English

با پیش‌تازی نویسندگان زن؛

برندگان جوایز ۲۰۱۷ کتاب ملی آمریکا اعلام شد

سه‌چهارم از فینالیست‌های امسال دریافت یکی از معتبرترین جوایز ادبی آمریکا زن بودند و یک زن هم موفق به کسب جایزه اصلی بخش داستانی شد.

برندگان جوایز 2017 کتاب ملی آمریکا اعلام شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از گاردین، جسمین وارد برای دومین بار یکی از مهم‌ترین افتخارات ادبیات آمریکا را از آن خود کرده و توانسته جایزه اصلی بخش داستانی جایزه کتاب ملی را برای رمان بسیار خوش‌نقد «بخوان، دفن‌نشده، بخوان» از آن خود کند که داستانش درباره نژاد،‌ فقر، فقدان و خانواده در ایالت‌های جنوبی آمریکاست.

در مراسم اهدای جایزه که در نیویورک با مجری‌گری سینتیا نیکسون بازیگر هالیوودی برگزار شد، وارد توانست رقبای خود از جمله الیوت اکرمن برای رمان «تاریک در محل تقاطع»، لیسا کو برای «ترک‌کنندگان»، مین جین لی برای «پاچینکو» و کارمن ماریا ماچادو برای «بدن او و دیگر احزاب: داستان‌ها» را شکست دهد.

وارد که 40 سال دارد، همین جایزه را در سال 2011 برای رمان «استخوان‌ها را نجات بده» از آن خود کرده بود. اثر جدید او داستان خانواده‌ای را تعریف می‌کند که بعد از توفان کاترینا در یک شهر خیالی واقع در می سی سی پی زندگی می‌کند.

وارد گفت: در تمام طول مسیر حرفه‌ای کاری‌ام وقتی آثار من رد می‌شدند بعضی مواقع به این دلیل اشاره می‌شد که «مردم آثار تو را نمی‌خوانند چون داستان‌های همگانی و جهانی نیستند». نمی‌دانم کدام دسته از مردم چنین احساسی داشتند چون من همیشه درباره فقرا، یا سیاه‌پوستان یا جنوبی‌ها نوشتم. اما من بارها و بارها با چنین نحوه تفکری مواجه شدم.

وارد از مردمی صحبت کرد که با او تماس می‌گرفتند و درباره شخصیت‌هایش صحبت می‌کردند و از هیات داوران و خوانندگانی تجلیل کرد که خود را در نوشته‌های او دیدند. او گفت:‌ شما به من و افرادی نگاه کردید که دوست‌شان دارم و درباره آن‌ها می‌نویسم و خودتان را در آن‌ها دیدید. شما اندوه، عشق، فقدان، افسوس، لذت و امید خود را در آن‌ها دیدید.

در بخش غیرداستانی، ماشا گسن روزنامه‌نگار روسی و آمریکایی برای اثر «آینده تاریخ است: چطور توتالیتاریانیسم روسیه را بازپس گرفت» موفق به کسب جایزه اصلی شد. کتاب گسن که با استفاده از یک بورسیه اهداشده توسط بنیاد کارنگی نوشته شد، چهار دهه از تاریخ روسیه و دور شدن این کشور از دموکراسی را بررسی می‌کند؛ موضوعی که مخصوصا در آمریکای دونالد ترامپ از اهمیت برخوردار می‌شود.

گسن گفت «هرگز فکر نمی‌کردم یک کتاب روسی بتواند برای دریافت جایزه کتاب ملی در فهرست نامزدهای اولیه یا نهایی قرار بگیرد، اما البته، اوضاع تغییر کرده است» و باعث خنده حضار شد.

دیگر جوایز اصلی این رخداد به آثار شعر و ادبیات جوانان تعلق گرفتند. در بخش شعر، فرنک بیدارت که تا به حال سه بار فینالیست جایزه پولیتزر بوده به خاطر «نیمه‌نور: اشعار گردآوری شده 1965 تا ۲۰۱۶» برنده شد. او گفت: طی یک ماه گذشته متوجه شده‌ام که تقریبا دو برابر تمام فینالیست‌های دیگر سن دارم. نوشتن این اشعار راه من برای زنده ماندن بود.

«دور از درخت» برنده بخش ادبیات جوانان کتاب ملی آمریکا شد

رابین بِن‌وِی برای اثری به نام «دور از درخت» در بخش ادبیات جوانان برنده جایزه کتاب ملی آمریکا شد. حدود 1500 کتاب برای شرکت در این جوایز ارسال شده بودند که طبق قوانین، شامل کتاب‌های منتشر شده بین روزهای اول دسامبر سال 2016 و سی‌ام نوامبر سال 2017 می‌شدند. از 20 فینالیست امسال 15 نفر زن بودند. هر فینالیست هزار دلار دریافت می‌کند و برندگان هر یک 10 هزار دلار به خانه می‌برند.

جایزه کتاب ملی در سال 1950 بنیان‌گذاری شد و از سال 1988 به بعد توسط بنیاد کتاب ملی آمریکا هدایت می‌شود. از برندگان پیشین جوایز آن می‌توان به رالف الیسون، جاناتان فرنزن، سال بلو و اخیرا تا-نهیسی کوتس اشاره کرد که در سال 2015 برای کتاب غیرداستانی خود با عنوان «بین دنیا و من» جایزه برد. پیروزی کوتس نشان‌گر تغییری در جهت‌گیری این جوایز داشت چون داوران آن معمولا به جای نویسندگان شناخته‌شده به سمت انتخاب‌های ناشناخته‌تر گرایش داشتند. کتاب «قطار زیرزمینی» کولسون وایت‌هد برنده سال گذشته بود و توسط خانه نشر متعل به اوپرا وینفری به چاپ رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه