English

عاشیق حسن اسکندری در گفتگو با خبرگزاری موج:

من مدیون فارس ها هستم/دولت از عاشیق ها حمایت نمی کند

هنرمند شهیر آذری از لزوم نوآوری عاشیق ها برای بقا، عدم حمایت جدی دولت از موسیق سنتی و درخواستش از سینماگران برای توجه به این گروه از جامعه سخن گفت.

من مدیون فارس ها هستم/دولت از عاشیق ها حمایت نمی کند

عاشیق حسن اسکندری که در جشنواره موسیقی فجر امسال هم مورد تجلیل قرار گرفت از عاشیق های شناخته شده و مطرح کشور است. این هنرمند در پاسخ به خبرنگار موسیقی موج در مورد لزوم توجه به موسیقی عاشیق ها در زمانی که موسیقی پاپ فراگیر شده گفت: اول از همه باید بگویم که معتقدم فراگیر شدن هر گونه ای از موسیقی زائیده جو ایجاد شده است و از این نظر تفاوتی بین موسیقی آذری ، ایرانی یا پاپ نیست. این برای من خیلی ناراحت کننده نیست اما آنچه من را آزار می دهد این است که چرا ما عاشیق ها از این قافله عقب مانده ایم و نمی توانیم از سایر انواع موسیقی سبقت بگیریم.

خلاقیت و تمرین زیاد از ملزومات بقای عاشق ها است

وی افزود: به نظرم من لازمه این امر خلاقیت و تمرین زیاد برای اجرای خوب است. ما از قدیم دست کم صد هوا (هاوا یا قطعه موسیقی عاشیق ها در مکتب ارومیه ای) داریم که اگر مدام آنها را تکرار کنیم به جایی نمی رسیم. البته ساخت قطعه جدید چندان آسان هم نیست اما اگر به کارمان تازگی بدهیم وضعیت عاشیق ها واقعا خوب می شود. در حال حاضر عاشیق ها خیلی عقب هستند.

این عاشیق مطرح در ادامه آسیب شناسی خود افزود: البته به طور کلی از عاشیق ها حمایت نمی شود. دولت باید به آنها سالن و محل تمرین مناسب بدهد تا بتوانند آثار خوبی خلق کنند. مردم واقعا از ما حمایت می کنند و هرچه داریم از مردم داریم اما دولت نه. ما خودمان بیمه پرداخت می کنیم. قبلا ده درصد بیمه ما را ارشاد پرداخت می کرد اما الان ما خودمان کل سهم بیمه مان را پرداخت می کنیم.

جوانان به موسیقی عاشیقها بسیار علاقمندند

وی در پاسخ به این سوال که آیا جوانان به این موسیقی علاقمند هستند گفت: جوانان بسیار علاقمندند و برای آموختن بسیار مراجعه می کنند. در گروه ما هم نوازندگان بالابان و دایره جوان هستند اما از مابقی سنی گذشته است. اما عاشیق های جوان خیلی خوبی داریم.

این هنرمند آذری ادامه داد: اما پیش و بیش از هر حمایتی ما عاشیق ها باید خودمان را توانمند کنیم، جستجوگر باشیم و آهنگ ها را خوب بشناسیم. الان دوران نت است و ما باید نت ها را به خوبی یاد بگیریم. من به همراه چنگیز مهدی پور که در نوازنده ای مطرح درسطح جهانی است چند جلد کتاب در همین زمینه نوشته ایم. گرچه ما هنرمندان باید این کارها را انجام دهیم اما دولت هم باید حمایت واقعی از ما داشته باشد تا موسیقی سنتی به طور کلی رونق پیدا کند.

فیلم و کاست ما را زنده کرده است

عاشیق حسن اسکندری د رپاسخ به این سوال که آیا درخواست شما بوده که مردم از اجراهایتان در جشنواره موسیقی فجر امکان فیلم گرفتن نداشته باشند گفت: اصلا چنین درخواستی نبوده چرا که زنده شدن ما با کمک تصویر و فیلم بوده است. فیلم و کاست باعث ترویج موسیق ما شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فیلم های سینمایی همانند فیلم سینمایی پوست که امسال تولید شده و روای آن یک عاشیق است، می توانند مروج و مبلغ موسیق سنتی و فولکلور آذری باشند گفت: می خواهم چیزی بگویم که باور نکنید! من از بچگی به سینما می رفتم اما به نظرم الان سینمای ما به گونه ای شده که من دیگر فیلم نمی بینم. البته کتمان نمی کنم که آثار خوبی هم در سینمای ایران فعلی داریم.

امکان همکاری چند بعدی سینماگران و عاشیق ها

این هنرمند پر آوازه و پیشکسوت افزود: اما از همه هنرمندان و اهالی رسانه تقاضا می کنیم که به عاشیق ها مراجعه کنند و به آنها توجه کنند. سینماگران می توانند از به اشکال مختلف از حضور عاشیق ها در فیلم ها بهرمند شوند و یا حتی داستان زندگی آنها را به تصویر بکشند.

حسن اسکندری در پاسخ به این سوال که ارتباطش با مردم تهران چگونه است گفت: من خاطرات بسیار خوبی از تهرانی ها دارم. من سال 1356 در تهران کنسرتی برگزار کردم و به رغم بزرگی سالن اما به دلیل استقبال زیاد مردم، صندلی ها را کنار گذاشته بودند و روی روزنامه نشسته و ما را تماشا می کردند. حتی تهرانی ها برای من در آلمان هم کنسرت گذاشتند. من واقعا مدیون ملت ایران و مخصوصا مدیون فارسها هستم!

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه