English

علی ضیا: من کارگر خدا هستم نوکر همین مردم / دومین دوره انتخاب چهره مردمی سال آغاز به کار کرد

با برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان چهره های مردمی سال 1397، دومین سری چهره مردمی سال آغاز به کار کرد تا برگزیدگان خود در سال 1398 را بشناسد.

علی ضیا: من کارگر خدا هستم نوکر همین مردم / دومین دوره انتخاب چهره مردمی سال آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، مراسم آغاز معرفی چهره های مردمی سال 98 شامگاه شنبه 26 بهمن از ساعت 19:30 در سالن شقایق برگزار شد. منتخبین این دوره هم که مثل سال قبل مهمان علی ضیا در برنامه تحویل سال شبکه یک خواهند شد.

در این مراسم حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، مرتضی میرباقری معاون سیما، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، حجت‌الاسلام ارزانی رییس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر و تنی چند از دیگر مدیران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را مرتضی حیدری به عهده داشت، مجید زین‌العابدین با ابراز خوشحالی از برگزاری این جشن با نام مردم و در چهل و یکمین پیروزی انقلاب مردم و همزمان با ولادت حضرت زهرا (س) گفت: خوشبختیم که سال گذشنه خدا توفیق داد تا انسان‌های بزرگ، اما گمنام را از قاب تلویزیون به مردم معرفی کنیم، انسان‌هایی که بدون آنکه بخواهند بزرگ هستند.

وی افزود: افرادی که با دیدنشان باورمان می‌شود که نوع دوستی و خیرخواهی در وجود مردم ما موج می‌زند و انسان‌هایی که معرفی شدند بزرگی شان در آسمان بیش از زمین است.

وی ادامه داد: سال گذشته توانستیم با همکاری گروه اجتماعی شبکه و سید علی ضیاء طرح چهره مردمی را کلید زده و به ثمر برسانیم و مایه خوشحالی است که که امشب طرح چهره مردمی سال ۹۸ را هم افتتاح می‌کنیم.

دو رویکرد طرخ انتخاب چهره مردمی سال

در ادامه سعید اوحدی دبیر شورای انتخاب و سیاست گذاری چهره مردمی سال گفت: پیامبر اکرم (ص) در مورد چگونه شایسته بودن فرموده اند:" بهترین انسان‌ها کسانی هستند که بتوانند در خدمت مردم دیگر برای رسیدن رشد و کمال در جامعه خودشان قرار بگیرند. "

وی افزود: در این طرح هم ما به شناسایی و معرفی افرادی اقدام کرده ایم که آثار وجودی و ماندگاری از خود به جا گذاشته اند. کسانی که نمی‌خواستند شناخته شوند مانند مادر عزیزی که همه شاهد بودیم در وقوع سیل امسال در خوزستان موج عظیمی از حرکت مردمی را ایجاد کرد.

رییس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: دو رویکرددر اجرای این طرح داشتیم. رویکرد اول این برنامه توصیه مقام معظم رهبری به شناساندن چهره‌های خدوم و کسانی که تاثیرگذار هستند به مردم و دیگری بیانیه گام دوم انقلاب . بعد از چهل سالی که فراز و نشیب ها را گذراندیم مقام معظم رهبری با صدور این بیانیه به سه عبارت کلیدی خودسازی، جامعه پردازی و رسیدن به تمدن سازی اشاره فرموده اند.

اوحدی ادامه داد: یک جامعه نمی تواند تمدن سازی کند مگر اینکه ارزشهایش را در دل خود محقق کند؛ و یک جامعه نمی تواند اهداف خود را در درون خود محقق کند مگر اینکه انسانهای خودساخته ای در آن جامعه حضور داشته باشند.

وی افزود: طی یک سال گذشته شورای سیاستگذاری مصوبات خوبی داشته است از جمله اینکه همه اعضای شورای سیاستگذاری تاکید کردند که خوبی‌ها را مشهور کنیم و این کار تنها به ظرفیت شبکه یک محدود نشود بر همین اساس آقای خدامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد قبول کردند تا نشریات را هم با این طرح همراه کنند. از دیگر مصوبات این شوار این بود که مثل سال گذشته چهره مردمی سال در لحظه تحویل سال معرفی می شود و قرار بر این شد که این پایانی برای این برنامه نباشد.

اوحدی ادامه داد: بدون شک از هر کسی در جامعه بپرسید که چهره مردمی سال 98 کیست می گوید که چهره مردمی سال حاج قاسم سردار سلیمانی است. بر همین اساس قرار شد که حوزه هنری تندیس این شهید بزرگوار را به عنوان جایزه این برنامه تولید کند.

وی افزود: امسال ۱۲۰۰ چهره به دبیرخانه معرفی شدند و از میان آنها ۳۶۳ چهره به سازمان صدا و سیما معرفی می شوند طبق شاخص‌های شورای سیاست گذاری از این تعداد چهل نفر و در نهایت ۱۰ نفر به مرحله آرای مردمی می‌رسد. در حال حاضر، شورای سیاستگذاری در حال احصاء ویژگی‌های چهره مردمی سال است.

اخبار خوب اخبار بد نیست

پس از آن محسن مومنی شریف پشت تریبون قرا رگرفت و گفت: با توجه به حضور اهالی رسانه در این مراسم، به نکته ای اشاره می کنم که یک تعریف از خبر - که البته ترجمه است و بومی نیست- این است که خبر خوب خبر بد است. بر همین اساس می‌بینیم که در فضای مجازی و رسانه ها اخبار بدی که مناسب جامعه ما نیست مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد اما در واقع نهادهای پاک از شنیدن اخبار خوب، حال خوبی پیدا می کنند.

وی ادامه داد: این طرح با معرفی قهرمانان جامعه به مردم اخبار خوب می دهد.

تلاش رسانه ملی برای شکوفایی استعدادها و ایجاد سرمایه اجتماعی

در ادامه مراسم مرتضی میرباقری گفت: این حرکت روی زمین مانده که رسانه ملی با همت و خلاقیت آقای زین‌العابدین و با کمک همکارنشان و مجری توانمند شبکه یک آقای علی ضیا از سال گذشته آغاز کرده است.رسانه ملی تلاش می کند که این حرکتِ به جا را با تمام ظرفیتش به نتیجه برساند و زمینه شکوفایی استعدادها را فراهم کند.

وی ادامه داد: در کنار همه سرمایه‌های شناخته شده ای که در جهان داریم جامعه شناسان در ابتدای قرن بیستم به سرمایه اجتماعی هم اشاره کرده اند و گفته اند که اگر جامعه ای سرمایه طبیعی، انسانی و اقتصادی داشته باشد اما ظرفیت اجتماعی نداشته باشد نمی تواند پیشرفتی داشته باشد.

میرباقری ادامه داد: همین جامعه شناسان مهمترین مولفه های سرمایه های اجتماعی را در سه سطح کلان، میانی و خرد دسته بندی کرده اند که به ترتیب عبارتند از اعتماد مردم به حاکمیت، اعتمادی که مردم نسبت به دستگاه‌ها دارند و در نهایت پایه این دو سرمایه اجتماعی را سرمایه اجتماعی خرد ذکر می کنند که شامل فعالیت‌هایی است که مردم در ارتباطات داخلی خودشان دارند و انجام می دهند. اگر در جامعه ای مردم سرمایه اجتماعی خرد قابل توجهی نداشته باشند سرمایه های میانی و کلان در آنها غنی نخواهد بود.

وی افزود: تقویت سرمایه اجتماعی پایه در جامعه اسلامی ایران با آزاد سازی انرژی مردم بود که توانست انقلاب را پیروز کند و در دفاع مقدس ما را سر بلند کرد. طرح معرفی چهره های مردمی سال بنا براین دارد که سرمایه عظیم ریشه دار در ایران را به بروز و ظهور برساند در حالی که افراد منتخب از خودنمایی خودداری می کند اما این وظیفه حاکمیت است.

در بخش دیگری از این مراسم ژینا رحیمی یکی از گزینه های نهایی چهل چهره مردمی سال نامه ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش خواند واز احداث مدرسه ای در روستایشان تشکر کرد.

کاش حس مسئولیت پذیری همچون مطالبه گری در کشور ما رشد کند

پس از آن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: خدا را سپاس می گویم که در جمع شما چهره های مردمی هستم. به طور طبیعی اولین سوالی که پرسیده می شود در مورد لزوم برگزاری چنین مراسم و اجرای چنین طرحی است که من معتقدم انجام این کار نه تنها مفید و ارزنده ای است بلکه یک ضرورت است و جامعه ما برای رشد فضیلت ها و ارزشها و انسجام ملی به این اقدام ارزشمند نیاز دارد.

وی افزود:  فراگیرترین رفتار افراد یادگیری است مانند تنفس. همچنانکه تنفس بقای مادی ما را تضمین می کند حیات اجتماعی، فکری و معنوی ما و شخصیت و‌هویتمان به یادگیری وابسته است. تمدن و فرهنگ و همه خلاقیت های بشری در یادگیری است. افراد را می توان به نسبت کمیت و کیفیت یادگیریشان طبقه بندی کرد.

وزیر آموزش و پرورش همه تحولات جامعه مرهون یادگیری است و یکی از بی‌نظیرترین عرصه های یادگیری از طریق مشاهده و دیدن است. بر این اساس ما انتخاب می کنیم که به چه کسی نگاه کنیم و از چه کسی بیاموزیم. در اسلام برای نقش مشاهده اهمیت وافری قایل است. اگر دین به جز الگوبرداری به شیوه دیگری می توانست اشاعه پیدا کند در کنار انزال کتاب اسوه ها و الگو ها را ارائه نمی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با برگزاری این مراسم عرصه تربیت را غنی می کنیم و فرهنگ را بال و پر می دهیم. الگوها می توانند گسست اجتماعی را چاره کرده و وحدت را تامین کنند. یکی از بهترین الگوهای اجتماعی ما در سردار سلیمانی تجلی پیدا کرد و از بدرقه ای که مردم از این سردار رشید داشتند به خوبی می توان درک کرد که الگوها نقش مهمی در حیات اجتماعی ما دارند.

حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جامعه ما به خوبی یادگرفته که مطالبه گر باشد و ای کاش با دیدن این چهره های مردمی، روح مسئولیت پذیری هم در آن ساری و جاری شود.

برگزیدگان چهره مردمی سال 1397 تجلیل شدند

در این مراسم ازچهره ای برگزیده سال 1397 تقدیر شد که عصمت احمدیان مادر دو شهید و یک جانباز هشتاد درصد به عنوان اولین منتخب این مراسم معرفی شد. دومین برگزیده یوسف اصلانی بود.حاج کاظم کبیر سومین برگزیده چهره مردمی سال بود. طناز بحری که از یکی از مرفه‌ترین کشورهای دنیا به وطن بازگشته تا به هموطنانش خدمت کند چهارمین برگزیده بود. نورالدین توسلی فعال محیط زیست پنجمین برگزیده بود. مجتبی محمدی سربازی بود که چهار هموطن را از مرگ نجات داد ششمین برگزیده بود. زیبا عزیزی، لعبت گران پایه و نرگس کرباسی به عنوان چهره‌های مردمی سال ۹۷ تقدیر شد.

نرگس کلباسی به دلیل بیماری در این نشست حضور نداشت.

علی ضیا هم در سخنانی خیلی کوتاه گفت: من کارگر خدا هستم نوکر همین مردم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه