English

فرهنگ در هفته‌ای که گذشت؛

پویش نذر ۷۲ هزار لباس مشکی/ ثبت نام اربعین در سامانه سماح و ویژه برنامه‌های تلویزیونی در تاسوعا و عاشورای حسینی

رسانه‌های کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته‌ترین رخدادهای داخلی را پوشش می‌دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، گزارش‌ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط فرهنگی جامعه اختصاص می‌یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده‌ای دارد.

پویش نذر 72 هزار لباس مشکی/ ثبت نام اربعین در سامانه سماح و ویژه برنامه‌های تلویزیونی در تاسوعا و عاشورای حسینی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، پویش نذر ۷۲ هزار پیراهن مشکی برای مستضعفین و محرومین جامعه با عنوان «با حسین بمان»، تشریح نحوه ثبت‌ نام اربعین در سامانه سماح ، پخش چند فیلم جدید و نوستالژی و همچنین «مختارنامه» در دو نسخه سینمایی، بی‌حرمتی‌ها به مقوله قانون و حجاب و مصوبات جدید در راه نمایش خانگی از جمله موضوعاتی هستند که در هفته‌ای که گذشت از انعکاس قابل توجهی برخوردار بودند.

 

 پویش نذر «با حسین بمان» ویژه محرومین

پویش نذر با حسین بمان که ویژه محرومان کشور است به همت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مجموعه فرهنگی ربیع محبت انجام می‌شود. این پویش در واقع نذر ۷۲۰۰۰ پیراهن مشکی برای مستضعفین و محرومین جامعه با عنوان «با«حسین بمان» با شروع ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)  و محرم آغاز شد. با توجه به شکل گیری روش‌های خلاقانه و جذاب و اجتماعی در سال‌های اخیر، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز با هدف تعظیم شعائر اسلامی و در جهت خدمت به قشر مستضعف و محرومین جامعه با همکاری یکی از استارت‌آپ‌های خلاق در حوزه توزیع محصولات فرهنگی، درصدد است با مشارکت خیرین و نیکوکاران تعداد ۷۲۰۰۰ پیراهن مشکی را به نیت ۷۲ تن به ۷۲۰۰۰ هموطن نیازمند و کم برخوردار جامعه اهدا کند. شایان ذکر است این پویش از اول ماه محرم الحرام سال ۱۴۰۲ شمسی تا پایان محرم ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان و خیرین محترم برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در آن می توانند با مراجعه به سایت https://rabimohabat.ir در این امر خیرخواهانه شرکت کنند. همچنین اجرای پویش نذر زائر برای حضور مددجویان کمیته در راهپیمایی اربعین و پویش نذر قربانی از دیگر برنامه‌های این ایام است.

 

پویش+نذر+با+حسین+بمان

 

 تشریح نحوه ثبت‌ نام اربعین در سامانه سماح

ثبت نام در سامانه سماح و تشکیل ستاد اربعین در اداره پست از دیگر خبرهایی بود که هفته گذشته رسانه‌ها بدان پرداختند. بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین ثبت‌نام در سامانه سماح برای افرادی که قصد سفر به عراق در ایام اربعین را دارند، الزامی است. با بازگشایی نسخه جدید سامانه سماح، افراد پس از وارد کردن شماره تماس و دریافت کد ورود و همچنین اطلاعات شخصی، می‌توانند روند ثبت‌نام اربعین را ادامه دهند. در این سامانه افراد باید مرز خروجی و زمان تشرف به عراق را وارد کنند. البته زمان بازگشت نیز را در این سامانه ثبت می‌شود. امسال همچون سال گذشته بازه زمانی برای حضور در عراق یک هفته در نظر گرفته شده است و در صورتی که زائری مثلا اول شهریور را برای سفر به عراق انتخاب کند، نمی‌تواند زمان بازگشت را بعد از هشتم شهریور برگزیند. در آخرین مرحله برای ثبت نهایی در سامانه سماح، افراد باید هزینه ۳۵ هزار تومانی بیمه را بپردازند. سایر تسهیلات احتمالی به زائران اربعین هم قرار است از طریق این سامانه اختصاص یابد. مشتاقان سفر اربعین برای ثبت‌نام در سامانه سماح به اینجا مراجعه کنند.

سعید شریف زاده رییس ستاد اربعین شرکت ملی پست در همین ارتباط گفته است: تشکیل ستاد اربعین در پست ابتکار عملی برای ارایه خدمات مضاعف به زائران بوده است و از اولین اقدامات هماهنگی برای ارسال گذرنامه ها بوده است. با بیان اینکه از ابتدای امسال دو میلیون و ۶۷۹ هزار گذرنامه برای اربعین امسال توزیع شده است، افزود: همچنین سامانه ای پست یافته برای اسناد مفقودی تهیه شده و با توجه به بارکدی که به هر یک از زائران داده شده اسنادی که در عراق گم می شود در پنج نقطه عراق محلی برای دریافت این اسناد پیش بینی شده تا اسناد به سرعت به دست آنها برسد.

 

بیشتر بخوانید:

نحوه ثبت‌ نام اربعین در سامانه سماح تشریح شد +آموزش تصویری

ماندگارترین فیلم و سریال‌های ماه محرم؛ از رستاخیز تا مختارنامه/ پیوند عشق و عاشورا رمز ماندگاری سریال‌های محرم

اهالی فرهنگ و هنر قانون را رعایت کنند

 

ویژه‌های سینمایی تلویزیون برای ایام تاسوعا و عاشورا

تلویزیون در دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی قرار است در کنار چند فیلم جدید و نوستالژی، «مختارنامه» را در دو نسخه سینمایی به آنتن برساند. فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «راز عاشقی»، «روز واقعه»، «راه عاشقی»، «مُروا»، «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، «صحرای کربلا»، «افق»، «خداحافظ رفیق»، «مهاجر»، «سوار در باران»، «روز شیطان»، «سفر داوود»، «آبی گاهی آسمان»، «موبی دیک»، «حصار ضد خرگوش»، «۲۳ نفر»، «ریش قرمز»، «معدن»، «پرواز در شب»، «پدران و پسران»، «مسیر سبز»، «فرار از زندان آلکاتراز»، «روز واقعه»، «عصر روز دهم»، «افسانه درخت»، «خاکستری»، «عاشورائیان ـ مسلم ابن عقیل (ع)»، «نقش و نقاش»، «دستان فرشته»، «من و زیبا»، «شب دهم»، «خدا نزدیک است»، «بیست و یک روز بعد»، «تنگه ابوقریب» و «به وقت شام» پنجشنبه و جمعه ۵ و ۶ مردادماه مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

 

بی‌حرمتی‌ها به مقوله قانون و حجاب

عدم رعایت حجاب یکی از مواردی است بارها نسبت به آن موضع گیری و تذکراتی از سوی مسئولان داده شده است، رسانه‌ها نسبت به این موضوع در هفته‌ای که گذشت مطالبی را انتشار کردند. از جمله آن می‌توان به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به موضوع عدم رعایت حجاب در برخی فروشگاه‌های اینترنتی اظهار داشت: در حوزه عفاف و حجاب به وزارتخانه وحوزه‌های تابعه دستور دادم که به صورت جدی وارد شوند. بی‌حرمتی‌ها نسبت به قانون و حجاب پسندیده نیست و حتما خط قرمز ماست. وی گفت: چند روز پیش هم پوستر یک جشنواره فیلم کوتاه که توسط مجموعه غیردولتی منتظر شده بود، به دلیل بی‌توجهی به تذکر این وزارتخانه دستور توقیف جشنواره را صادر کردیم.

حجت الاسلام محمدحسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، با بیان اینکه چادر هدیه ایرانیان به اسلام بوده است، خاطر نشان کرد: اسلام حجاب را به مسلمانان داد، اما چادر از ایران به عنوان حجاب برتر معرفی شد؛ بنابراین باید برای حفظ این ارزش اجتماعی مطالبه گری شود. در بحث عفاف و حجاب باید با تعامل با دستگاه‌ها ورود کنیم تا نتایج مطلوب حاصل شود.

 

46548

 

 مصوبات جدید در راه نمایش خانگی

چند صباحی می‌شود که فیلم و سریال‌های شبکه‌های نمایش خانگی محل بحث و نقد قرارگرفته است و حالا شنیده می‌شود که قرار است برای آنها مصوبات جدیدی را وضع کنند. آنطور که حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بخشی از سریال های خانگی ساخته شده را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید: سریال های خانگی به شدت سیگار، مشروب، و مواد مخدر و روابط ناسالم را ترویج می دهند که با مصوبه جدید کنترل می شود. پیشگیری را با ادبیات علمی عامیانه بیان کنید و جدی بگیرید. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور که نزدیک به ۱۳ سال از عمرش می گذرد گفت: ما به دنبال بروز رسانی نقشه جامع علمی کشور هستیم که نزدیک به ۱۳ سال از عمرش می گذرد.

169942669

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه