English

نوازنده جوان ویولن؛

شکوه معماری یزد موسیقی را در جان مخاطب می‌نشاند

آرش ناصرالمعمار نوازنده جوان و خوش آتیه اهل یزد معتقد است: وقتی لطافت و جادوی موسیقی با شکوه و زیبایی معماری شهر کویری یزد همراه می‌شود، آن را در دل و جان مخاطب می‌نشاند و لذت موسیقی را برای او دوچندان می‌سازد.

شکوه معماری یزد موسیقی را در جان مخاطب می‌نشاند

به گزارش خبرگزاری موج، نوازنده جوانی با ساخت موزیک ویدئوهایی با عنوان «موسیقی در شهر» که او را حال نواختن ویولن در کوچه‌ها و معابر معماری و بافت تاریخی شهر یزد نشان می‌دهد توجه گروهی از مخاطبان را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کرده است.

آرش ناصرالمعمار نوازنده 27 ساله، در جشنواره‌ای که در سال 93 در زمینه موسیقی سنتی استان یزد برگزار شد، در بخش ویولن ایرانی به رتبه نخست رده سنی خود دست یافت و به عنوان یکی از استعدادهای جوان موسیقی استان انتخاب شد.

او هم اکنون ضمن آموزش نوازندگی به علاقه مندان موسیقی در شهر یزد با گروه‌ها و بندهای حرفه و مطرح موسیقی کشورمان نیز همکاری دارد و با کارهایی که در زمینه آهنگسازی، تنظیم و حتی خوانندگی و آواز دنبال می‌کند احتمالا در آینده نام او را در عرصه موسیقی بیشتر خواهیم شنید.

خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، گفت و گویی را با او انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آقای ناصرالمعمار ابتدا بفرمایید چطور شد به موسیقی روی آوردید و در این عرصه چه کارهایی تا کنون انجام داده‌اید؟

علاقه به موسیقی در خانواده ما وجود داشت و پدرم سازهای مختلفی می زد البته نه به‌صورت خیلی جدی و حرفه‌ای. این بود که من از سن کم به موسیقی و ساز گرایش پیدا کردم و یادم می‌آید نخستین بار در هفت سالگی با ساز فلوت کلیدی روی صحنه رفتم. تقریبأ از 6 سالگی نواختن ویولن را شروع کردم و در کنار آن، سازهای دیگری مثل کلارینت و پیانو را هم به صورت خودآموز فرا گرفتم.

اکنون نواختن ساز پیانو و ویولن را به تخصصی بلدم اما تنها سازی که برای یادگیری آن از محضر اساتید مختلفی در شهر یزد بهره بردم، ساز ویولن است. آهنگسازی و تنظیم را هم از سال 95 و 96 شروع کردم و به تدریج بر میزان تجربیاتم در این زمینه‌ها افزودم تا به امروز که این کار را به صورت حرفه‌ای ادامه می‌دهم و استودیوی خانگی دارم.

در زمینه نواختن با خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی مختلفی کار کردم. مدتی در بند سینا شعبانخانی ویولن می‌زدم. در آلبوم محمد معتمدی با نام «حالا که می روی» که آهنگسازی آن را فرید سعادتمند انجام داده، پیانو زدم. تاکنون هم در اجرای تیتراژهای چند مجموعه تلویزیونی نوازندگی کردم.

با مصطفی راغب خواننده هم همکاری داشتم و در چند تا از کارهایش نوازندگی کردم و کار آهنگسازی و تنظیم آهنگ «دوستت دارم» او را هم بر عهده داشتم.

2

ساخت موزیک ویدئو های موسیقی در شهر را از چه زمانی شروع کردید و هدف شما از ساخت این کلیپ‌ها چه بود؟

ساخت این کلیپ‌ها از فروردین سال 97 استارت خورد. کار دلی است و جزء اولویت‌های شخصی خودم بوده زیرا همیشه دوست داشتم سلیقه خودم را در تنظیم و نوازندگی اجرا کرده و نمایش دهم. تعدادی کلیپ در این زمینه ساختم که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته و حتی اداره میراث استان هم از کار من تقدیر کرد. ابتدا لوکیشن‌های مختلفی را برای اجرای کلیپ‌ها در نظر گرفته بودم اما موزیک ویدئوهای ابتدایی در بافت تاریخی و حال و هوای سنتی یزد فیلمبرداری شد و با استقبال مردم از فضای کار، ادامه کلیپ‌ها با همین شکل ادامه پیدا کرد. از طرفی من خودم تحصیلکرده رشته معماری هستم و جذابیت‌های معماری یزد همیشه برای خودم جالب بوده و به نظرم معماری ناب و دست نخورده بافت تاریخی یزد، احساس خوبی در بیننده ایجاد کرده و موسیقی را در جان مخاطب می‌نشاند.

 

نوازندگان ویولن مشهوری در سطح جهان وجود دارند که از طریق ضبط نماهنگ‌هایی در مناظر طبیعی و تاریخی مخاطبان زیادی پیدا کرده‌اند، تا چه حد از کار آنها ایده گرفته‌اید؟

بله این کلیپ ها را دیده‌ام. اصولأ ساخت چنین کلیپ‌هایی به دیده شدن نوازنده کمک می‌کند. به خصوص در کشور ما که نوازندگی در رسانه ها زیاد نمایش داده نمی‌شود. در ایران جزء چند نفر از جمله انوشیروان روحانی، حسین علیزاده و کیهان کلهر هیچ نوازنده مطرح و شناخته شده دیگری برای عموم مردم وجود ندارد و این تعداد محدود هم کلی کار کردند تا به این سطح شهرت رسیدند. البته دلیل دیگرش این است که مردم ما خیلی موسیقی بی کلام گوش نمی‌دهند و با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند. موزیک ویدئوهای نوازندگانی که به آنها اشاره کردید در زمینه ساخت کلیپ‌هایم موثر بوده اما من سعی کردم ویدئوهایی که می‌سازم با آنها تفاوت کند. آثار آنها دارای افکت‌های مختلف تصویری است اما کلیپ‌هایی که من دنبال ساختش در مجموعه موسیقی در شهر هستم آثاری طبیعی و قابل لمس است.

ما سعی کردیم در ساخت این ویدئو ها زاویه دید یک شهروند را که پای در دل بافت تاریخی می‌گذارد و در معابر قدم می‌زند را نشان دهیم؛ انگار داریم همه چیز را از دریچه چشمان او دنبال می‌کنیم به خاطر همین اکثر کلیپ‌ها تک پلان و بدون کات، فیلمبرداری شده است. دوربین مانند یک عابر داخل بافت تاریخی به حرکت در می‌آید و لنز آن مانند چشم به سوی جذابیت‌های اطراف تغییر مسیر می‌دهد. این تصاویر برای انکه حس طبیعی بودن خود را از دست ندهد با حداقل افکت‌های تصویری و اصلاح نور فیلمبرداری شده و شکل موزیک ویدئوهای مرسوم نیست.

 

به عنوان سوال آخر، آیا ساخت این کلیپ‌ها را ادامه خواهید داد؟

قطعأ، کلیپ‌های قبلی بدون حمایت مالی و با هزینه شخصی ساخته شده است اما اکنون صحبت‌هایی با برخی شرکت‌های تولید و پخش برای تهیه موزیک ویدئوهای حرفه‌ای انجام داده‌ام تا آثار با کیفیتی تولید شود که امکان پخش آن از کانال‌های مختلف پخش تصویر وجود داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه