English

در رونمایی چاپ دوم کتاب کمیل هنوز زنده است عنوان شد؛

روایت یک گردان مهجور اما مشهور/برخی قهرمان سازی ها واقعیت ندارد

همزمان با رونمایی از چاپ دوم، کتاب کمیل هنوز زنده است با حضور حمید بناء و سردار گعلی بابایی و تعداد دیگری از فعالان عرصه ادبیات دفاع مقدس نقد و بررسی شد.

روایت یک گردان مهجور اما مشهور/برخی قهرمان سازی ها واقعیت ندارد

به گزارش خبرگزاری موج، در این مراسم سردار گلعلی بابایی بر لزوم تاریخ نویسی دقیق جنگ و گردان کمیل و براساس آن چیزی که بوده برای جلوگیری از تحریف ها تاکید کرد.

در این مراسم که جمعی از رزمندگان گردان کمیل، نویسندگان، خبرنگاران، ناشران و فعالان حوزه کتاب حضور داشتند، ابتدا حمید بناء توضیحاتی را درباره روند تهیه مطالب این کتاب ارائه کرد.

بنا گفت: یکی از سخت ترین کارهای این کتاب، تکمیل تاریخچه گردان کمیل بود. رزمندگان گردان درباره هر عملیات، نظرات مختلف و متفاوتی دارند و به همین خاطر با مشکلات زیادی روبرو بودیم. ما به منابع زیادی مراجعه کردیم و هر کتابی که در آرشیوها بود را مطالعه کردیم تا تاریخچه گردان کمیل را کامل کنیم.

وی افزود: به نظر می رسد این کتاب، دقیق ترین تاریخچه را به نظر پیشکسوتان گردان کمیل دارا باشد به واقعیت های گردان نزدیک است. ما خیلی تلاش کردیم که به یک روایت معتبر برسیم.

نویسنده کتاب کمیل هنوز زنده است ادامه داد: گردان کمیل گردان مهجور اما مشهوری است. فیلم پرواز در شب این گردان را معروف کرد اما در عین حال مهجور ماند. خیلی ها از من سئوال می کنند که مهدی نریمان چرا در کتاب نیست؟ در حالی که اصلا چنین کسی وجود خارجی نداشته است. یا از من می پرسیدند که چرا نامی از شهید ابراهیم هادی در کتاب نیست؟ مگر ایشان فرمانده گردان کمیل نبوده؟ این مشهوریت در عین مهجوریتِ گردان کمیل، کار را برای ما سخت می کرد و ما همچنان کار سختی را پیش رو داریم و امیدواریم که بتوانیم یکی از معتبرترین تاریخچه های گردانی را بنویسیم.

بنا تصریح کرد: سختی دیگر کار این بود که یک نفر غیر از رزمندگان گردان می خواست این تاریخچه را بنویسد. شکر خدا این کار با حمایت جاب آقای درویش انجام شد. این کتاب، یک نذر فرهنگی بود و فرد بزرگواری هزینه تولید کتاب را متقبل شد تا وجوه حاصل از این کتاب هم خرج اقدامات فرهنگی گردان کمیل شود. من قبلا هم روی چنین نذرهایی تاکید کرده بودم و شکر خدا این اقدام در زمینه کتاب کمیل هنوز زنده است به واقعیت پیوست.

نویسنده کتاب کمیل هنوز زنده است افزود: ان شا الله قرار است این حرکت ادامه پیدا کند و گردان کمیل بیش از پیش شناسانده شود. خاطرات این کتاب، پست های تلگرامی بوده و من با قلم خودم آن ها را یک دست کرده ام. طبیعی است که باید لحن ها فرق داشته باشد اما برای روان شدن کار و راحتی در خوانش، سعی کردم خاطرات را یک دست کنم.

رونمایی چاپ دوم کتاب کمیل هنوز زنده است

سعی کنید که خاطرات سیر تاریخی داشته باشد

در ادامه مراسم، سردار گلعلی بابایی نقد خود را درباره کتاب کمیل هنوز زنده است ارائه داد.

این نویسنده دفاع مقدس گفت: به همه دوستانی که زحمت تهیه کتاب کمیل هنوز زنده است را کشیده اند، خسته نباشید می گویم؛ به واقع همین طور است که کمیل هنوز زنده است؛ زنده است که همه می خواهند به نحوی خودشان را به این گردان وصل کنند. اخیرا فیلمنامه ای به من داده اند که آن هم درباره گردان کمیل است و امیدواریم اثر خوبی برجا بماند.

بابایی افزود: هر اقدامی که درباره ثبت تاریخ و خاطرات جنگ باشد فی نفسه قابل ارزش و احترام است و از این نظر، کار آقای بناء قابل تقدیر است. به نظر من خاطرات تلگرامی مشکلات و ضعف هایی دارد که شاید در خاطرات رو در رو نباشد. نمی شود ایراد گرفت که چرا گویا نیست چون رو در رو نبوده.

نویسنده کتاب شاهین بر آفتاب ادامه داد: به دوستان گردان کمیل توصیه می کنم که این خاطرات را به عنوان نُقل مجالس گردان داشته باشد اما اصل کار شما تاریخ نویسی جنگ و گردان است و باید آن چیزی که بوده را ثبت و ضبط کنید تا جلوی تحریف ها گرفته شود. متاسفانه پشت تریبون نمی شود خیلی چیزها را گفت اما برخی قهرمان سازی ها، واقعیت ندارد و خیلی ها که در گردان و کانال کمیل بودند هم می گویند این وقایع کجا بود که ما ندیده و نشنیده ایم. لذا در کنار جمع آوری خاطرات باید به تاریخچه گردان هم بیشتر اهتمام کرد.

بابایی تصریح کرد: در این کتاب نام کسانی از بزرگان گردان آمده بود که نام شان تا به حال در جای دیگری برده نشده بود و این، خیلی ارزشمند است.

وی به بیان خاطره ای از گردان کمیل پرداخت و گفت: ما در گردان حبیب بودیم که عملیات خیبر تمام شد و ضربه کاری خوردیم چون اکثر مسئولان گردان شهید شده بودند. حاج همت هم اواخر این عملیات شهید شد. بعد از عملیات دیدیم این بلا سرگردان  کمیل هم آمده و فرماندهانش شهید شده اند. گفتند بچه های کمیل در حبیب ادغام بشوند. روحیات رزمندگان این دو گردان به هم نمی خورد. کمیلی ها روحیات شاد و شلوغی داشتند و بچه های حبیب مثل حسن منصوری و مسعود سخایی طور دیگری بود. یک روز احمد شاهسوند از دوستان گردان کمیل گفت: ما نمی توانیم قبول کنیم که نام گردانمان حبیب باشد! گفتم: شما آمده اید پیش ما. گفت: بچه ها اعتراض دارند و می گویند نام گردان ما باید کمیل باشد. حتی ساختمان هم نامش حبیب بود. خلاصه نام گردان ترکیبی مان کمیل شد و اولین ماموریت را سال 63 به خط پدافدی شلمچه رفتیم. یک گروهان در خط بود و یک گروهان هم در خرمشهر مستقر شد. بچه های گردان کمیل اینجا هم از دست از شلوغ کاری برنمی داشتند. ما در کتری های بزرگ برای صبحانه چایی درست می کردیم و می دیدیم که چایی شور است. طیف بچه های کمیل می رفتند و برای شوخی و  خنده در چایی صبحانه، نمک می ریختند.

با همان بچه ها به خط سخت و طاقت فرسای شاخ شمیران رفتیم که چند نفر هم آنجا شهید شدند و بعد از آن در عملیات بدر هم خیلی هاشان شهید شدند. اولین عکسی که در کتاب هست مربوط به حضور ما در شاخ شمیران است اما از این مقطع هیچ خاطره ای گفته نشده.

گلعلی بابایی در پایان چند توصیه کرد: کار اصلی به عهده دوستان رزمنده گردان است که اسناد را جمع آوری کنند و تاریخچه گردان نوشته شود. اگر کار بر اساس یک نمونه حرفه ای باشد برای خوانندگان هم جذابیت خواهد داشت. نکته بعد این است که خاطرات و  عکس ها گویا و سعی کنید که خاطرات سیر تاریخی داشته باشد. پیشنهاد می کنم که درباره هر مقطع از تاریخ گردان هم خاطره ای دریافت و منعکس شود.

رونمایی چاپ دوم کتاب کمیل هنوز زنده است

لازم است که کتاب بازنویسی شود

سخنران بعدی مراسم، محمد جواد شادانلو، فعال حوزه کتاب و دفاع مقدس بود.

وی در نقد کتاب کمیل هنوز زنده است گفت: من از لحاظ فرمی، ایراداتی به کار دارم که از طرح جلد کتاب شروع می شود. عنوان کتاب هم مشخص نمی کند که با چه نوع کتابی روبرو هستیم. طرح جلد کتاب، اجرای ضعیفی دارد و شبیه کارهای دهه شصت است.

این فعال کتاب افزود: صفحه آرایی کتاب و چاپ آن هم با مشکلاتی روبرو بوده که امیدواریم در چاپ های بعدی مرتفع شود. زیرنویس نداشتن عکس ها و عدم ارتباط آن ها به مطالب هم از جمله ایرادات کتاب است.

شادانلو تصریح کرد: سیر تاریخی هم در این کتاب ها مهم است که باید رعایت می شد. در این کتاب با 19 نفر از دوستان گردان کمیل مصاحبه شده و من توقع داشتم که با کتاب بهتری روبرو باشم. انتظارات جامعه برای این مبحث بالاست. این شکل از خاطرات سبکی است که زیاد کار شده و کتاب های زیادی در این سبک چاپ شده است و به نظر من ابتدایی ترین نوع تدوین برای این کتاب انتخاب شده است.

وی افزود: با توجه به تجربه هایی که اندوخته شده، انتظارات بالارفته و کتاب های درخشانی در این زمینه وجوددارد که باید از آن تجربه ها استفاده کرد. لازم است که کتاب بازنویسی شود تا قدر زحمات گردان کمیل بهتر شناخته شود.

در بخش انتهایی برنامه نیز سردار حاج علی درویش از فرماندهان گردان کمیل ضمن تشکر از تهیه کنندگان کتاب کمیل هنوز زنده است به بیان خاطراتی از گردان پرداخت.

در پیایان مراسم نیز از چاپ دوم کتاب کمیل هنوز زنده است با حضور آیت الله صدرالدین شریعتی، رییس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی، فرماندهان و رزمندگان گردان کمیل و جمعی از نویسندگان و ناشران دفاع مثقدس، رونمایی شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه