English

سردیس مرتضی ممیز مقابل خانه هنرمندان نصب شد/درخواست حق شناس برای ساخت سردیس موسسان خانه هنرمندان

در مراسمی با حضور همسر و فرزند مرحوم ممیز، شهردار تهران، اعضای شورای شهر و هنرمندان از پلاک خیابان و سردیس مرتضی ممیز رونمایی شد.

سردیس مرتضی ممیز مقابل خانه هنرمندان نصب شد/درخواست حق شناس برای ساخت سردیس موسسان خانه هنرمندان

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، مراسم نکوداشت هشتاد و چهار سالگی مرتضی ممیز عصر سه شنبه 4 شهریورماه با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، برزین ضرغامی رییس سازمان زیباسازی شهر تهران، ایرج راد، سیف الله صمدیان ، فرزاد ادیبی، ساعد مشکی، فاطمه کرکه آبادی ، افسانه و انوشیروان ممیز و اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در محوطه باز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم به همت شورای شهر تهران، شهرداری تهران، خانه هنرمندان ایران و بنیاد ممیز و با اجرای امرالله فرهادی برگزار شد.

پیش از آغاز مراسم محمدجواد حق شناس به همراه افسانه و انوشیروان ممیز همسر و فرزند آن هنرمند فقید به همراه تنی چند از هنرمندان از پلاک خیابان مرتضی ممیز که در ضلع شرقی پارک هنرمندان ایران واقع شده است رونمایی کردند که این نامگذاری با توجه به مصوبه شورای شهر مبنی بر نام‌گذاری خیابانی در منطقه ۶ تهران این هنرمند صورت گرفته بود.

محمدجواد حق شناس، پیش از رونمایی از پلاک خیابان استاد ممیز توسط همسر مرحوم ممیز، بر جایگاه رفیع آن هنرمند در عرصه هنر گرافیک ایران تاکید کرد و از تصمیم شورای  شهر تهران برای نامگذاری خیابان های اطراف خانه هنرمندان به نام بزرگان فرهنگ و هنر سخن گفت. وی اظهار داشت: با احترام به استاد بزرگ هنر گرافیک ایران که به حق پدر گرافیک ایران نام گرفت  و به پاس بیش از 5 دهه فعالیت ایشان در عرصه هنرهای تجسمی، تصمیم گرفتیم که خیابانی به نام این هنرمند نامگذاری کنیم که نام و یادش تا همیشه در دل مردم و شاگردانش برای شهر و کشورمان بماند.

رونمایی از سردیس مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران

در ادامه در مراسمی که در مقابل در اصلی و در فضای باز خانه هنرمندان برگزار شد ایرج راد به عنوان اولین سخنران از زبانزد شدن هنر مرحوم ممیز از ابتدای دهه 40 یاد کرد.

پس از آن پیروز حناچی، شهردار تهران درسخنان کوتاهی گفت: زنده یاد مرتضی ممیز پدر گرافیک ایران و یکی از هنرمندانی بود که آموزش هنر و جامعه حرفه ای هنری را بسیار تحت تاثیر قرار داد. در عین حال  بسیاری از آرم هایی مانند نشان شهرداری تهران و سازمان آتشنشانی که هر روز با آنها سروکار داریم ، اثر او است.

وی با قدر دانی از اعضای شورای شهر به خاطر برگزاری این مراسم و نامگذاری خیابانی به نام استاد ممیز، اصلی ترین خصیصه‌های  ممیز را صراحت لهجه و تحت تاثیر جو قرار نگرفتن او دانست و ابراز داشت: تلاش برای تاسیس خانه هنرمندان ایران یکی از مهمترین اقدامات او بود و گرنه اینجا پادگان می‌ماند. در عین حال با راه اندازی رشته گرافیک در پردیس هنرهای زیبای تهران تربیت نیروهای متخصص بسیار این کارها به اوج خود رسید.

در ادامه سیف الله صمدیان پشت تریبون قرار گرفت و هنر ممیز را سوای از مهارت های هنریش، حفظ خود در لابلای ریاکاری جامعه دانست و پس از آن متنی را از قول بهروز غریب پور قرائت کرد.

پس از آن، ساعد مشکی هنرمند طراح گرافیک نیز در مورد ویژگی های مرتضی ممیز گفت: حجم کارهایی که ممیز به تنهایی و همزمان انجام داد از قبیل همزمان مدیریت و راه‌اندازی انجمن صنفی طراحان گرافیک، راه اندازی و برگزاری بینال های مختلف و حجم بالای تدریس، واقعا شگفت آور و از توان یک نفر خارج است.

وی وجه تمایز مرتضی ممیز را عشق بی پایان به کار و کار کردن دانست و گفت: در تمام این سال ها او عشقی تمام نشدنی داشته که در آثارش هم مشهود است. ممیز و کارهایش از بطن جامعه برخاسته است به طوری که در تصویرسازی های ممیز آنچه که دید می شود، همه دارای عینیت در جامعه و قابل لمس و درک هستند. او اگر در هر کاری که وارد می شد، بهترین آن حوزه می شد. وی سعی می کرد صنفش را قدرتمند کند.

مشکی افزود: این حس خستگی ناپذیری و این عشق بی پایان باعث ماندگاری او در ذهن و دل ما است.

رونمایی از سردیس مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران

در پایان مراسم و پس از آنکه به دعوت مجری تعداد زیادی از مدیران و هنرمندان به روی سن حاضر شده و در کنار هم و بعضا بدون ماسک عکسی یادگاری گرفتند، از سردیس و کتاب مرتضی ممیز رونمایی شد.

رونمایی از سردیس مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران

کتاب استاد مرتضی ممیز توسط فرزاد ادیبی تهیه و سردیس استاد ممیز را ایرج محمدی ساخته است که  پیش از رونمایی از این سردیس، محمدجواد حق شناس خطاب به برزین ضرغامی مدیرعامل گفت: این سردیس بسیار زیبایی است و من از شما تقاضا می کنم که تا سال آینده سردیس همه اعضای هیات موسس خانه هنرمندان ایران در این محوطه نصب شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه