English

مسعود اطیابی در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

تهران شهری عاری و دور از هنر

یک تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران ضمن تاکید بر لزوم برگزاری جشنواره فیلم شهر، از دلایل عدم استقبال هنرمندان از این جشنواره و خطر غیر هنری شدن تهران سخن گفت.

تهران شهری عاری و دور از هنر

مسعود اطیابی عضو هیات انتخاب آثار ویدئویی هفتمین جشنواره فیلم شهر ، در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، در مورد برگزاری این  جشنواره گفت: من خیلی موافق تکثیر جشنواره ها نیستم؛ اما با برگزاری برخی از جشنواره های موضوعی مانند جشنواره دفاع مقدس، فیلم شهر و یکی دو جشنواره دیگری که فکر می کنم نیاز به برگزاری آنها هست، موافقم.

جلب توجه به شهر و شهروندی دستاورد جشنواره فیلم شهر

وی تاکید کرد: بحث شهر، شهروندی و زندگی شهرنشینی مبحث مهمی است که همینقدر جشنواره ها ذهنیت را به سمت آنها توجه دهند کمک کننده است. ضمن اینکه جشنواره ای مانند فیلم شهر، با توجه به امکاناتی که شهرداری در برگزاری آن دارد، شاید خیلی هزینه بر هم نباشد. به قولی هزینه ای که مصرف بشود و دور ریز باشد در آن کمتر است و بر همین اساس با برگزاری آن موافقم.

قطعا کسی به خاطر جشنواره شهر فیلم نمی سازد

این کارگردان در پاسخ به این سوال که بعد از گذشت هفت دوره از این جشنواره، چقدر آن را در تحقق این «جلب توجه» موفق می دانید، گفت: قطعا به خاطر این جشنواره کسی به سراغ ساخت فیلم شهری نمی رود اما قطعا این جشنواره باعث دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن آثار می شود. به عنوان مثال یک فیلمساز به هنگام تولید یک اثر، در حضور جشنواره فیلم شهر، موضوعات شهری را مهم قلمداد می کند و شاید بدون وجود این جشنواره کمتر به این نتیجه برسد. حتی مخاطب هم در این جشنواره با دیدی متفاوت به اثر نگاه می کند. به عنوان مثال، من در این جشنواره چند فیلم دیدم که نظرم در مورد آنها، نسبت به تماشایشان در جشنواره فیلم فجر متفاوت بود. به همین دلیل من فکر می کنم این جشنواره می تواند پایه گذار اتفاقاتی در آینده باشد.

نقد سازنده می تواند توقع آینده سازی از جشنواره فیلم شهر را تقویت کند

وی تاکید کرد: اما از یک جشنواره موضوعی و حتی هیچ جشنواره دیگری نمی شود توقع داشت که جشنواره ای باشد که خط دهی کند و آینده ساز باشد؛ مگر جشنواره ملی و بزرگی مانند جشنواره فیلم فجر. این که بگوییم باید مولد نگاه جدیدتری به سینما شود هم نمی تواند مانعی برای برگزاری آن باشد. من توقع یک جشنواره بزرگ پر طمطراق را ندارم.

کارگردان فیلمهایی همچون «ماه گرفتگی» و «خاک و مرجان» در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه شهرداری پایتخت ، یکی از پولدارترین ارگانها بعد از دولت و یکی از پرتماس ترین نهادها با سینماگران است، نباید چنین توقعی از آن داشت؟ گفت: به هر حال نقدهای سازنده می تواند آن را در مسیر تاثیر بیشتر و مولد بودن قرار دهد، ولی در سینمای ما، این سینماگران هستند که خط مشی خودشان را پی می گیرند و به موضوعات مختلف توجه می کنند. جشنواره کارش این است که از میان آثار مختلفی که توجه به موضوع خاص شهر کرده اند، دست به انتخاب و تقدیر بزند.

این سینماگر در ادامه اظهار داشت:  حتی در سینمای سفارشی هم این فیلمساز است که با متن و ایده مستقلی که خودش دارد، به دنبال حمایت مالی می رود و جشنواره ها می توانند در این مورد هدایت کننده باشند. آنچه که شما به دنبالش هستید، به این بر می گردد که شهرداری به عنوان تولید کننده به موضوعات مورد نیازش بپردازد؛ و طبیعی است که خیلی از شهرهای کوچک یا بزرگ دنیا برای معرفی خود، یا پرداختن به مشکلات و یا توانمندی هایشانف از هنرمندان فیلمساز یا هنرهای مختلف دیگر بهره می گیرند؛ کما اینکه هنر می تواند در ذات معماری یا شهر سازی باشد.

تهران شهری عاری و دور از هنر

کارگردان «فیلم سینمایی تگزاس 1و 2» افزود: ما در تهران این مشکل را داریم که هنر از ذات شهر فاصله گرفته است و اگر جشنواره شهر، زودتر از فجر برگزار می شد شاید فیلمسازان بیشتر به این تبعات تو.جه می کردند و برطرف می شد. الان شهر تهران به سمتی رفته که ویژگی های زیبایی شناسی، هنرمندانه و چشم نواز بودن را از دست داده است. انسان در هر جایی که می خواهد زندگی کند باید حداقلی از چشم نواز بودن را دارا باشد، من نمی گویم که حتما این شهر باید چشم اندازهای زیادی داشته باشد، که باید داشته باشد، اما دست کم در حد مقدور باید چشم نواز باشد. تهران الان این ویژگی را بویژه در معماری ایرانی و اسلامی از دست داده است. در واقع این جشنواره ها می تواند به این معضل بپردازند و نشان دادن این مسئله می تواند دارای اهمیت باشد.

این هنرمند افزود: ما در تهران با شهری مواجه هستیم که هم از هنر عاری و هم دور می شود. می گویند افراد را از جایی که زندگی می کنند بشناسید؛ اگر به همین نحو پیش برویم، دیگر باید شهروندانمان را به بدی بشناسیم. جشنواره های فیلم شهر و هنرهای دیگری که به نام شهر باشند باید به جایی برسند که دیگر اگر کسی خواست ما را از بر وری شهرمان بشناسد، به یک نتیجه بد نرسد.

در فقدان هیجان، سینماگران دچار رخوت می شوند

این عضو شورای عالی تهیه کنندگان و خانه سینما، در پاسخ به این سوال که چرا سینماگران از فرصتهای تعاملی همچون جشنواره فیلم شهر یا جشنواره جهانی فیلم فجر که از هیاهوی کمتر رسانه ای برخوردار است اما می تواند محلی برا تضارب آرا و یا ایجاد روابط فرهنگی بیشتر باشد، استقبال نمی کنند؟ گفت: شاید نبود هیجانات جشنواره ای سینماگران را دچار رخوت می کند. یکی از دستاوردهای رسانه ای ایجاد هیجان است به نحوی که می تواند یک خبر مهم را ساده و یک خبر کم اهمیت را بسیار مهم جلوه دهد. اگر رویدادی می خواهد پر طرفدار شود و مورد توجه هنرمندان و مخاطبان قرار بگیرد، باید برایش هیجان ایجاد کرده و بتواند فضای رسانه ای و تبلیغاتی مناسبش را شکل دهد.

مسعود اطیابی گفت: یک فیلم کودک که اگر فاقد هیجان باشد مورد توجه قرار نخواهد گرفت. جشنواره ها هم همین طور هستند و ما هم از قاعده یک کودک فراتر نیستیم. اگر جشنواره ای برای ما هیجان ایجاد کند، با شوق و ذوق به سراغش می رویم و اگر جنبه تبلیغاتی اش خیلی هیجان انگیز نباشد از آن استقبالی نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه