English

سجادی حسینی:

تولید با بودجه کم نیازمند جسارت در فیلمسازی است

اکران خصوصی و نقد و بررسی مینی سریال «اکستریم» با حضور محمد ابی زاده نویسنده و کارگردان، رکسانا قهقرایی تهیه کننده، کاوه سجادی حسینی مشاور پروژه برگزار شد.

تولید با بودجه کم نیازمند جسارت در فیلمسازی است

به گزارش مشاور رسانه ای مینی سریال «اکستریم»، آیین اکران خصوصی مینی سریال «اکستریم» با اکران سه اپیزود «جزیره گنج»، «خواهرانه»، «مرگ مادر» و با حضور محمد ابی زاده نویسنده و کارگردان، رکسانا قهقرایی تهیه کننده، کاوه سجادی حسینی مشاور پروژه و جمعی از عوامل و بازیگران این اثر شب گذشته(یکشنبه ۱۷ مرداد) همزمان با روز خبرنگار در اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر هفت شهاب آسمان برگزار شد. 

بعد از اکران سه اپیزود نامبرده نشست نقد و بررسی «اکستریم» با حضور احمد ساعتچیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و منتقد و کارشناس جلسه، کاوه سجادی حسینی مشاور پروژه «اکستریم»، محمد ابی زاده نویسنده و کارگردان و علی رسول زاده مدیرتولید کار برگزار شد. 

ابی زاده در ابتدا در پاسخ به این سوال که آیا در این کار با توجه به ساختار مستندگونه آن از بداهه پردازی نیز استفاده شده است، بیان کرد: سه اپیزود کار کاملا بر اساس دیالوگ و تمرین های زیاد انجام شد اما در یکی از اپیزودها که بازیگر آن صابر غرضی فیلمبردار کار هم بود و به دلیل اینکه  بازیگر نقش مقابل او که عمویم آن را بازی می کرد، نمی توانست دیالوگ ها را حفظ کند، بر پایه بداهه پیش رفتیم. 

وی درباره نگاه به ساختار مستند در تولید این مینی سریال عنوان کرد: تلاش کردیم مرزها در بخش هایی برای مخاطبان گم شود و اگر اتفاق افتاده باشد یعنی به هدفمان رسیده ایم اما در منطق بصری و روایی عمدتا به دوربین مخفی توجه داشتیم.

ابی زاده درباره علت ساخت این پروژه توضیح داد: من تحت تاثیر سریال «داستان یک شهر» و پرداختن آن به آسیب های اجتماعی و فیلم ها و سریال هایی که دیده بودم، همیشه در نظر داشتم که یک کار با این مختصات بسازم. چند سال است که با تیم فعلی مان تلاش می کنیم که تلاش هایی را تجربه کنیم. آقای سجادی حسینی نیز در این زمینه به من کمک کردند و در تدوین و اصلاحات کار نظرات خیلی خوبی دادند. 

وی افزود: در ابتدا ۱۲ طرح اولیه نوشتیم و ۷ ایده آن نهایی شد و در نهایت ۴ قسمت در سامانه هاشور ارائه شده است.

ابی زاده عنوان کرد: میزان تولید محتوای ویدئویی این روزها ۱۵ درصد نیاز بازار را جواب می دهد که عامل اصلی کمبود آن سرمایه است و می توان با حذف برخی حواشی و زواید امکان افزایش تولیدات در خور را بالا برد و من سعی کردم مقدمه ای برای این هدف در حد و اندازه «اکستریم» فراهم کنم. از آقای سجادی حسینی عزیز تشکر می کنم و از رکسانا قهقرایی تهیه کننده کار که باعث شدند من عملا در پس تولید دغدغه ای نداشته باشم. از از علی رسول زاده مدیرتولید و همه اعضای گروه «اکستریم» و از اندیشکده مستقل که امکان و شرایط ویژه ای برای دیده شدن فیلم های کوتاه فراهم کرده است.  

اکران خصوصی مینی سریال اکستریم

علی رسول زاده مدیر تولید این مینی سریال نیز بیان کرد: سعی کردیم در «اکستریم» مرحله به مرحله حرکت کنیم و کارها را پیش ببریم. من خودم به دلیل رشته تحصیلی ام دغدغه کارهای رسانه ای و مرتبط با آن را دارم و اکستریم جنسی از تولید محتوای رسانه ای است. «اکستریم» متناسب با داشته هایمان تولید شده است وگرنه فیلمنامه های زیادی داشتیم که می توانستند اجرا شوند اما نیاز به بودجه و هزینه بسیار هست. امیدواریم در ادامه بتوانیم حمایت هایی جذب کنیم و به آن ها نیز به طور مفصل بپردازیم. 

وی درباره فرآیند تولید کار نیز توضیح داد: به دلیل شرایط مالی فرآیند کار کمی زمان بر شد اما در طی ۴ یا ۵ ماه به پایان رسید. 

کاوه سجادی حسینی مشاور پروژه نیز بیان کرد: من از اواخر پروژه به واسطه پیشنهاد خانم رکسانا قهقرایی تهیه کننده «اکستریم» با این کار همراه شدم. نظراتی را در تدوین داشتم و سعی کردم به گروه کمک کنم اما من همان زمان در ورکشاپی به نام کارگاه ساخت فیلم کم هزینه به هنرجویان آموزش می دادم که چطور می توان با کمترین هزینه و تجهیزات یک فیلم خوب ساخت. در واقع جرات و جسارت فیلمسازی با بودجه کم و گروه جمع و جور که اگرچه ممکن است در خروجی به لحاظ کیفی ضعف هایی داشته باشد اما جسارت فیلمسازی مهم تر است. 

وی افزود: این جنس کارها ریسک پذیری دارد و استفاده از ایده های خلاق و داشتن تفکر در اثر مهم است. باید تجربه ها را در معرض دید قرار داد. به نظرم محمد ابی زاده در شروع توانسته است جسارت و خلاقیت خود را ثابت کند.

سجادی حسینی ادامه داد: هیچ وقت فکر نکردم فیلم کوتاه پله ای برای فیلم بلند است. مهم مدیوم صحبت کردن و بیان دیدگاه و جهان بینی فیلمساز است. گاهی یک حرف با داستان کوتاه و گاه با رمان مطرح می شود و گاه با فیلم کوتاه یا فیلم بلند. بنابراین وقتی می توان یک پیام یا محتوا را در قالب مختصرتری ارائه کرد اضافه گویی و طرح آن در یک فیلم بلند ضرورتی ندارد. همزمان با فیلم های بلند این روزها فیلم کوتاه هم می سازم و با فیلمسازان جوان همراه می شوم. از گستاخ و بی محابا بودنشان به معنای مثبت اش خوشم می آید و به نظرم این ویژگی به فیلم کوتاه کمک می کند. 

احمد ساعتچیان بازیگر تئاتر، سینما و منتقد و کارشناس جلسه نیز در پایان خاطر نشان کرد: نکته جالب درباره فیلم های کوتاه خوبی که تاکنون در این مجموعه نمایش داشته اند این است که این کارها عمدتا از دو ویژگی برخوردارند. نخست این که پیش تولید طولانی داشته اند و دوم این که بر فیلمنامه هایشان دقت و تمرکز زیادی صورت گرفته است.  

مریم دوستی، سعید نجاتی ، هادی محقق، پریسا آزمایش فیلمساز، مهدی استاداحمد نویسنده و شاعر، سارا والیانی بازیگر، مینا عبدی بازیگر، محمد نیکبخت، سعید دشتی بازیگر و کارگردان تئاتر ، احمدرضا حجارزاده و جمعی از بازیگران و عوامل این اثر در این مراسم حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه