تلاش برای برپایی باشکوه‌تر این مراسم معنوی واداشته است؛ به‌طوری که سعی آن‌ها بر آن بوده است تا با فراهم سازی امکانات معنوی و مادی مقدمات انجام سفر را برای زائران تا حد امکان فراهم و سهل نمایند.

در همین راستا مسئولان امر برای تسهیل مراسم اربعین در سال جاری اقدام‌های بسیاری را در دستور کار خود قرار داده‌اند که با نزدیک شدن به ایام اربعین این برنامه‌ها اجرایی می‌شوند؛ از فراهم آوردن وسایل حمل و نقل و صدور گذرنامه ارزان و فوری تا افزایش گیت‌های تردد زائران و ثبت مشترک اطلاعات زائران و... از این‌رو شواهد امر در پیگیری‌های مسئولان نشان می‌دهد در آماده سازی مراسم اربعین امسال با بررسی مشکلات و معضلات سفرهای سال گذشته زائران اربعین مصمم هستند تا اربعین ۱۴۰۲ برای زائران با مشکلات کمتری همراه باشد.

 

4724493

 

افزایش مرزهای زمینی برای تردد زائران

امسال دولت با برنامه‌ریزی‌های مدون و تعبیه گیت‌های فعال سعی دارد تا زمان توقف زائران کمتر و ازدحام مرزهای زمینی نیز کاسته شود. مرز خسروی یکی از مهمترین مرزهای تردد زائران است که وزیر کشور در سفر خود به کرمانشاه گفت: «سال گذشته شاهد حضور روزانه ۳۰ هزار نفر زائر در مرز خسروی بودیم که امسال افزایش تعداد زائران از مرز خسروی تا ۱۰۰ هزار نفر را خواهیم داشت و در این خصوص نیازمند همکاری طرف عراقی خواهیم بود. بر اساس اعلام وزیر کشور ماجرای 24 ساعته شدن این مرز نیز قطعی شده است.» همچنین در مرز تمرچین زیرساخت های لازم از جمله جاده و حمل و نقل در ۲ طرف مرز مهیا و امکانات و تجهیزات لازم برای تردد  ۵۰۰ هزار زائر اربعین از مرز تمرچین پیرانشهر فراهم شده است.

مرز مهران و مرزهای شلمچه و چذابه نیز از مرزهای اصلی عبور زائران است که در اینباره «عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق در نشست مشترک با وزیر کشور ایران در شهر مهران گفت: «بیش از ۱۲۰ گیت اضطراری برای تردد زوار در روزهای پر تردد در پایانه زرباطیه (مهران) پیش بینی شده است تا کار تردد زوار تسهیل یابد و با این ظرفیت، در هر دقیقه امکان ورود ۱۲۰ زائر را داریم.» به گفته وی، ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل عمومی برای جابجایی زوار پیش‌بینی شده است.

 

 

پیاده+روی+اربعین

 

۲۵ فرودگاه و ۱۵ ایرلاین آماده جابجایی زائران اربعین

همه ساله در ایام اربعین، برخی از مردم از گرانی بلیت پرواز گلایه داشته و با مقایسه آن با سفر به کشورهای همسایه، خواستار کاهش قیمت بلیت پرواز اربعین و نظارت بر نحوه عرضه آن هستند. سال گذشته هزینه بلیت پرواز اربعین ۶ میلیون تومان بود. امسال هزینه بلیت پرواز اربعین نسبت به سال گذشته با افزایش بیش از ۳۰ درصدی همراه بوده است. در همین ارتباط «محمد محمدی‌بخش» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به قیمت بلیت پرواز اربعین می‌گوید: فرودگاه نجف یکی از گران‌ترین فرودگاه‌های دنیاست که هم هزینه سوخت و هم هزینه‌های فرودگاهی آن نسبت به بسیاری از فرودگاه‌ها بالاتر است.

به گفته وی، هزینه‌های فرودگاه به ازای هر مسافری که از طریق هوایی وارد نجف می‌شود، چهار تا پنج میلیون تومان است و با توجه به هزینه‌های فرودگاهی خاصی که فرودگاه نجف دریافت می‌کند، هزینه بلیت پرواز اربعین که هشت میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، گران‌تر از پروازهای دیگر نیست.

محمدی‌بخش همچنین از اعلام آمادگی ۲۵ فرودگاه کشور برای جابجایی زائران خبر داده است؛ او می‌گوید: اربعین سال گذشته ۲ هزار پرواز داشتیم که در صورت صدور مجوزهای لازم از سوی فرودگاه‌های نجف و بغداد، تعداد پروازها افزایش یافته و ما با همه توان عملیات انتقال زائران را انجام می‌دهیم. ۱۵ شرکت هواپیمایی برای انتقال زائران اربعین فعالیت می‌کنند و بهتر است زائران، بلیت پرواز اربعین را به صورت رفت و برگشت تهیه کنند.

 

بیشتر بخوانید: 

نکات ضروری در سفر پیاده روی اربعین چیست؟ +جزئیات

نکاتی در مورد مراقبت از جسم در پیاده روی اربعین

اینفوگرافیک/لیست وسایل مورد نیاز پیاده روی اربعین 1402

 

 

نرخ کرایه‌ها چقدر است؟

طبق پیش بینی انجام شده ۵۰ درصد زائران ایرانی از طریق حمل و نقل جاده‌‌ای عمومی شامل اتوبوس، مینی‌بوس، وَن و سواری‌های تحت پوشش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به همراه اتوبوس‌های درون شهری تحت نظارت شهرداری‌ها به مرزهای چهار گانه سفر خواهد کرد. در چند سال اخیر اختصاص دلار و یورو به زائران  سبب شد تا بسیاری لب به گلایه بگشایند از همین رو امسال برای جلوگیری از این گونه مسائل مسئولان دولتی تصمیم بر ارائه دینار به زائران گرفتند. «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی گفت که از امسال به جای یورو و دلار، به زائران اربعین ۲۰۰ هزار دینار پرداخت خواهد شد.

با توجه به اعلام «سیدمجید میراحمدی» معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین، امسال چهار میلیون زائر ایرانی برای شرکت در این مراسم عازم عراق خواهند شد، بانک‌های ایران حداقل ۸۰ میلیارد دینارعراقی معادل 31 هزار میلیارد تومان به زائران پرداخت خواهند کرد.

امید است، امسال در مقایسه با سال‌های گذشته جابه جایی زائران با برنامه‌ریزی‌های جامع سهل‌تر باشد زیرا به گفته بسیاری از زوار همه ساله زائران با مشکل کمبود ناوگان، نبود بلیت، کمبود پارکینگ و ایجاد بازار سیاه روبه‌رو هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه