English

بخش اول گفتگوی تفصیلی موج با بیژن کامکار

عزت الله انتظامی می گفت گاو مرا آدم کرد!/پرویز پرستویی و بهرام رادان می توانند مانند انتظامی باشند

بیژن کامکار با بیان خاطراتی از عزت الله انتظامی گفت.

عزت الله انتظامی می گفت گاو مرا آدم کرد!/پرویز پرستویی و بهرام رادان می توانند مانند انتظامی باشند

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، چهار دهه فعالیت جدی در حوزه موسیقی ایرانی پس از انقلاب و اجرای کنسرت کامکارها در چهارمین شب فستیوال موسیقی ققنوس بهانه خوبی است که با یکی از اعضای گروه کامکارها به صحبت بنشینیم در این میان گپ و گفت کوتاهی داشتیم با بیژن کامکار که همین چندی پیش هم در برگزاری جشنواره دف نوازان فعالیت داشت.

وی ضمن همکاری در چندین پروژه سینمایی و تلویزیونی به عنوان خواننده و نوازنده، دوستی نزدیکی هم با مجید انتظامی و مرحوم عزت الله انتظامی داشته است. بر همین اساس بخش اول این گفت و گو متفاوت و در زمینه سینما است که در ادامه می خوانید:

بیژن کامکار درباره خاطراتی از عزت الله انتظامی و فرزند هنرمندش یعنی مجید انتظامی گفت: من افتخار این را دارم که به شکل غیر مستقیم با عزت الله انتظامی، در پروژه هایی مانند فیلم سینمایی حاجی واشنگتون که هم خوانندگی و هم نوازندگی کار را برعهده داشتم و یا سریال تلویزیونی روزگار نو که به اسم هزار دستان پخش شد و خیلی از کارهای دیگر، همکاری داشتم و این افتخار را داشتم که به سبب دوستی صمیمانه با مجید انتظامی به منزل هم آمد و شد داشتیم و ایشان خاطرات شیرینی برای ما تعریف می کردند.

وی افزود: برای مثال عزت الله انتظامی تعریف می کرد که وقتی به سبب فعالیت در سینمای پیش از انقلاب ممنوع الکار شد و برای بازجویی می رفته و می گفته که من بازیگر هستم، امروز نقش شاه را بازی می کنم، فردا نقش گدا و روز بعد نقش یک آخوند و روحانی را؛ و من نمی توانم جوابگوی نقش های که بازی می کنم باشم. اما هیچ کدام موثر نیفتاد مگر اظهار رضایت امام خمینی (ره) از فیلم سینمایی گاو و نقش آفرینی من. به همین دلیل بود که می گفت گاو من را آدم کرد و نجات داد و باعث شد که همانند ناصر ملک مطیعی و چند تن دیگر ممنوع الکار نشوم.

کامکار در ادامه به قدمت آشناییش با عزت الله انتظامی اشاره کرد و گفت: من این هنرمند را از نوجوانیش می شناختم، به نظر من این بزرگوار بنیانگذار تئاتر، سینما و تلویزیون ایران بود. با توجه به طول عمرش فکر می کنم حداقل شش نسل از ایرانی ها او را می شناسند.

این نوازنده پیشکسوت افزود: بازی های زیبا و درخشان انتظامی در اجاره نشین ها و روسری آبی هرگز از ذهن ها نمی رود. اتفاقا یکی از خاطرات من به همین فیلم سینمایی بر می گردد که در شبی که از لوکیشن روسری آبی به خانه ما آمد برایمان تعریف کرد و می‌گفت جالب است به من می گویند عاشق شو ولی نه حق داری به آن خانم دست بزنی، نه حق داری به او ابراز عشق کنی، نه حق داری در صورتش نگاه کنی اما باید عاشق شوی و این هنرمند بزرگ در نهایت با مهارت تمام در فیلم روسری آبی عاشق شد و نقش را باورپذیر ایفا کرد.

بیژن کامکار در پاسخ به این سوال که با توجه به کلیپی که از فیلم سینمایی مینای شهر خاموش به کارگردانی امیر شهاب رضویان منتشر شد و عزت الله انتظامی در نقش یک مدرس موسیقی در آن به نواختن ساز و خواندن شعری به اصفهان رو می پردازد، آیا می توان گفت وی موسیقی را به خوبی می شناخت؟ گفت: در میان هم نسلان ایشان علی نصیریان بیشتر با موسیقی اجین است و موسیقی را بهتر می شناسد اما عزت الله انتظامی بسیار زیبا می رقصید و می خواند همانطور که این قطعه را هم خواند.

این هنرمند توانا در ادامه در مورد این که چه کاری باید انجام داد تا کسانی مانند عزت الله انتظامی دوباره تکرار شوند گفت: بعضی چیزها را در هیچ اکادمی نمی توان به دست آورد و یکی از آنها هم تجربه است. من همیشه می گویم تجربه یعنی حس و معرفت و عاطفه و این را از عبارت پندار نیک و گفتار نیک وکردار نیک استخراج کرده ام. موفقیت در بازیگری بدون حس، معرفت و عاطفه امکان پذیر نیست و به قول خود انتظامی که می گفت من با نقشم زندگی می کردم. ما الان در ایران بازیگران خوبی داریم که باید زمان بگذرد و تجربه کسب کنند. در زمان قدیم می گفتند سوخته دل شود البته گرچه امروز با علم و دانش همه چیز تکنیک و فرموله شده است و خیلی ها در سن 24 سالگی به سوخته دلی که در قدیم در سن 70 سالگی می رسیدند، می رسند.

هوشنگ کامکار افزود: ما بازیگران خوب مانند پرویز پرستویی و در جوان ترها بهرام رادان را داریم که به نظر من اگر راه را گم نکنند و در همین مسیر قدم بر دارند می توانند در آینده انتظامی های خوبی بشوند در عین حال که هیچ کسی انتظامی نمی شود و انسان ها مانند اثر انگشت بی همتا هستند؛ اما کسانی را داریم که راه ایشان را ادامه دهند و به اندازه انتظامی بدرخشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه