English

در یک نشست خبری عنوان شد؛

جزییات برنامه های نکوداشت هفته خوشنویسی/تلاش برای تشکیل کمیته اصالت یاب در انجمن خوشنویسان

امسال دومین سالی است که انجمن خوشنویسان ایران، ستاد گرامیداشت هفته خوشنویسی را ایجاد کرده و ضمن برگزاری برنامه های نمادین، برگزاری۴۰۰ نمایشگاه خوشنویسی در سراسر کشور و برگزاری کارگاه های مختلف را در دست اقدام دارد.

جزییات برنامه های نکوداشت هفته خوشنویسی/تلاش برای تشکیل کمیته اصالت یاب در انجمن خوشنویسان

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، ‌پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه ۱۷ مهر، نشست خبری نکوداشت هفته خوشنویسی با حضور غلامحسین امیرخانی، رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، محمدحسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن، علی شیرازی و یدالله کابلی از اعضای شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران،‌ علی‌اشرف صندوق‌آبادی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان و عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران، در خانه هنرمندان برگزار شد.

انجمن بیش از هفتاد سال قدمت دارد اما در اطلاع رسانی ضعیف است

در ابتدای این نشست غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران به تاریخچه انجمن خوشنویسان اشاره کرد و گفت: بیش از هفتاد سال از تأسیس‌ این انجمن می‌گذرد اما از نظر اطلاع‌رسانی ضعیف عمل کرده‌ایم؛ در حالیکه آمار باید نشان دهد که در کجای هنر هستیم. هنری که برای ثبت تاریخ و یکصد سال قبل از میانرودان در جیرفت پیدا شد. بعد هم که به صورت معجون هنری شامل نکات ادبی و حکمت و اندیشه و... ادامه حیات داد. هنری که کمک می‌کند خودخواهی را با دیگرخواهی توأم کنیم و زیبایی و کمالی که در آن وجود دارد با طبیعت باطنی ما همراه است.

پس از آن محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران هم به تمجید از هنر خوشنویسی پرداخت و گفت: بزرگترین رسالت و فلسفه هنر، پدیداری یک جامعه بدون خشونت است. ضمن اینکه همه هنرها را گرامی می داریم اما معتقدم هیچ هنری به اندازه خوشنویسی نتوانسته در جامعه ایران ایفای نقش کند همانطور که در حمله ددمنشانه مغول، این خوشنویسی بود که توانست به دربار نفوذ کند و اثرگذار شود بنابراین توقع می‌رود به خوشنویسی بیشتر توجه شود اما سوگمندانه‌ این نگرش مورد غفلت قرار گرفته است.  به راستی باید این توقع را داشته باشم که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشکل انجمن خوشنویسان که دیرینه ترین صنف سازمان یافته هنری ایران است توجه بیشتری داشته باشند.

یدالله کابلی، عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان هم در ادامه گفت: خوشنویسی به عنوان یک هنر معنایی نقش بسیاری در تعالی شعر و حکمت داشته و انجمن خوشنویسان ایران این رسالت را داراست، گمان نمی‌کنم در هیچ یک از مجموعه هنرهای تجسمی شاهد چنین رشدی با کمترین کمک‌های دولتی باشیم.

انتقاد از رسانه ها در پیگیری صحت شایعات

در بخشی از این نشست، علی شیرازی با لحنی انتقادی در مورد اتفاقاتی که در چند ماهه اخیر در سطح فضای مجازی صورت گرفته و در مورد او و عده ای دیگر از همکارانش اتهاماتی از یغماگری و تقلب و کپی کار مطرح شده، اظهار داشت: سه چهار سالی است که یک هتاک تلگرامی در فضای مجازی اکثر بزرگان هنر را با لجن‌پراکنی و زشت‌ترین الفاظ تخریب می‌کند.

عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران گفت: من می خواهم سوال کنم که چرا اهالی رسانه پیگیر اطلاعات داده شده نیستند و در مورد صحت و سقم این اسناد و ادعاها حرکتی نمی کنند. من معتقدم که اگر ما متخلفیم باید گفته شود و اگر نیستیم باید تخلف گروه مدعی اعلام شود.

وی افزود: در یک حراجی مشخص شد که اثری که به نام بهمن محصص عرضه شده بود، جعلی است و جعل آنرا به نام من زدند در حالیکه بعد مشخص شد که فرد دیگری که هم نام من و گالری دار است احتمالا این کار را کرده ولی این واقعیت هرگز رسانه ای نشد. یا اینکه همه اطلاع دارید که این شخص آثار بنده را که در گنجینه‌ها و موزه‌ها نگهداری می‌شود، پرینتی خطاب کرد، به همین دلیل تمام آثارم را طی سه ماه در موزه امام علی (ع) به نمایش گذاشتم، اما رسانه‌ها دیگر قضیه را پیگیری نکردند تا به عوام‌فریبی این شخص پاسخ دهند.

جزییات برنامه های نکوداشت هفته خوشنویسی

در ادامه امیر اشرف صندوق آبادی اظهار داشت: همه ما باید تلاش کنیم تا یک فضای سالم ایجاد کنیم و دراین فضا همه علاقه مندان به هنر بتوانند آثار درجه یک را انتخاب کنند، جوانان ما در این فضای سالم بتوانند رشد کنند و هنرمندان ما نیز در این فضا بتوانند با ارائه آثار اصل و تراز اول خود فعالیت کنند و اصحاب رسانه نیز می توانند با اطلاع رسانی در جهت تلطیف این فضا حرکت کنند و بستری پاک ایجاد شود که همه این مسیر را طی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه استاد شیرازی از قله های هنر خوشنویسی ایران هستند و سخنانش درد دل شخصی نیست بلکه درددل هنرمندان بسیاری است افزود: نباید کسی با غرض ورزی فضایی را آلوده کند چرا که در این فضای آلوده این مخاطب هنر است که بیشتر صدمه می بیند و بنابراین همه ما در سالم سازی این فضا وظایفی را به عهده داریم.

سپس دبیر اجرایی هفته خوشنویسی، درباره برنامه های انجمن در سطح کشور گفت: برنامه های ما از بیستم مهر با نمایشگاهی از آثار اساتید در فرهنگسرای بهمن،  که توسط شعبه تهران بزرگ برگزار می شو،  آغاز می شود.

وی افزود: در روز شنبه 21 مهر ماه، مراسم غبار روبی از مزار اساتید خوشنویسی میرزا غلامرضا و میرزا کلهر و بازدید از خانواده های شهدا، اسرا و جانبازان خوشنویس را داریم.

صندوق آبادی تاکید کرد: برنامه های این هفته به صورت نمادین است و به عنوان مثال روز یکشنبه به طور نمادین برنامه افتتاح شعبه دماوند را داریم در حالیکه در این هفته افتتاح شعب زیادی در دستور کار است.

وی افزود: توجه به پژوهش و تعالی بخشی به بخش آموزش سرلوحه کار ماست که باز هم به صورت نمادین، در روز دوشنبه نشست تخصصی  خط ثلث  و نسخ را در شهر قم داریم. همچنین در روزهای بعد نشست های تخصصی در کاخ سعدآباد تهران، کرمان و اصفهان خواهیم داشت.  رو نمایی از شعبه قلهک در روز شنبه مورخ 28 مهرماه برنامه دیگر ما است و در حالی که برنامه اختتامیه این هفته در روز یکشنبه در موزه خوشنویسی تهران برگزار می شود روز دوشنبه 30 مهرماه یک نشست تخصصی هم در اهواز خواهیم داشت که پایان بخش برنامه های ما است.

دبیر اجرایی هفته خوشنویسی در مورد سایر فعالیتها هم گفت: در این هفته حضور پررنگی در برنامه های رادیو تلویزیون از قبیل رادیو فرهنگ و حالا خورشید خواهیم داشت.

صعود به قله کوه ها به یاد بزرگان خوشنویسی

در ادامه حیدر موسوی در مورد برنامه های کوهنوردی انجمن هم اظهار داشت: پایه و اساس انجمن خوشنویسان بر احترام به پیسکسوتان است. بر همین اساس از دو سال پیش کمیته کوهنوردی خوشنویسان را از میان اعضایی که به صورت حرفه ای به کوهنوردی هم می پرداختند و با این ورزش آشنا بودند، تشکیل دادیم. با برنامه ریزی های انجام شده در هر استان اعضای انجمن به بلندترین قله استان صعود کنند و به یاد بزرگ مردان خوشنویس آن را فتح کنند. بر همین اساس با بزرگداشت استاد امیرخانی در سال ۱۳۹۶ صعودی داشتیم و در سال گذشته هم با این کار از استاد اخوین تجلیل کردیم.

در انتهای این بخش از نشست: عارف براتی مدیر اجرایی انجمن گفت: انجمن از سال ۱۳۲۲ فعالیتش را آغاز کرده و در سال ۱۳۲۶ ثبت شده است. تعداد شعب انجمن ۳۳۷ شعبه و شعب خارجی آن ۱۹ شعبه است. ۸۵۱۶ نفر دارای کارت رسمی عضویت هستند. در طول سال، هر روز یک نشر و دو نمایشگاه گزارش می شود.

وی افزود: امسال دومین سالی است که ستاد گرامیداشت هفته خوشنویسی را ایجاد کرده ایم که باعث تحرک زیادی شده است.  برگزاری۴۰۰ نمایشگاه خوشنویسی در  سراسر کشور و برگزاری کارگاه های مختلف داریم.

به دنبال تشکیل کمیته ای اصالت یاب هستیم

پس از آن نوبت به پرسش و پاسخ  امیرخانی در پاسخ به  این سوال که آیا انجمن بر سخنان شیرازی صحه می گذارد گفت: متاسفانه در حالی که موزه های دنیا از نظر نگهداری آثار وزین ما از ما غنی تر هستند، عده ای به جای رعایت شرایط کوشش و رشد، پای دیگران را اره می کنند. اما چشم و هم چشمی ها به این مسائل دامن می زنند.

رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران  در ادامه در مورد زیاد شدن آثار تقلبی در عرصه خوشنویسی و راهکار انجمن در مقابل آن گفت: هر جریانی مسبوق به سابقه ای می شود. به دلیل اینکه حدود دو دهه است مسئله تقلب و استفاده از فتوشاپ و دستگاه های پیشرفته مطرح شده و این مسئله چند سالی است، بقدری در جامعه گسترش پیدا کرده که علاقمندان خط اصل، به دلیل اینکه با کارشناسی به سراغ این آثار نمی روند متضرر می شوند. ناگزیر این موضوع مسئله ای شخصی نیست و به دنبال تشکیل کمیته ای اصالت یاب هستیم که در قیمت گذاری ورود نکند، اما در مورد اصالت آثار اعلام نظر کند.

وی در مورد تضعیف جایگاه ایران در عرصه خوشنویسی در مقابل ترکیه گفت:  نزدیک به سه دهه است که در استانبول ترکیه به عنوان مرکز خوشنویسی با حضور پنجاه کشور اسلامی و حدود پنج کشور غیر اسلامی مسابقاتی برگزار می شود و عربستان صعودی هم از آن پشیبانی مالی می کند. در حالی که با این کار ترکیه اعتبار خوشنویسی دنیا را بدست آورده اما در ابتدا برای داوری هم به سختی ما را پذیرفتند. تا اینکه چند سال پیش یک سرمایه گذار ترک با علاقه شخصی با خرید آثار برتر نستعلیق و شکسته نستعلیق ایرانی را به آنها معرفی کرد.

کم کاری از مسئولان ما است که به هنری که طبق تاریخ ما پایه گذار آن بوده ایم بال و پر لازم را نمی دهند و از آن حمایت نمی کنند. گرچه ما به عنوان شاگردان این مکتب وظایفی داریم که با خلق اثر و تدریس به توسعه آن می پردازیم و از آن مراقبت می کنیم و مسئولین هم وظایفی دارند که باید انجام دهند.

شیرازی تکرار ناپذیر است

سید حیدر موسوی هم در ادامه این مبحث گفت: انجمن با توجه اینکه استاد شیرازی یکی از نخبگان تکرار ناپذیر در خط نستعلیق هستند، تمام قد از این هنرمند حمایت خواهند کرد و بر صحبت هایشان صحه می گذارد.

وی افزود: در مورد جایگاه ایران در خوشنویسی باید بگویم که کشورهای اسلامی در خط ثلث و نسخ در سطح خیلی خوبی هستند و حرف برای گفتن دارند؛ البته استفاده از میز نور و ابزار دیگر به صورت فرهنگ آورده اند و خروجی را قبول دارند در حالی که در ایران چنین چیزی قابل قبول نیست حتی در دو سالانه ایران اجرای زنده از شروط است و خط سازی را قبول نداریم.

عارف براتی مدیر اجرایی انجمن در پاسخ به سوالی در مورد بودجه اجرایی انجمن گفت: شهریه های انجمن بسیار ناچیز است این در حالی است که در مقابل نزدیک به نیم میلیون استادی که در دانشگاه ها فعال هستند، انجمن تنها سیصد استاد دارد و به قولی اینها ستارگان آسمان هنر خوشنویسی کشور هستند.

وی افزود: این شهریه ها آنقدر ناچیز است که مابقی هزینه های انجمن را با کمک خیرین و برخی حامیان تامین می کنیم. اما سوال ما اینجاست که بودجه وزارت ارشاد چگونه هزینه می شود!؟

دو سال است که یک ریال هم از دولت دریافت نکرده ایم

براتی با اشاره به اینکه بر اساس اسناد منتشر شده بودجه ارشاد در سال 1312 میلیارد تومان است گفت: اگر بپذیریم که هشتاد درصد این بودجه صرف هزینه های جاری این گاراژ بزرگ می شود که تنها علاقمند است آخر سال یک فرش قرمزی پهن کند و روی آن راه بروند و فخر بفروشند، از این بیست درصد باقیمانده چقدر برای هنر هزینه می شود و آیا ده میلیارد و یا حتی دو میلیارد تومان هم سهم انجمنی با این وسعت و قدمت نمی شود که طی دو سال گذشته حتی یک ریال هم به آن تعلق نگرفته است؟

وی در پایان با ابراز تاسف گفت: متاسفانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشتغالات دیگری دارد که بر اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر ترجیح می‌هد.

شرط ورود روز خوشنویسی به تقویم

صندوق آبادی هم در رابطه با سوالی در مورد ثبت روز خوشنویسی در تقویم گفت:  تمام مکاتبات اداری آن را انجام داده‌ایم و به ما گفته‌اند کلیت تصویب شده اما ورود آن به تقویم منوط به برگزاری دو-سه سال پیاپی هفته خوشنویسی است.

هفته خوشنویسی ایران با مراسم گرامیداشت اساتید و برگزاری نشست‌های تخصصی از 20 تا 30 مهرماه در سراسر ایران برگزار خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه