English

بابک کریمی در گفتگو با موج؛

زمانی عکاسی سینمای ایران از خود سینمای ایران جلوتر بود/عکاس باید امضای خودش را داشته باشد

بابک کریمی هنرمند سینمای ایران و ایتالیا گفت: تفاوت کارهای عکاسی که بینش و فرهنگ عکاسی دارد، کاملا مشخص است و مساله دوربین و لنز هم نیست با یک دوربین موبایل هم می شود عکس های خوبی گرفت.

زمانی عکاسی سینمای ایران از خود  سینمای ایران جلوتر بود/عکاس باید امضای خودش را داشته باشد

بابک کریمی در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، با توجه به تجربه بین المللی که دارد درباره عکاسی سینمای ایران گفت: من فکر می کنم عکاسی سینمای ایران از خود  سینمای ایران جلوتر است. ما عکاسان بسیار خوبی، مخصوصا از دوران اولیه سینمای ایران، داریم.

وی در ادامه در مورد تغییر سطح عکاسی سینمایی در سال های اخیر افزود: متاسفانه چون خریدن و کار کردن با دوربین دیجیتال  بسیار آسان شده است، یک مقدار حس عکاسی و آن بینشی که یک عکاس باید داشته باشد، از دست رفته است. یک سری عکس ها را می‌بینم و فکر می کنم که هر کسی می تواند این عکس را بگیرد. بویژه زمانی که عکاس در میزانسن فیلم وجود دارد و نور پردازی آن حاضر است و بازیگران مشغول کار هستند، یک جوری عکس خود به خود ساخته می شود.

کریمی با تاکید بر اینکه عکاسی سینمایی صرفا دیدن دوربین نیست، اظهار کرد: عکاس صحنه باید بتواند آن حس و حالی را که در پشت صحنه عکس است را، ثبت و آن را به معرض نمایش قرار دهد که کمتر شاهد این موضوع هستیم و این کاملا به عکاس بر می گردد چون که یک بینش است که یا آن را دارد و یا آن را ندارد.

این هنرمند بین المللی که سابقه کارگردانی هم دارد افزود: همان طور که یک بازیگر باید سعی کند مایه ای از بازیگری را از خودش به نمایش بگذارد و استانداردها را عوض کند. یا همان طور که در فیلم برداری میتوانی چراغ را روشن کنی و فیلمت را بگیری ولی درواقع باید با نور پردازی، یک شخصیتی به بازیگر و فیلم بدهی، در عکاسی هم همین طور است و باید شخصیتی به عکس داد و از استانداردها فاصله گرفت. یک زمانی عکاسی سینمای ایران از خود سینمای ایران خیلی جلوتر بود ولی امروزه این موضوع تک و توک وجود دارد.

بابک کریمی در مورد کارکرد بین المللی عکاسی به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: به هر حال عکس اولین تصویری است که از یک فیلم به بیرون منتشر میشود و اغلب همان عکس است که بعدا روی پلاکاردهای فیلم قرار می گیرد و اولین جرقه ارتباط با فیلم را ایجاد می کند. تماشاچی در همه جای دنیا تماشاچی است و دوست دارد که جذب شود، کنجکاو شود، سوالی در ذهنش شکل بگیرد و بعد بتواند برود و فیلم را ببیند. 

وی در مورد بهترین عکاس و عکسی که از خودش در سینمای ایران دیده، افزود: از آنجایی که خودم هم علاقه به عکاسی دارم، به کار عکاسان دیگر خیلی منتقد هستم. نمی توانم در مورد یک عکاس صحبت کنم ولی عکس های خوبی تک و توک دیده می‌شود. هر فیلمی اتمسفر خودش را دارد. بستگی به کار هم دارد من دیدم که یک عکاس سر یک کاری عکس های خوبی می گیرد ولی برای کار دیگری این طور نیست پس این قضیه به نظر من یک مقدار مودی است.

کریمی به عکس های فیلم ماهی و گربه اشاره کرد و گفت: کارهای شاهین آزما از فیلم ماهی و گربه را خیلی دوست داشتم و می پسندم و باید بگویم که کاملا کار و نگاه خودش بود و شهرام مکری به عنوان کارگردان انقدر دنبال فیلم بود که اصلا وقتی برای توجه به کار عکاس فیلم نداشت.

بابک کریمی تصریح کرد: در واقع عکاس باید یک امضا داشته باشد، به عنوان مثال ما این همه در طول سالها،عکس جنگی و خبری دیدیم؛ ولی مثلا عکس های عباس عطار، تاچ خودش را دارد یا گلستان و... که جنس عکسش کاملا فرق میکند در حالی مثلا در انقلاب مردم عکس های زیادی را می گرفتند و در آن روزها هر کس دوربین داشت عکسی می گرفت ولی تفاوت کارهای عکاسی که بینش و فرهنگ عکاسی دارد، کاملا مشخص است و مسئله دوربین و لنز هم نیست با یک موبایل هم می شود عکس های خوبی گرفت.

بابک کریمی بازیگر و تدوین گر سینمای ایران است، او خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین المللی فیلم برلین 2011 را به همراه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین با کارگردانی اصغر فرهادی کسب کرد، او فرزند نصرت کریمی بازیگر، کارگردان و مجسمه ساز ایرانی است که تحصیلات خود را در ایتالیا به اتمام رسانده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه