English

چند پیام تسلیت به مناسبت درگذشت کامبیز درم بخش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس حوزه هنری، سرپرست معاونت امور هنری، مدیرکل هنرهای تجسمی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در گذشت کامبیز درم بخش راتسلیت گفتند.

چند پیام تسلیت به مناسبت درگذشت کامبیز درم بخش

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، صبح امروز محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی دادمان رییس حوزه هنری و نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با صدور پیام هایی جداگانه در گذشت کامبیز درمبخش نقاش، طراح و کارتونیست معاصر کشورمان را تسلیت گفتند. این در حالی است که روز گذشته محمود شالویی سرپرست معاونت هنری، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و مسعود شجاعی طباطبایی مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز در پیام هایی در گذشت این هنرمند سرشناس را تسلیت گفته بودند.

پیام وزیر ارشاد در پی درگذشت کامبیز درمبخش

در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی که برای درگذشت کامبیز درم‌بخش صادر شده، آمده است:

«به نام خدایی که می‌میراند و دوباره زنده می‌سازد

بار دیگر هنرمندی مردمی و محبوب از میان ما پرکشید و به آن سوی مرز هستی شتافت. کامبیز درمبخش که دلی پرمهر، سری پرشور، طبعی والا و خویی گرم و صمیمی داشت، رُخ در نقاب خاک کشید و با رفتن اش، غباری از غم و اندوه بر قاب چشمان این کهن بوم و بَر، به ویژه دوستداران هنرهای تجسمی نشاند.

او با آثار ماندگاری که به ویژه در زمینه طراحی و کاریکاتور عرضه کرد و نیز با نقدها و نظرهای ارزشمند و تأثیرگذار خود، بر ارج و قدر خلاقیت، نوآوری و فتح دروازه های نوین پای فشرد. او هنرمندی بود که تا آخرین روزهای عمر با ارزش اش دست از خلاقیت و تکاپوی هنری بر نداشت و در روزهای قرنطینه نیز با «کرونا نگاری هایش» به خلق اثر هنری پرداخت؛ زیرا بر این باور بود که هنر، شفادهنده روح آدمی است.

یقینا فقدان ایشان برای جامعه هنری کشورمان بس سنگین و ناگوار است و خیل عظیمی از هنرمندان و هنرشناسان را اندوهگین کرده و در سوگ فرو می برد. اگرچه درمبخش از میان ما رفت؛ ولی میراث گرانقدرش که زندگی مردمان ایران را در خود داشت، در میان ما تا ابد به یادگار خواهد ماند.

اینجانب فقدان این هنرمند پیشکسوت را به جامعه تجسمی کشور به ویژه کاریکاتوریست های ارجمند و همچنین خانواده گرامی آن مرحوم تسلیت عرض می کنم و علو درجات را برای آن فقد سعید آرزو دارم.

امید که روح لطیفش قرین لطف و رحمت الهی قرار گیرند و بازماندگانش در غم از دست دادن آن هنرمند فقید، صبر و شکیبایی پیشه خود نمایند.»

پیام تسلیت رییس حوزه هنری

محمدمهدی دادمان رییس خوزه هنری انقلاب اسلامی هم باانتشار پیامی در گذشت کامبیز درمبخش را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است.

«إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

استاد کامبیز درمبخش، نمونه‌ای از هنرمندان دلیر، لطیف، تیزبین، نکته‌سنج و معلم بود که با قلمش دریچه‌ای تازه‌ای برای فهم پیش روی ما و مردم جهان قرار می‌داد.

درگذشت او برای هنر ملی ایران به خصوص هنرهای تجسمی، ضایعۀ دردناکی است.

تسلیت و تعزیت خود را تقدیم ساحت سربلند هنر ایران می‌کنم.

محمدمهدی دادمان

رئیس حوزۀ هنری انقلاب اسلامی»

 پیام تسلیت مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت

نیکنام حسینی‌پور در پیامی درگذشت کامبیز درمبخش را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت حسینی‌پور بدین شرح است:

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را

‎که دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

‎خزان در باغ هنر به تاخت می‌تازد و دمادم بر بهت‌مان می‌افزاید. این روزگارِ تلخ‌تر از تلخ مجال حضور نمی‌دهد و ناگاه داغ بر دل می‌نشاند. 

هر روز نام عزیزی در دفتر خاطرات‌مان خط می‌خورد و دلتنگی‌اش دل را به ستوه می‌آورد. سوگ در سوگ به عزا نشسته‌ایم و در غم عزیزان داغدار. هر آن یکی از نیکنامان این کهن بوم‌وبر غزل خداحافظی می‌خواند و دنیای هنر از وجودش بی‌بهره می‌شود. 

استاد بی‌بدیل کاریکاتور، طراح مشهور، و پیشکسوت هنر «کامبیز درم‌بخش» پس از تحمل بیماری، به ابدیت پیوست. هنرمندی که «امید» و «آرامش» از مفاهیم پررنگ آثارش بود و همواره دغدغۀ انسان و انسانیت داشت؛ و نسبت به مسایل جامعه واکنش نشان می داد. آثار شایستۀ تحسین این پیشکسوت عرصۀ هنر، زینت‌بخش موزه‌های مهم داخلی و خارجی بود و نمایشگاه‌های مختلفی از شاهکارهایش به مخاطبان علاقه‌مند عرضه شد.

‎هنرمندی از تبار آیینه و لبخند از بین ما پر کشید  که خلاقیت وصف‌ناپذیرش در آفرینش زیبایی‌ها ستودنی بود و آثاری وزین از خود بر جای گذاشت که سادگی و صمیمیت در تک‌تک آن‌ها به چشم می‌خورد. همنشینی با خط و طرح و نقش، به مدد اندیشۀ پویا و ذهن جستجوگر، هنرمند شاخصی از او ساخت که آدمکهایش تا ابد در یادها محفوظ می ماند. هنر کاریکاتورِ ایران سوگوار شخصیتی صاحب‌سبک و نامدار شد که خضوعش زبانزد بود و رفتارش الگوی نسل جوان. در باورمان نمی‌گنجد سفر نابهنگامِ یکی از قله‌های شکوهمند کاریکاتورایران و جهان، یگانه بزرگمرد سخاوتمندی که با نگاه نافذش، کاستی‌های جامعه را در قالب طنز گزنده و بُرنده پیشکش مخاطب دردمند و آگاه می‌کرد.

‎گرچه درم‌بخشِ مهربان مسافر آسمان شد، اما خاطرۀ هنر و هنرمندی‌اش تا همیشه در ذهن و ضمیرِ دوستان و دوستدارانش مانا و جاودانه خواهد ماند.درگذشتِ این هنرمند عزیز ومحجوب را به خانوادۀ داغدار ایشان، جامعۀ هنری ایران اسلامی بخصوص خانواده کاریکاتور و هنردوستان تسلیت می‌گویم. امید که روح والای ایشان با نیکان محشور شود و خداوند به خانوادۀ ارجمندش صبر عطا فرماید. یادش جاودان، روانش مینوی و راهش پرنور باد.

پیام تسلیت محمود شالویی

محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیتی برای درگذشت کامبیز درم بخش هنرمند و کاریکاتوریست نوشته است:

«کامبیز درم بخش اهل دیدن بود، دنیای پیرامون، پدیده‌ها و ناراستی‌های فرهنگی و اجتماعی و انسانی را دقیق می‌دید و خلاقانه در طرح‌ها و کاریکارتورهایش بیان می‌کرد. خلاقیت مشخصه اصلی و همیشگی آثار درمبخش است، نگاه و قلمش به همه آثارش وجوه مشترکی داده اما خلاقیت که عنصر جدانشدنی در کارهای این هنرمند است هر اثری را از دیگری متمایز می‌کند.

کامبیز درمبخش هنرمند بود، آرام و مهربان. کم می‌گفت اما دیدن و دقیق دیدن را با کوتاه‌ترین و گویاترین بیان یاد می‌داد و در کار هنر مستمر، با اراده و فعال بود.

در گذشت استاد کامبیز درمبخش را به خانواده عزیزش و هنرمندان و هنردوستان تسلیت می‌گویم و علو درجات را برای زنده یاد درمبخش از درگاه خداوند بزرگ خواستارم. یادش گرامی»

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی درگذشت کامبیز درمبخش را به خانواده و جامعه هنری تسلیت گفت. مظفری در پیام خود آورده است:

«خبر دردناک درگذشت یکی از مردمی‌ترین و اخلاق مدارترین استادان هنر همه ما را در بهت فرو برد. استاد کامبیز درمبخش استادی نجیب و هنرمندی بزرگ بود که همواره در جریان هنرهای تجسمی روز قرار داشت، آثار برجسته او در سطح جهانی شهرت داشت و علاقه مندان کاریکاتورهای درخشان او فقط ایرانی نبودند.

استاد درمبخش با خطوط ساده و در عین حال عمیق، جهانی شگفت‌انگیز را خلق کرد. طی سال‌های اخیر عموماً در سیاست گذاری و داوری تمامی رویدادهای مهم ملی و بین‌المللی در کنار ایشان درس هنر و اخلاق مدارا و محبت آموختیم. اکنون قلم او از تپش بازایستاده است با اندوه فراوان درگذشت استاد درمبخش را به خانواده ایشان و هنرمندان ایران تسلیت عرض می‌کنم.»

پیام تسلیت شجاعی طباطبایی

سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز در پیامی درگذشت استاد کامبیز درمبخش را تسلیت گفت. وی در این پیام آورده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت و نامدار هنر کاریکاتور در ایران و جهان، استاد کامبیز درمبخش بسیار تلخ و تأسف انگیز است.

بدون شک جهان کاریکاتور یکی از اسطوره‌های تکرار نشدنی خود را از دست داد. مرحوم درمبخش از جمله معدود هنرمندان پرافتخار ایرانی است که آثارش در موزه‌های بزرگ دنیا و در معرض نمایش جهانی قرار گرفته است و جریان سازی و اثرگذاری او در حوزه هنر کاریکاتور در ایران و جهان زبانزد اهالی و کارشناسان هنری قرار دارد. این هنرمند فقید در طول زندگی حرفه‌ای خود، علاوه بر خلق آثار ماندگار، در میان سایر هنرمندان به خوش خلقی و مهربانی شهرت داشت.

حضور مؤثر و متواضعانه آن استاد معزز در اکثر جشنواره‌ها و مسابقات هنری، ضمن اعتباربخشی به آن رویدادها، انگیزه‌ی حضور شرکت کنندگان در آن رقابت‌ها را دوچندان می‌نمود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه