English

در کارگاه انتقال تجربه چهارمین روز جشنواره فیلم مقاومت عنوان شد؛

علی نصیریان: تکراری شدن از ضعف هنرمند است/کارگردان و بازیگر باید با گفت‌وگو به هماهنگی برسند

علی نصیریان گفت: بازیگر وسیله دست کارگردان نیست بلکه کارگردان و بازیگر با گفتگو با هم به هماهنگی می رسند و بازی در محدوده خلاقیت بازیگر است.

علی نصیریان: تکراری شدن از ضعف هنرمند است/کارگردان و بازیگر باید با گفت‌وگو به هماهنگی برسند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج کارگاه انتقال تجربه با حضور علی نصیریان و اجرای کامران ملکی از ساعت ۱۵ در سالن سینما فلسطین ۲  برگزار شد.

علی نصیریان در ابتدای نشست، ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با اهالی هنر و بویژه جوانان، گفت: من از سال 1329 وارد اولین کلاس تئاتر شدم اما تجربه نسل ما با آنچه که امروز می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد بسیار تفاوت دارد. چرا که این چند دهه از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و از نظر کتاب‌ها، منابع، ارتباط با دنیا و مانند اینها تفاوت بسیاری دارد و انقلابی که با شکل گیری ارتباط مجازی و اینترنت به وجود آمده، اطلاعات، کتاب ها و دیدنی‌ها را به شدت قابل دسترس کرده است.  

وی با تاکید بر اینکه زمانه امروز قابل قیاس با گذشته نیست. افزود: حتی رفت و آمد به غرب هم نسبت به گذشته تغییر کرده و بنابراین من تجارب خودم را نمی توانم به عنوان الگو ارائه دهم اما می توانم برخی نکات را توصیه کنم.

این بازیگر توانا و پیشکسوت افزود: شاید برخی از جوانان به تمرین در هنر اهمیت ندهند اما باید گفت که تمرین مهمترین بحث هنر است گرچه بخشی از هنر استعداد ذاتی است و بخش دیگری از راه کسب فرهنگ و تحصیل به دست آید. همان گونه که در موسیقی، ساز و وسیله نواختن دارید و با آن تمرین می کنید، در سینما بدن، تنفس، بیان، صدا، تخیل و خلاقیت ساز شما است و با همه این ها وسایل باید کار و تمرین کنید.

نصیریان در ادامه دوره های آکادمیک را کافی ندانست و گفت: دانشگاه به تنهایی نمی تواند کسی را هنرمند کند، بلکه این از  مقدمات کار است و باید کار و تمرین و شرکت در ورک‌شاپ‌ها را داشت. در دنیا در اوقات فراغت و کم کاری در ورک شاپ‌ها حاضر می شود تا آمادگی صدا و بدن خود را از دست ندهد و برای غنی شدن باید با خود تمرین کرد که این هم بخشی از یادگیری است.

بازیگر فیلم سینمایی شکارچی شنبه در ادامه افزود: مجموعه اطلاعات در دسترس در زمینه ادب و هنر و ادبیات بخش مهمی از پشتوانه فرهنگی هنرمند تئاتر و سینما است و شناخت و خواندن  شعر و رمان که تخیل را بیدار می کند نیز اهمیت دارد. در این مسیر گعده‌ها و دورهمی‌های هنری و بحث و گفت‌وگوهایی که در آن شکل می گیرد بسیار مهم است.

بازیگر سریال شهرزاد در پاسخ به سوالی در مورد بازی گرفتن  از بازیگران توسط کارگردان افزود: بازیگر باید براساس متن  که به او  داده می شود شخصیت را بسازد، کارگردان نباید از بازیگران بازی بگیرد و بکن نکن کند، چون بازیگر خود یک فرد خلاق است و باید با توجه به ریتم اثر، مسئولیت کاری را که به عهده او گذاشته شده بپذیرد.

علی نصیریان افزود: بازیگر وسیله دست کارگردان نیست بلکه کارگردان و بازیگر با گفتگو با هم به هماهنگی می رسند و بازی در محدوده خلاقیت بازیگر است.

بازیگر فیلم سینمایی بوی پیراهن یوسف در پاسخ به سوالی در مورد کلیشه شدن و بازی تکراری بازیگران گفت: این از حاشیه‌های کار ما است و اگر تکراری شدن یک بازیگر به ضعف بازیگری و یا انتخاب‌های او بستگی دارد. همانطور که گفتم بازیگر خلاق خود یک نویسنده و خالق شخصیت است.

او در ادامه با تاکید بر اینکه در زمانه ای زیست نمی کنیم که بازیگر خود را در یک چارچوب قرار دهد، افزود: هنر فیزیک و شیمی نیست که فرمول داشته باشد و هنرمند باید بتواند با خلاقیت دست به ابداع بزند و نوآوری داشته باشد. پیش از این سبک ها و شیوه کاری خیلی خط کشی می شد در حالی که حتی آنتوان چخوف که یک نویسنده مطرح رئالیست است، بعضی وقتها در متن‌هایش سورئال و سبک های دیگر هم دیده می شود. بنابراین باید دید متن به دنبال بیان چیست و آن را هدایت کنید.

بازیگر فیلم سینمایی گاو افزود: به نظرم در این روزگار در یک سبک ماندن، ماندگار نیست و خلاقیت و نوآوری باید وجود داشته باشد. پایبند شیوه خاصی شدن خیلی مطلوب نیست، بیشتر جنبه خلاقه داریم که هنرمند باید آن را کشف کند. چون کار خلاقه می تواند کار را از حالت رئال در بیاورد و یا برعکس.

نصیریان درباره روش‌های کهنه شده بازیگری اظهار داشت: در روزگاری که همه چیز در حال تغییر است نباید سرسپرده استانیسلاوسکی و یا برشت بود. درنهایت، همه این تکنیک‌ها برای ارائه بهتر و ارتباط بیشتر با تماشاگر است.

بازیگر فیلم سینمایی امپراطور جهنم افزود: در دوره ما روی صحنه صحبت کردن عادی بین دو نفر غیر قابل قبول بود و باید اکت و درام های درون دو نفر به صورت حسی ارائه می شد و اتفاق می افتاد که از جذابیت‌های آثار بود.

بازیگر سریال سربداران درباره ارتباط حس بازیگر با فیلمنامه گفت: هرکسی به گونه ای است و من زمانی که فیلمنامه را می خوانم حس می کنم که آیا می توانم این کار را انجام دهم یا خیر و سپس مطالعات به من کمک می کند که آیا تصمیم بگیرم و یا دچار تردید شوم.

علی نصیریان در انتها گفت: به نیروی انرژی و نیروی خدادادی که در وجودتان هست توجه کنید با آزاد کردن آن خلاقیت خود را کشف کنید و هنر خود را بروز دهید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه