English

علیرضا قزوه در برنامه تلویزیونی «شب روایت»؛

تعریف فعلی از هنرمند غلط است/چشم خوشگل‌ها و ملیجک‌های گذشته مولاناهای امروز شده اند/این برنامه ها را جمع کنید!

قزوه گفت: به قبلتر نگاه کنید و ببینید چرا اسم شعرای ما از فردوسی و حافظ و سعدی و ... همچنان با عظمت باقی مانده است اما مگر آن موقع سلبریتی ها نبودند اما چرا نامی از آنان دیگر نیست چون در واقع ملیجک بودند نه هنرمند. ملیجک ها امروز آمده و مولاناها کنار رفته اند.

تعریف فعلی از هنرمند غلط است/چشم خوشگل‌ها و ملیجک‌های گذشته مولاناهای امروز شده اند/این برنامه ها را جمع کنید!

به گزارش خبرگزاری موج، علیرضا قزوه شاعر و نویسنده رمان برادر انگلستان در گفتگو با برنامه ادبی شب روایت، که با محوریت روایت استعمار در ادبیات روی انتن شبکه چهار رفت، در ابتدا درباره جایگاه افرادی همانند ابوالفضل زرویی نصرآباد، گفت: اینها شهیدان شعر و به نوعی زخمها و کشته های استعمار هستند. استعمار است که تعاریف را عوض میکند تا جایی که امروزه هنرمند بزرگی مثل ابوالفضل زرویی به حاشیه رانده میشود و سلبریتی ها جایش را میگیرند.

وی افزود: درد امثال زرویی این نبود که چرا در شمال تهران زندگی نمی‌کرد، بلکه درد او بی توجهی به هنرمند اصیل و تغییر در تعاریف هنر اصیل است. مسلما کسی که اپوزیسیون و مخالف نظام باشد، هم از توبره میخورد و هم از اخور. ابوالفضل زرویی همین که جلوی رهبر انقلاب شعر خواند و همین که حضرت را دوست میداشت، گویا برایش یک ضربه بود.

قزوه بیان کرد: به قولی تا قیام قیامت اگر امثال بی بی سی راجع به من حرف بزنند، آنان نه مرا شاعر میدانند و نه نویسنده بلکه مرا عامل رژیم معرفی میکند اما بداند او مسلما خودش از جایی نان میخورد و وابسته است.

سلبریتیها همان استعمار نو و فرااستعمار هستند

وی با بیان اینکه نگاه هنرمند اصالت دارد، ادامه داد: همه دنیا زخم استعمار را به چشم دیده اند که یکی خود ایران است. یکی از بدترین استعماگران همین انگلستان است که در رمانم برادر انگلستان به ان اشاره کرده ام.

این شاعر شناخته شده همچنین با انتقاد از فراگیری سلبریتی ها در جامعه تاکید کرد: اینها هوس پیشه ها و شومن ها هستند که امروز جای هنرمند را گرفته اند. ضربه هایی که هنر ما از سلبریتی خورده کم نیست و چه بسا اینها استعمار نو و فرا استعمار هستند.

وی ادامه داد: اگر ابوالفضل زرویی و امثال او که کم هم نیستند در همین خیابان ولیعصر راه بروند جز یکی دو نفر او به او سلام نمی‌کنند اما اگر سلبریتی بیسواد و شش کلاسی که هیچی ندارد جز یک چشم و یا لبخند خوشگل قطعا دوره اش میکنند. در جامعه ما گویا پولی نداریم که حتی برای برای برگزاری جایزه جلال خرج کنیم درحالیکه به ان به اصطلاح هنرمند شبی پولها میدهند.

زمانی سلبریتی ها در حد ملیجک بودند اما امروز جای مولاناها را گرفته اند

به گفته این شاعر؛ جلال ال احمد هم شهید ادبیات است با 48 سال و یا زرویی که با 49 سال و سیدحسن حسینی هم که با 38 سال رفتند. اینها را باید شهید نامید. قضاوت کنید چرا شومن ها و رقاصهای ما باید همچنان اسم هنرمند داشته باشند انهم ادمهایی که هیچ مایه ای از هنر ندارند. چرا تعریف هنرمند را عوض کرده ایم درحالیکه مطمئنا اسم و رسمشان باقی نمیماند.

قزوه افزود: به قبلتر نگاه کنید و ببینید چرا اسم شعرای ما از فردوسی و حافظ و سعدی و ... همچنان با عظمت باقی مانده است اما مگر آن موقع سلبریتی ها نبودند اما چرا نامی از آنان دیگر نیست چون در واقع ملیجک بودند نه هنرمند. ملیجکها امروز آمده اند و مولاناها کنار رفته اند.

وی ادامه داد: زرویی یک عبید زمانه بود اما وای به حال مملکت و هنری که عبید را کنار بگذارد و آدم بیسوادی را بنام هنرمند معرفی کند و مردم هم در خیابان دنبال او راه بیفتند چون اینها درد است. تعریف فعلی از هنرمند غلط است. این تعاریف و استعمار از طرف رسانه من و تو یا بی بی سی، چندین سال است که به خورد بچه های ما داده میشود.

با ادا و سوادی درحد دیپلم برای انتخابات نسخه می پیچند

به گفته وی؛ هنرمند باید نبض جامعه را بگیرد و مشکلات جامعه را بگوید ولی ما را جوری بار می آورند که میگویند ساکت شوید. اما شب انتخابات چه کسی تصمیم میگرد همان سلبریتی ها چون فالوورها و ادا اطوارشان زیاد است اما سوادشان شاید در حد دیپلم باشد.

قزوه با انتقاد از سلبریتی ها مدعی شد: من دوست دارم 5 نفر از این گردن کلفتهای سلبریتی را روبروی من بنشانند تا با آنان بحث کنم. آن وقت خواهید دید که ابدا اگر بتوانند حتی حرف بزنند.

این شاعر ادبیات آئینی کشورمان با تاکید بر اینکه من امیدی به مسئولین ندارم اما حرفم با مردم است گفت: هنرمند باید با مردم حرف بزند. به مردم میگویم فریب سلبریتی ها را نخورند. چرا باید یک بچه چشم خوشگل بیاید و همه دوره اش کنند. این هنرمند نیست بلکه هوس‌مند است. اینها هیچی برای جامعه ندارند اما دنبال الگو هستند. این فرهنگ مردمی باید تغییر کند.

مجبور باشم کبریت فروشی هم میکنم اما با رسانه بیگانه کار نخواهم کرد

وی همچنین با اشاره به سفر خود به انگلیس نیز گفت: من سال 81  با تنها سه دلار کهنه به انگلستان رفتم و برگشتم. چون از آنان بدم می آمد. بجای قیصر امین پور و به دعوت او رفتم. قیصر میخواست با این کار در دهان برخی بزند. من میخواستم درباره فلسطین حرف بزنم و در سفارتخانه مقاله مرا می‌خواستند اما من ندادم. ویزا نمیدادند و من هم به آنها گفتم که به درک اگر نمی‌دهید. هفته بعد زنگ زدند که ویزای من آماده ست.

وی افزود: از قضا سفر خاطره آمیزی شد. از این جماعت روشنفکرها با چمدانهای بزرگ هم آمده بودند. یادم هست از رسانه های مخالف ما هم به سراغم آمدند که برایشان کار کنم. اما به آنان گفتم که حاضرم در چهارراه های تهران کبریت فروشی کنم ولی با شما کار نمیکنم.

قزوه تاکید کرد: این حرفها را به کسانی میگویم که الان قیافه میگیرند و برای ما نسخه می پیچند و دقیقا سر و کله شان در شب انتخابات پیدا میشود و برای مردم حرف میزنند.

این برنامه ها را جمع کنید!

وی در اینباره با انتقاد از برخی برنامه ها یادآور شد: این روای‌های استعماری را دنبال کنید اما باید به برخی گفت که خجالت بکشید و این برنامه های عجیب و غریب درمورد سلبریتی‌ها را جمع کنید. برنامه ای که دنبال دعوت از فلانی است که از سگ و گرین کارت بچه هایش بگوید.

رایزن فرهنگی ایران در هند همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با برنامه شب روایت یادآوری کرد: کمپانی هند شرقی بعد از 200 سال موفق میشود که با کلی برنامه ریزی، زبان فارسی را در هند از بین ببرد. اما از رایزن فرهنگی ما میخواهند که طی 6 ماه موفق شود وگرنه بودجه اش را قطع میکنند. ما تحمل نداریم و سریعا دنبال تغییر هستیم اما استعمار به تدریج عمل میکند و در کشوری مثل هند چند قرن ارام به دنبال تغییر ریشه زبان فارسی میروند و موفق هم میشوند.

گفتنی است برنامه تلویزیونی شب روایت ویژه موضوعات و مباحث ادبیات ایران به تهیه‌کنندگی حسین شاه‌مرادی است که با سردبیری و اجرای حجت‌الاسلام مسعود دیانی سه‎شنبه‌شب‌ها به شکل زنده از ساعت 23 به مدت 75 دقیقه در کنداکتور پخش شبکه چهار سیما قرار می‌گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه