English

اعمال شب اول ماه رجب

پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند کا، هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل کند، از گناهان وی پاک خواهد شد.

 اعمال شب اول ماه رجب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، ماه رجب رسید، در چشم به هم‌زدنی وارد ماه‌هایی شدیم که اعمال فراوان دارد و انسان‌ها را به پروردگارشان نزدیک می‌کند.

همانطور که می دانید ماه رجب ماهی است که پیامبر خداوند آن را ماه خداوند نامیده‌اند و در نیمه آن نیز مراسم اعتکاف برگزار می‌شود.

اما در شب نخستین روز ماه رجب چه اعمالی سفارش شده است؟!

ماه رجب2

ماه رجب و شب اول آن

شب اول ماه رجب از جمله چهار شبى است که شب زنده‌دارى در آن بسیار سفارش شده است و یکى از مراقبت‌ها برای این ماه این است که در زمان دیدن ماه در شب اول دعایى که روایت شده است را بخواند.

رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در فضیلت این ماه فرمودند: «رَجَبٌ شَهرُ اللّه ِ الأصَبُّ یَصُبُّ اللّه ُ فِیهِ الرَّحمَةَ عَلى عِبادِهِ؛ رجب، ماه خداست؛ در این ماه رحمت خود را بربندگانش فرو مى ریزد.» (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‌2، ص71)

با توجه به این موضوع خود آن حضرت نیز نسبت به پاسداشت این ماه شریف اهتمام ویژه‌ای به خرج می‌دادند و اطرافیان خود را دعوت به تعظیم و تکریم ماه رجب می‌کردند.

 

اعمال شب اول ماه رجب

 

خواندن دعا در زمان دیدن هلال رجب

در نقلی آمده است که زمانی که پیامبر اکرم(ص) هلال رجب را مى‌‌دید این دعا را می‌خواند:

«اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.»

 

غسل

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل کند، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است.

 

زیارت امام حسین (ع)

 

ادعیه شب اول رجب

مستحب است در زمان رؤیت هلال ماه رجب این دعا خوانده شود:

 «اللّهُمَّ بارِکْ لَنا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ أَعِنَّا عَلَی الصِّیامِ وَ الْقِیامِ، وَ حِفْظِ اللِّسانِ، وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظِّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ» و همچنین مستحب است بعد از نماز عشا فرد بگوید:

اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ مَلِیکٌ، وَ أَنَّکَ عَلی‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ مُقْتَدِرٌ ، وَ أَنَّکَ ما تَشاءُ مِنْ أَمْرٍ یَکُونُ، اللّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَی اللَّهِ رَبِّی وَ رَبِّکَ‌ لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتِی، اللّهُمَّ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ، وَ بِالأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ أَنْجِحْ طَلِبَتِی، و سپس حاجات خود را از خداوند درخواست کند.

ماه+رجب+

نمازهای شب اول

برای این شب نماز‌هایی نقل شده که به دو نماز آسان در این شب اشاره می‌کنیم:

 

نماز اول

بعد از نماز مغرب ده نماز دو رکعتی بخواند که در هر رکعت یک مرتبه سوره «فاتحه» و «اخلاص» خوانده شود و از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمودند:

این نماز را روح‌الامین به من آموخته و هر فردی که آن را بجا بیاورد خود و خانواده و مال و فرزندانش محفوظ مانده و از عذاب قبر پناه داده می‌شود و از صراط، بدون حساب، مانند برق می‌گذرد.

 

نماز دوم

دو رکعت نماز بعد از نماز عشا خوانده شود که در رکعت اول آن سوره «فاتحه» و «الم نشرح» را یک مرتبه، «قل هو اللّه احد»را سه مرتبه و در رکعت دوم سوره «فاتحه» و «الم نشرح» و«قل هو اللّه احد»و «معوذتین» را هر کدام یک مرتبه بخواند سپس تشهد خوانده و سلام دهد و بعد از آن سی مرتبه «لا اله إلا اللّه»گفته و سپس سی مرتبه بر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم صلوات بفرستد.

 

نافله شب در شب اول ماه‌ رجب

مستحب است فرد باقیمانده شب را تا فرا رسیدن وقت نماز شب مشغول به ذکر یا فکر یا مناجات به تناسب حال خود باشد، آنگاه نماز شب را بجا آورده و بعد از هشت رکعت نماز شب سجده کند و در سجده خود دعای امام ابی الحسن اول علیه السّلام در اقبال روایت شده است را بخواند و بعد از نماز وتر دو دعایی را که در کتاب اقبال روایت شده بخواند.

 

بیشتر بخوانید:

اعمال و فضیلت ‌های کامل ماه رجب

چگونگی استفاده از باران رحمت در ماه رجب

دعای شب لیلة الرغائب چیست ؟ / اعمال اولین پنجشنبه ماه رجب

اعمال شب لیلة الرغائب/ذکر معروف لیلة الرغائب چیست؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه