English

مرگ هایی از جنس هنر/هنرمندانی که از آسمان هنر ایران پرکشیدند

در سال 95 هنرمندان و پیشکسوتانی از میان ما رفتند و غم از دست دادنشان را نمی توانیم فراموش کنیم.

مرگ هایی از جنس هنر/هنرمندانی که از آسمان هنر ایران پرکشیدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، سال 1395 در هیاهوی رخ داد های مهم سیاسی، اجتماعی، ورزشی و... به انتهای خود رسیده است. با خوشی ها و ناخوش هایش با مرگ ها و امید هایش هر چه بود یا هر چه هست به پایان خود نزدیک است. در این میان جای خالی عزیزانی در یادهایمان اگر چه تا ابد باقیست اما با مرگ آنان جامعه ی هنر و سینمای ایران داغ دار است. هنرمندانی که خاطرات زیبا، شیرین و به یاد ماندنی در اذهان ما آفریدند و بی شک حضور آنان در پرده ی نقره ای سینما اگر چه به پایان رسیده است اما در پرده قلب ها و اذهان ما تا ابد زنده و جاری هستند.

سال 95 در خاطره ی سینمایی ایرانیان سالی غم انگیز است. سالی پر از اشک غم و اندوه درگذشت بزرگانی از سرزمین هنر که یادها و نقش های ماندگارشان در صفحه ی سینما و تلویزیون برای چند نسل ماندگار و پابرجاست.از داوود رشیدی با بازی های بکر و نابش گرفته تا عباس کیارستمی کارگردان توانمند سینمای ایران که فقدانش حتی سینماگران دنیا را به واکنش وا داشت. از مرگ دنیا فنی زاده خالق و عروسک گردان کلاه قرمزی گرفته تا علی معلم که همین دیروز هنرمندان را با نبودش به سوگ نشاند.از حسن جوهرچی گرفته با نقش ماندگارش در سریال در پناه تو تا کاظم افرندنیای عزیز. 

و مردمان ایران بهتر از همه می دانند که مرگ اینان مرگ یک رویا بود و شروعی است برای زندگی دوباریشان پس به احترام این زندگی دوباره آنها همیشه در یاد های ما هستند.

عباس کیارستمی (۱ تیر ۱۳۱۹ تهران - ۱۴ تیر ۱۳۹۵ پاریس) 

کیارستمی از سال ۱۹۷۰ میلادی در کارِ سینما شروع به فعالیت کرد و بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه و مستند ساخت. از مهم‌ترین کارهایش می‌توان به: سه‌گانه کوکر، کلوزآپ (۱۹۹۰)، طعم گیلاس (۱۹۹۷)، و باد ما را خواهد برد (۱۹۹۹) اشاره کرد. او در دوره پایانی کارش به فیلم‌سازی بیرون از ایران روی آورد که حاصلش فیلم‌هایی مانند کپی برابر اصل (۲۰۱۰) و مثل یک عاشق (۲۰۱۲) بود.

کیارستمی علاوه بر سینما در کارهای دیگر هنری از جمله شعر، عکاسی، چیدمان، موسیقی، طراحی گرافیک، طراحی و نقاشی نیز فعال بود. او را باید در زمره سینماگران موسوم به موج نوی سینما در ایران به شمار آورد. سادگی، استفاده از کودکان به عنوان نقش اول و قهرمان داستان، سبک مستندگونه، بهره‌گیری از فضاهای روستایی، حذف کارگردان،شاعرانگی و نیز مکالمهٔ شخصیت‌ها در سواری برخی از  ویژگی‌های فیلم‌های کیارستمی است.

کیارستمی برنده چندین جایزهٔ بزرگ سینمایی است. وی پنج بار نامزد جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دورهٔ جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس این جایزه را گرفت.[۱۶] وی در جشنواره‌های متعدد معتبر فیلم جهان به عنوان داور حضور داشته است و با ۴ دوره داوری در جشنواره فیلم کن در سالهای ۱۹۹۳، ۲۰۰۲، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ در میان هنرمندان ایرانی پیشتاز است. وی همچنین با دریافت  ۳۲ دست‌آورد شخصی، پرافتخارترین هنرمند ایران به شمار می‌رود. 

کیارستمی پس از گذراندن دورهٔ نقاهت در تهران برای ادامهٔ درمان با آمبولانس هوایی کمپانی MK۲ با هزینه تهیه‌کننده فیلم آخرش که ساخته نشد، راهی فرانسه شد اما پس از چند روز به علت لخته‌شدنِ خون،  بر اثر سکته مغزی در  پاریس درگذشت.

عباس-کیارستمی

داوود رشیدی (۲۵ تیر ۱۳۱۲، تهران - ۵ شهریور ۱۳۹۵، تهران)

هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران بود. او بیشتر با نقش‌هایی مانند «آقا حسینی» در فیلم کندو، «مفتش شش‌انگشتی» در سریال هزاردستان و همچنین با بازی تأثیرگذارش در فیلم فرار از تله جلال مقدم شناخته می‌شود. 

رشیدی در سال‌های پایانی زندگی دچارِ آلزایمر شده بود و در بامداد ۵ شهریور ۱۳۹۵ در ۸۳ سالگی در پی ایست قلبی در خانه‌اش درگذشت. 

داوود رشیدی

اصغر بیچاره (۲۲ خرداد ۱۳۰۶ تهران - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ لس آنجلس)

 عکاس، بازیگر و کارگردان ایرانی بود از او به‌عنوان قدیمی‌ترین عکاس سینمای ایران یاد می‌شود. بیچاره بزرگترین آرشیو عکس ایران را در اختیار داشت. 

اصغر بیچاره مدتی به سرطانِ حنجره دچار شده بود و سرانجام در سنِ ۸۹ سالگی در سالروزِ تولدِ خود در آپارتمانش در آمریکا درگذشت.

اصغر بیچاره

حسن جوهرچی (زادهٔ ۶ مرداد ۱۳۴۷ – درگذشتهٔ ۱۵ بهمن ۱۳۹۵)

بازیگر ایرانی بود که بازی در سینما را در سال ۱۳۶۷ با فیلم فیل در تاریکی شروع کرد. اولین بازی مطرح او در سینما در سال ۱۳۷۰ با فیلم برخورد به کارگردانی سیروس الوند بود.  بازی در سینما را در سال ۱۳۶۷ با «فیل در تاریکی» که بعد از پانزده سال کامل شد شروع کرد. اولین بازی مطرح او در سینما در سال ۱۳۷۰ با فیلم برخورد به کارگردانی سیروس الوند بود. اما با بازی در سریال در پناه تو در سال ۱۳۷۳ به شهرت رسید. همسر او مهناز بیات، چهره‌پرداز است. حسن جوهرچی در بیش از ۳۰ اثر هنری نقش ایفا کرده بود. وی در ماه رمضان سال ۱۳۸۹، مجری برنامه ماه عسل بود.

حسن جوهرچی در ساعت ۵ بامداد روز جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ پس از تحمل عارضه کبدی و عفونت ریوی و کلیوی به علت ایست قلبی در سن ۴۸ سالگی درگذشت.

حسن جوهرچی

جعفر والی (زاده ۱۳۱۲ تهران - درگذشته ۲۷ آذر ۱۳۹۵)

کارگردان تئاتر، بازیگر و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایران بود.  والی نخستین کسی بود که از بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی نمایش اجرا کرد. در سال‌های بعد بازیگری را آزمود و در فیلم های مهمّی مانند ناخدا خورشید نیز بازی کرد.

جعفر والی که از روز ۱۸ آذرماه ۱۳۹۵ به علت عارضه ریوی در بیمارستان تهران کلینیک بستری شده بود، پس از ۹ روز بستری شدن، در ساعت ۹ و ۵۰ دقیقه صبح روز شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ درگذشت.[۱] پیکر وی روز دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا پس از تشییع در کنار داوود رشیدی به خاک سپرده شد.

جعفر والی

دنیا فنی زاده (زاده ۲۶ آبان ۱۳۴۶ – درگذشته ۸ دی ۱۳۹۵)

او عروسک‌گردانی برای فیلم‌های سینمایی گربه آوازخوان (۱۳۶۹)، کلاه‌قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)، کلاه‌قرمزی و سروناز (۱۳۸۱)، خودی، کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه (۱۳۹۱)، شهر موش‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی زاغچه کنجکاو، هادی و هدی، بزبز قندی، اتل متل، صندوق پست (۱۳۷۲–۱۳۷۳)، قصه‌های خاله عنکبوت، جقجقه و فرفره، جینگیل و فینگیل، قصه‌های خاله قورباغه، روباه و خروس، دارا و سارا، رفوزه، قصه‌های آتقی، قصه‌های هاجر، موش نمکی، خونه گلپر اینا، شنگول و منگول، عطر و گلاب بپاشید و کلاه قرمزی (کلاه‌قرمزی و جغجغه و فرفره (۱۳۷۱)، کلاه‌قرمزی و آقای مجری (۱۳۸۲)، کلاه‌قرمزی ۸۸ (۱۳۸۸)، کلاه قرمزی ۹۰ (۱۳۹۰)، کلاه قرمزی ۹۱ (۱۳۹۱)، کلاه قرمزی ۹۲ (۱۳۹۲)، کلاه قرمزی ۹۳ (۱۳۹۳)، کلاه قرمزی ۹۴ (۱۳۹۴)) را در کارنامه هنری‌اش دارد.

دنیا فنی‌زاده پس از مدت‌ها تحمل بیماری سرطان «سارکوم» سرانجام صبح روز چهارشنبه ۸ دی‌ماه ۱۳۹۵ در ۴۹ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت

دنیا فنی زاده

محمد زرین دست  (زاده ۱۳۱۳ در تبریز - ۸ آذر ۱۳۹۵)

محمد زرین دست  فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشگاه کالیفرنیا در یوسی‌ال‌ای لس‌آنجلس است. وی فعالیت هنری را با تئاتر آغاز کرد.  

زرین دست در کارنامه کاری خود کارگردانی فیلم هایی چون قفس طلایی، سرگیجه، شهر آفتاب ، گریگنه و ... ، بازیگری در فیلم های بی پولی، از یاد رفته ، و ... ، تهیه کنندگی  فاتحین صحرا ، از یاد رفته، شکوه قهرمان و ... می باشد.

محمد زرین‌دست شامگاه دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ به علت ابتلا به بیماری سرطان در تهران درگذشت.

محمد زرین دست

بهمن زرین پور (زادهٔ ۱۳۲۰ در کرمانشاه - درگذشته ۱۷ تیر ۱۳۹۵ تهران)

زرین‌پور فعالیت سینمایی خود را با بازی در فیلم فدایی اثر رضا علامه‌زاده در سال ۱۳۵۱ آغاز کرد و در همان سال در فیلم ستارخان به کارگردانی علی حاتمی به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان ایفای نقش نمود.

در روز پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵ بر اثر بیماری ریوی درگذشت.

بهمن زرین پور

کاظم افرندنیا (زاده ۱۳۲۴ گلپایگان- درگذشت  ۱۳۹۵ تهران)

  وی بازیگری را در سال ۱۳۵۳ با بازی در فیلم «ناجورها» به کارگردانی سعید مُطلبی آغاز کرد و در بیش از صد فیلم و سریال، از جمله سردار جنگل و کفش‌های میرزا نوروز و کانی مانگا و سگ‌کشی، نقش بازی کرد. آخرین ایفای نقش وی در سریال معمای شاه بود. کاظم افرندنیا در گفتگویی گفته بود: «من ۵۰۰ سال در بازیگری بودم و الان به فراموشی سپرده شده‌ام. کار ما این شده که صندلی را جلوی در بگذاریم و منتظر باشیم تا فرشته مرگ ما را با خودش ببرد»

کاظم افرندنیا در شب ۱ بهمن ۱۳۹۵، در منزلش دچار سردرد و سپس خونریزی و سکته مغزی شد و به بیمارستان منتقل شد. وی پس از سه عمل جراحی مغزی تا زمان مرگ در کما فرورفته بود. افرندنیا سرانجام در صبح روز شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ پس از نه روز فرورفتن در کمای مغزی در سن ۷۱ سالگی درگذشت.

کاظم افرندنیا

ثریا حکمت (اده ۴ آذر ۱۳۳۲ در خوی - درگذشته ۲۰ فروردین ۱۳۹۵)

آذر مهدی‌قلی‌خانی با نام هنری ثریا حکمت  بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران بود. او بازی در سینما را از سال ۱۳۵۳ با فیلم «ناجورها» به کارگردانی سعید مطلبی شروع نموده است. 

ثریا حکمت در آثاری چون «نقطه ضعف»، «تصویر آخر»، «خواستگاری»، «نیش»، «آواز قو» و فیلم به یاد ماندنی «ای ایران» نقش داشته است.

آخرین کار سینمایی او، بازی در فیلم آواز قو در سال ۱۳۷۹ بود.

 ثریاحکمت در سال ۹۴ هم در فیلم کوتاه آن شب به کارگردانی غزل بهارستانی به ایفای نقش پرداخت این فیلم هم اکنون آمادهٔ اکران است.

ثریا حکمت

پرویز شاهین خو (زاده ۱۲۹۴ تهران-درگذشته ۱۶ مرداد ۱۳۹۵)

وی از سال ۱۳۱۲ در گروه تئاتر خیرخواه مشغول بازی در تئاتر شد و در سال ۱۳۱۴ در کلاس سینمایی اوگانیاس شرکت کرد که موجب شد در دو فیلم به نامهای «آبی و رابی» و «حاجی آقا آکتور سینما» همکاری کند. وی در سال ۱۳۱۷ وارد هنرستان هنرپیشگی شد و بعد از گرفتن دیپلم از سال ۱۳۱۸ در تئاتر «نصر و دهقان» به اجرای نقش‌های مختلف پرداخت.

پرویز شاهین‌خو همچنین وی در سال ۱۳۱۳ در اداره تفتیش قاچاق مملکتی، مفتش بود و از سال ۱۳۱۶ کارمند بانک گردید. نام وی در ابتدا «امیر زند» بود که به دلیل ممنوعیت انتخاب نام امیر به دستور رضاشاه، وی نام خود را به پرویز تغییر داد. در سال ۱۳۴۵ بازنشسته گردید.

ایفای هشت نقش مختلف در سریال سربداران و سریال‌های روزی روزگاری، تفنگ سرپر، امام علی، ولایت عشق، میرزا کوچک خان جنگلی و برخی مجموعه‌های تاریخی دیگر از کارهای بود.

وی همچنین در سال ۱۳۸۲ در فیلم سینمایی بابا عزیز به کارگردانی محمد ناصر خمیر با گلشیفته فراهانی و حسین پناهی همبازی بود. آخرین فعالیت تلویزیونی وی، نقش آفرینی در سریال روزگار قریب (کیانوش عیاری- ۱۳۸۶) و آخرین کار سینمایی‌اش، صد سال به این سال‌ها (سامان مقدم - ۱۳۸۶) بود.

شاهین خو در روز شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ خورشیدی پس از یک دوره بیماری [۱]، به دلیل مشکلات ریه فوت کرد.

پروی شاهین خو

علی معلم (زاده آذر ۱۳۴۱ - درگذشته ۲۳ اسفند ۱۳۹۵)

 نویسنده، ناشر، منتقد، تهیه‌کننده، کارگردان، مجری تلویزیون و بازیگر ایرانی بود. او سردبیر و مدیرمسئول ماهنامه دنیای تصویر بود.

علی معلم در هیئت‌های داوری و انتخاب جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم فجر (هفت دوره)، جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کشورهای غیرمتعهد (پیونگ یانگ)، جشنوارهٔ سینمای جوان، جشنوارهٔ فیلم‌های دانشجویی، جشنوارهٔ  فیلم‌های خانوادگی، نخستین جشنوارهٔ فیلم و کیفیت، جشنوارهٔ فیلم جوان، جشنواره فیلم رویش و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر (دو دوره)، نخستین جشنوارهٔ فیلم‌های ویدئویی تهران، جشنوارهٔ فیلم زنان (پروین اعتصامی) عضویت داشته است. وی همچنین سه دوره عضویت در هیئت انتخاب فیلم ایران برای آکادمی اسکار را بر عهده داشته است. او مجری، تهیه کننده و پایه‌گذار جشن سینمایی/ تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) است که نخستین جشنوارهٔ سینمایی بخش خصوصی در ایران می‌باشد.

علی معلم مدیرمسئول ماهنامه دنیای تصویر و منتقد سینما در روز ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ در سن ۵۴ سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت.

علی معلم 2

خسرو شجاع زاده (زاده ۱۳۲۴ در بندر ترکمن - درگذشت ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ در تهران) بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون است. او دانش‌آموخته رشته بازیگری از هنرکده هنرهای دراماتیک می‌باشد. بازی در سینما را از سال ۱۳۴۸ با بازی در فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز نمود. در فیلم پدر سالار به کارگردانی اکبر خواجویی نیز ایفای نقش کرد.

خسرو شجاع زاده بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در تاریخ۲۴ اسفندماه 1395به دلیل سکته مغزی در سن ۷۱ سالگی چشم از جهان فروبست.

eHsdbBphRu5H

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه