English

فرهنگ در هفته‌ای گذشت؛

گیشه سینماها در انحصار فیلم‌های کمدی

شروع اکران دوباره فیلم‌های کمدی پس از گذشت چندروز از ماه محرم به گیشه‌های سینما فرصتی است تا مخاطبان برای دیدن آثار منتخب خود به سینما بروند و لحظاتی شاد را سپری کنند.

گیشه سینماها در انحصار فیلم‌های کمدی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج؛ «اکران فیلم‌های کمدی در سینماهای کشور، خارج شدن اپلیکیشن عرضه کتاب آنلاین «طاقچه» از دسترس، واکنش وزارت ارشاد به ماجرای جذب ۴۰۰ نیروی انسانی، فصل داغ اجراهای تئاتری در مرداد و درگذشت هنرندان مردمی» از جمله مهمترین موضوعاتی است که در هفته گذشته در رسانه‌ها برجسته شده است.

 

 از سرگیری اکران فیلم‌های کمدی در سینماهای کشور

از روز گذشته 12 مرداد نمایش فیلم‌های کمدی که به علت فرارسیدن عزاداری اباعبدالله حسین(ع) متوقف شده بود از سرگرفته شد و فیلم‌هایی همچون فسیل، شهر هرت، آهنگ دونفره، عروسی مردم و معجزه عشق در کنار ۹ فیلم اجتماعی دیگر پخش خواهد شد.

آنطور که در خبرها آمده است؛ در کنار ۱۴ فیلم فعلی، ۴ فیلم دیگر نیز تا پایان مرداد به روی پرده می‌روند که شامل بی‌مادر، دست‌انداز، گیج‌گاه و میان صخره‌ها است. از این ۴ فیلم، بی‌مادر، یک درام خانوادگی خوب است. دست‌انداز را کمال تبریزی ساخته و رضا کیانیان، رویا نونهالی، همایون ارشادی، حبیب رضایی و هدی زین‌العابدین در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند که پتانسیل دیده شدن نسبی را دارد. در گیج‌گاه که در چندین جشنواره، با استقبال خوبی همراه شده، حامد بهداد و باران کوثری به ایفای نقش پرداخته‌اند که حضور این بازیگران در کنار فضای فانتزی اثر، می‌تواند مخاطب خوبی را جذب کند و میان صخره‌ها نیز فیلمی در گونه کودک و نوجوان است که می‌تواند به دلیل نبود فیلمی در این زمینه، با استقبال خوب خانواده‌ها و فرزندانشان مواجه شود.

بنابراین بر روی کاغذ، همه چیز آماده تکرار اتفاق‌های خوب تابستان سال گذشته است. ضمن اینکه قطعا فیلم‌های دیگری نیز به اکران شهریورماه افزوده می‌شوند که اگر یکی از این فیلم‌ها، کمدی پرمخاطب باشد، قطعا اتفاق‌های به‌مراتب بهتری برای اکران تابستان امسال رقم خواهد خورد.

به احتمال فراوان فیلم ویلای ساحلی، در مهرماه به روی پرده می‌رود که می‌تواند فروش گیشه پائیز امسال را تضمین کند؛ فیلم‌های دیگری نیز هستند که می‌توانند گیشه نیم‌سال دوم را تضمین کنند. با توجه به اتفاق بسیار خوبی که برای گیشه فصل بهار رخ داد بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که سنگ بزرگ، همین دو ماه پیش‌رو است که اگر بتوان از آن سربلند بیرون آمد، نتیجه نهایی، بسیار خوب خواهد شد. درواقع تخمین فروش ۱۰۰۰ میلیاردی برای سینمای ۱۴۰۲، از کمرکش تابستان گذر خواهد کرد و اگر عملکرد مطلوبی در زمینه نمایش فیلم‌های پرمخاطب برای دو ماه پیش‌رو داشته باشیم، می‌توانیم خوش‌بین باشیم که به این میزان فروش در انتهای سال خواهیم رسید.

 

 خارج شدن اپلیکیشن عرضه کتاب آنلاین «طاقچه» از دسترس

با گسترش شبکه‌های آنلاین بسیاری از اپلیکیشن‌ها در راستای اطلاع رسانی ساخته شدند تا ضمن سهولت مخاطبان را با اطلاعات روز آشنا کنند. یکی از این اپلیکیش‌ها « طاقچه » به علت انتشار عکس بی‌حجاب کارکنانش از دسترس خارج شد. در پی این موضوع قوه‌ قضاییه هم اعلام کرد: برای کارمندان شرکت طاقچه به دلیل عدم رعایت حجاب پروندۀ قضایی تشکیل شده است.

این ماجرا در ادامه واکنش نهادهای دولتی همچون خانه کتاب و ادبیات ایران و  بنیاد سینمایی فارابی را نیز به دنبال داشت و آن‌ها هم  از قطع همکاری با این اپلیکیشن خبر دادند.

اپلیکیشن «طاقچه» نیز در توضیحی عنوان کرد: "این عکس «مقابل دیوار بیرونی و خارج از فضای کاری طاقچه گرفته شده و در هیچ‌یک از حساب‌های رسمی طاقچه انتشار نیافته است." همچنین اعلام کرد: "طاقچه ضمن پذیرش درخواست فسخ قرار داد ناشران، فرایند فسخ را در دستور کار قرار داده است."

اما امروز روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی اعلام کرد "طاقچه از وزارت ارشاد مجوز فعالیت ندارد و بر اساس اسناد بالادستی و در راستای «ساماندهی سکوهای نشر کتاب دیجیتال» از فعالیتش ممانعت به عمل می‌آورد". ساعتی پس از این موضوع این اپلیکیشن از دسترس خارج شده و حالا مشخصی نیست تکلیف کاربرانی که در این اپلیکیش اشتراک خریداری کرده بودند، چه خواهد شد؟

 

بیشتر بخوانید:

پویش نذر 72 هزار لباس مشکی/ ثبت نام اربعین در سامانه سماح و ویژه برنامه‌های تلویزیونی در تاسوعا و عاشورای حسینی

 

واکنش وزارت ارشاد به ماجرای جذب ۴۰۰ نیروی انسانی

طی چند روز پیش خبری با مضمون جذب 400 نیروی انسانی  در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد؛ موضوعی که با واکنش معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  روبرو شد. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اخبار منتشر شده در رسانه‌ها را جعلی خواند و خبر کسب مجوز برای استخدام از طریق آزمون رسمی را هدیه‌ای از سوی وزیر فرهنگ برای خانواده فرهنگ و هنر دانست که وارونه جلوه داده شده و صرفا آن را جنجال رسانه‌ای توصیف کرد.

 وی ضمن اشاره به فقر نیروی انسانی کارآمد و عدم امکان جذب نخبگان، بویژه در شهرستان‌های کمتر برخوردار گفت: طی ۲ سال گذشته با تلاش‌های بی وقفه‌ای که صورت گرفت، پس از جلسات متعدد کارشناسی و پیگیری‌های مجدانه وزیر محترم در دولت، سرانجام سازمان اداری و استخدامی کشور، مجوز جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی این وزارتخانه را بر اساس آزمون سراسری صادر کرد. 

معاون توسعه و مدیریت منابع افزود: قریب به ده سال است بیش از دو هزار نیرو از وزارتخانه بازنشسته شده و هیچگونه امکان جذبی در هیچ سطحی تاکنون صورت نگرفته است و بیش از ٢٥٠٠ پست خالی در ستاد و شهرستان ها وجود دارد. این در حالی‌ست که بسیاری از شهرستان‌ها فقط با یک نفر مسئول اداره بدون هیچ کارمندی اداره می شود.

وی ضمن تاکید بر ضرورت جذب نیروی انسانی جوان، متعهد و انقلابی تصریح کرد: طبق مجوز صادره، همه متقاضیان محترم، بر اساس ضوابط و مدارک لازم بر حسب مشاغل مشخص و طی فرایند آزمون رسمی و طرح جذب نخبگان، امکان شرکت در آزمون را خواهند داشت. 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار اخبار جعلی که در جهت ایجاد ناامیدی و تلخ کردن کام مردم در جامعه شکل می‌گیرد، اظهار داشت: اگر با کلمه جوان مشکل دارند که حتما نیروی جدید باید جوان و تازه نفس باشد، توقع نیست که غیر جوان یا بازنشسته به کارگرفته شود. اگر با کلمه حزب اللهی مشکل دارند که واژه قرآنی برای خطاب به مومنین هست و جوانان جامعه ایمانی ایران هم به قول آقای وزیر اکثریت قریب به اتفاقش جوانان حزب اللهی هستند، پس این همه جنجال برای چیست؟

اسلامی خاطرنشان کرد: همه علاقمندان و جوانان عزیزی که مایل به خدمت در این دستگاه فرهنگی و هنری اصیل کشور هستند صرف نظر از اینکه کدامشان در آزمون های استخدامی حائز امتیاز بشوند، به عنوان یک جوان ایرانی مسلمان و حزب اللهی شایسته تکریم و احترام هستند و این روزها و شب‌ها متعلق به همه همین جوانان است که صاحبان عشق به اباعبدالله الحسین(ع) و ایران اسلامی هستند.

وی یادآور شد: در مظلومیت همیشگی دستگاه فرهنگ کشور همین بس که نزدیک به یک دهه هیچ مجوزی برای تقویت بنیه نیروی فرهنگی و هنری آن نداده اند و زمانی که با ده ها مشکل و یک حرکت جهادی و حمایت دولت محترم، انواع مجوزهای لازم برای ورود جوانان نخبه در کنار هنرمندان باتجربه فراهم می شود بازهم مورد هدف انواع شایعات تخریبی قرار می‌گیرد و البته این بواسطه اهمیت مقوله فرهنگ و هنر است.

 

فصل داغ اجراهای تئاتری در مرداد

اجرای نمایش چند تئاتر در ماه مرداد از جمله خبرهایی بود که در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت و منتشر شد. نمایش تئاتر «لحظه ها و همیشه» به نویسندگی و کارگردانی کمال هاشمی از پانزده مرداد ماه در سالن کرهال باغ کتاب ‌روی صحنه می‌رود.

«لحظه ها و همیشه » این روزها با کارگردانی کمال هاشمی در حال آماده‌سازی نهایی است، نگارش متن این نمایشنامه در سال ۹۸ به اتمام رسید و به تهیه کنندگی مهدی اشرافی و محسن جعفری روی صحنه می رود.

اثر جدید کمال هاشمی بازهم نمایشی با رویکردی متفاوت است که در ادامه تجربه‌های قبلی این کارگردان است.

کمال هاشمی فعالیت تئاتری خود را از گروه تئاتر مهر شیراز در سال ۷۴ آغاز کرده است. از جمله نمایشهای او می‌توان به "درهای نیمه باز"، "تو با کدام باد می‌روی؟" و "امروز روز خوبیست برای مردن" اشاره کرد. نمایش "تو با کدام باد می‌روی؟" که در سال ۹۶ در سالن مستقل تهران اجرا شد، تولید کشور سوئیس و برنده گرنت فستیوال بولوار سوئیس بوده است. نمایش" امروز روز خوبیست برای مردن" آخرین اثر این کارگردان، تولید مشترک فرانسه و بلژیک بوده است که در سال ۹۷ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به اجرا در  آمده است.

بلیت‌های پنج روز پایانی نمایش «چخفته» به نویسندگی فرزانه محمدحسین و تهیه‌کنندگی رضا ناجی‌پورو هوراسا سهند پور با طراحی و کارگردانی اشکان پیر دل‌زنده به اتمام رسید.

«چخفته» دور دوم اجرای خود را از بیست و سوم تیرماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است و تا سیزدهم مردادماه روی صحنه خواهد بود.

این اثر نمایشی است برگرفته از نمایشنامه‌ها و داستان های کوتاه آنتوان چخوف با نگاهی کاملا مستقل است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «میگن موقع مرگ همه‌ی خاطرات داشته و نداشتت مث یه خواب چند ثانیه‌ای میاد جلوی چشمات.»

رومینا فرمانی، فرزانه محمدحسین، یگانه منصوری، سارا زارعی، امیرحسین فروتن، سارا عزیزی، کیارش زرین، سیاوش کریما، محمدعلی الحمد و محمدعلی براتی بازیگران این نمایش هستند.

 

درگذشت هنرندان مردمی

درگذشت چندتن از هنرمندان مردمی کشور از جمله خبرهای متأثرانگیزی بود که طی هفته گذشته اخبار آن منتشر شد. حمید منوچهری از پیشکسوتان رادیو و دوبله که چندی پیش در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهرام بستری شده بود بامداد روز 12 مرداد در ۸۲ سالگی درگذشت. حمید منوچهری گوینده، دوبلور و بازیگر پیشکسوت کشورمان نهم دی ماه سال ۱۳۲۰ متولد شد. منوچهری در سال ۱۳۳۶ در شانزده سالگی با نمایش‌های رادیویی و یک سال بعد از طریق هوشنگ کاظمی با حرفه دوبله آشنا شد. او در سال ۱۳۴۲ با کمک نصرت الله محتشم به رادیو ایران آمد و در سال ۱۳۵۱ کارگردانی برنامه کودک رادیو را بر عهده گرفت، منوچهری تا سال ۱۳۵۷ چندین برنامه دیگر را کارگردانی کرد.

وی علاوه بر گویندگی در فیلم‌های سینمایی همچون "مشت و تفنگ شکسته"، "شیطان صفتان"، "ماموریت"، "چهره دوم سقوط"، "جغد ها" و مجموعه های تلویزیونی "یکی از این روزها"، "داستان یک زندگی" و "معمای شاه" به عنوان بازیگر ایفای نقش داشته است.

همچنین علی کریمی کلایه، شاعر و داستان‌نویس در ۴۴ سالگی چشم از جهان فروبست. هادی خوانساری، شاعر با تایید خبر درگذشت علی کریمی کلایه گفت: ایشان روز گذشته چهارشنبه، ۱۱ مردادماه در منزل خود بر اثر ایست قلبی از دنیا رفته است.

او افزود: مراسم تشییع و تدفین پیکر علی کریمی کلایه فردا جمعه، ۱۳ مردادماه ساعت ۱۰ صبح  در کرج، کلاک بالا، گلزار شهدای کلاک برگزار می‌شود.

علی کریمی کلایه متولد سال ۱۳۵۸ بود. او هم غزلسرا بود و هم شعر سپید و رباعی می‌گفت. چندین داستان نیز منتشر کرده بود. «گوسفند زنده موجود است»، «اعتصاب غذا چه خوشمزه بود»، «کنسرت خیس»، «یک شناسنامه دو قبر»، «نه طبقه زیرزمین» و «هر قدر نوار شادتر، غمگین‌تر» از آثار به‌جامانده از این شاعر و نویسنده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه