English

نگاه تخصصی‌تر جشنواره به نشست‌های خبری با حضور اصحاب رسانه در قامت مجری

حضور خبرنگاران حوزه سینما به عنوان مجریان نشست های رسانه ای فیلم های سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان تجربه متفاوتی بود که در این دوره رقم خورد و هر کدام از نشست ها ویژگی خاص خود را داشت که نشان از توانایی فعالان رسانه ای این حوزه داشت.

نگاه تخصصی‌تر جشنواره به نشست‌های خبری با حضور اصحاب رسانه در قامت مجری

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و نشست‌های خبری بود چراکه در این نشست‌ها به جهت تبادل نظری که میان خبرنگاران و عوامل فیلم شکل می‌گیرد هم ابعاد مختلف فیلم و آنچه کارگردان از برداشت هر سکانس در ذهن داشت آشکار می‌شود و هم در این گپ و گفت‌ها کارگردان و بازیگران با نگاه‌های متفاوت در مورد فیلم آشنا می‌شوند که این به ادامه فعالیت‌های آن‌ها در حوزه سینمای کودک کمک می‌کند.

در دوره سی‌و چهارم مدیران اجرایی جشنواره تصمیم گرفتند که شکل دیگری به برگزاری نشست‌های خبری بدهند و به جای اینکه همه نشست‌ها توسط یک مجری اجرا شود، خبرنگاران فعال عرصه فرهنگ و هنر، مدیریت جلسات را برعهده بگیرند. این اقدام حال و هوای متفاوتی به جلسات داده بود چراکه خبرنگارانی که سال‌ها در حوزه سینما قلم زده‌اند، با مختصات سینمای کودک آشنایی داشته و با طرح سوالات چالشی محتوای جلسات را پربارتر کردند. از جهتی تغییر مجری برنامه در هر نشست خود تنوعی برای برگزاری متفاوت جلسات بود.

خبرنگاران حوزه سینما با بخش‌های مختلف آن به ویژه اجزایی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته مانند موسیقی متن، طراحی صحنه و سرمایه‌گذاری و غیره آشناتر هستند و حضور یک خبرنگار به عنوان مجری جلسه منجر به این می‌شود که بخش‌های مغفول مانده سینما هم موضوع بحث قرار گیرند که نمونه آن را در اجرای نشست خبری فیلم «برزنگی» با مدیریت «فرانک آرتا» دیدیم. آرتا سوالات فنی درخصوص فضای موسیقی فیلم مطرح کرد که باعث ایجاد بحث خوبی در این خصوص شد. نشست خبری فیلم «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ جادو» که « محمد صلح حجت الاسلامی» اجرای آن را برعهده داشت هم از دیگر نمونه‌های پرداختن به جنبه‌های مغفول مانده سینما نظیر طراحی لباس و صحنه و فیلمبرداری  بود که حجت‌الاسلامی به خوبی توانست به آن‌ها بپردازد.

تسلط در اجرا و توانایی کنترل جلسه برای جلوگیری از به حاشیه رانده شدن و در عین حال ارائه محتوایی که حتی بعدها هم برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر قابل استفاده باشد، هنر مجری نشست خبری است و خبرنگاران به دلیل آشنایی با فنون مصاحبه به خوبی از عهده آن برآمدند و نمونه این کنترل موفق جلسه را در نشست پر از چالش «شهر گربه‌ها» با اجرای «امیر حسین اشرفی » دیدیم. از جمله موارد مشابه هم نشست پرسش و پاسخ فیلم «بام‌بالا» با اجرای «آرزو پاقلعه نژاد» بود که در سالن شماره دو سینما فرهنگ برگزار شد و یکی از طولانی‌ترین نشست‌های این دوره بود.

نشست خبری «بلیط» هم با اجرای «علیرضا مرادی» برگزار شد. مرادی که از خبرنگاران فرهنگی فعال رسانه است با ورود به حوزه سرمایه‌گذاری فیلم و مطرح کردن سوالاتی در این خصوص به پربارتر شدن جلسه کمک کرد. «رکسانا قهقرایی» از فعالان عرصه فرهنگ و هنر که در رسانه‌ها برای ارتقای سینمای ایران قلم می‌زند، نشست خبری فیلم «لیپار» را برعهده داشت و توانایی برقرار ارتباط موثر میان حاضران در جلسه و مطرح کردن سوالات چالشی از جمله نکات مهم این جلسه بود.

از ویژگی‌های نشست خبری فیلم «پسران دریا» که « ایزد مهر آفرین » اجرای آن را برعهده داشت، آشنایی این فعال رسانه با فضای مصاحبه و توانایی او در به چالش کشیدن عوامل حاضر در جلسه بود. مهرآفرین همچنین ارتباط چشمی خوبی هم در پیدا کردن دوربین‌ها و حفظ ارتباط با مخاطبی که از طریق پلت‌فرم‌ها و از راه دور نشست را دنبال می‌کرد، داشت. توانایی کنترل نشستی که هم باید با مخاطب آنلاین ارتباط برقرار کنی و هم حاضران در جلسه را با خود همراه کنی نکته مهمی در اجرای نشست‌های این دوره بود که «سید رضا صائمی» - سردبیر و منتقد سینمایی- با اجرای نشست خبری فیلم «جعبه کوچک» از عهده آن برآمد و نقطه پایانی بر نشست‌های این دوره گذاشت.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه