English

واکنش هنرمندان،مدیران،سینماگران و صنوف سینمایی به درگذشت ناگهانی علی معلم

هنرمندان زیادی همچنان در صفحه های اینستاگرام خود نسبت به درگذشت ناگهانی علی معلم ابراز اندوه و حسرت می کنند. همچنین پیام های تسلیتی از سوی مدیران، صنوف سینمایی و سینماگران نیز صادر شد.

واکنش هنرمندان،مدیران،سینماگران و صنوف سینمایی به درگذشت ناگهانی علی معلم

به گزارش خبرگزاری موج، پیام های تسلیت به شرح زیر است:

مسعود ده نمکی نوشت:

ریش نداشت ولی ریشه داشت . یکی از معدود افرادی که حسد صنفی نداشت و فکر نمی کرد کسی جای او را تنگ می کند

 

عباس یاری نوشت:

نه… باورم نمی‌شود…
شاید این یکی از تلخ‌ترین خبرهای خزانِ سال نود و پنج باشد، مرگ دوست و همکار نازنینم علی معلم، باورم نمی‌شود علی، چهره‌ای تا این حد شاداب، پرانرژی و بشاش رفته باشد.
امروز صبح که داشتم خبر انتشار شمارهٔ نوروز مجلهٔ فیلم را می‌نوشتم اشاره‌ای به عکس روی جلدِ شمارهٔ نوروز فیلم و دنیای تصویر کردم و نام علی را در هشتک‌های پستم گذاشتم. آن نام را به‌نشانهٔ زندگی و حضور گذاشم، نه رفتن. چه‌قدر تلخ و باورنکردنی بود خبر رفتنش…
ما با هم از زمانی که او برای مجلهٔ فیلم نقدهای کوتاه می‌نوشت آشنا بودیم. در شناسنامهٔ اولین شمارهٔ مجله‌اش با لطف بسیار از من تشکر کرد. بعدها دو برنامهٔ مشترک باهم داشتیم، اول بار درسال (۷۰)، اجرای مراسم‌ اهدای جوایز منتقدان به فیلم‌های سال را که مجلهٔ فیلم برگزار می‌کرد، زنده‌یاد علی معلم مجری بود. پنج سال بعد مجموعهٔ نشریات سینمایی برای یادبود زنده یاد علی حاتمی مراسمی در سینما آزادی برگزار کردند که مجری آن مراسم هم علی بود.
به‌همسر گرامی‌اش خانوم آذر معماریان و فرزندان و برادران و خانوادهٔ گرامی‌اش این ضایعهٔ بزرگ را تسلیت می‌گویم. یادش گرامی و روح بزرگش درآرامش…

 

محسن تنابنده نوشت:

پایان تلخ پایان سال بی تو علی جان معلم

نرگس آبیار نوشت:

نمی دونم چی بگم. همین الان خبر رفتن علی معلم رو من ، حسین و ابوالفضل صفاری در غربت شنیدیم. ویران شدیم.

 

هنگامه قاضیانی نوشت:

چه غروب اندوهبارى ، چه اسفند غم زده اى
علی معلم رفتنت را باور نخواهیم کرد
جشن حافظ را سالها با درد و رنج و سختی حافظ بودى
قدرشناسى ناب از هنرمندان را تو حافظ بودى
مگر میشود باور کرد این چنین بی انکه به اطرافیان فرصتی داده شود دستت را در دست فرشته مرگ بگذاری و بروی
چقدر رنجت دادند ، چقدر استوار ایستادى
داغ بزرگی به دل هنرمندان نهادید
اقا علی معلم ، معلم مهربانی
آذر جان معماریان قلب دردمند شما را میبوسم
مثل پروانه بودید و چیزی در راه عشق کم نذاشتید
جای ایشان خالی خواهد ماند

 

مهناز افشار نوشت:

کلمات را گم کردم

نمیخوام باور کنم

 

الهام پاوه نژاد نوشت:
نفس گیر است این خبر…
شال همیشه سپید خود را نوار سیاهِ بازوی هنرمندان کردین…. اقای معلم باور نمی کنم….
سپند امیرسلیمانی نوشت:

رفیق عزیزى از دست رفت، على آقاى معلم جاى شما تا همیشه پیش ما خالیه

 

جمشید مشایخی نوشت:

علی معلم منتقدى بزرگ و رک گو بود و همیشه حرف حق را میزد ، انسانی شریف و دوست داشتنی بود . با عرض تسلیت به ملت ایران ، خانواده ان عزیز و همه اهالی سینما . خاک پاى همه

کوروش تهامی نوشت:

همین چند روز پیش بود
در مراسم ختم پدر همکار خوبمان
خانم ضیغی… واقعا باور کردنی نیست
که……………………… نمیدونم چی بگم
فقط افسوس و تسلیت به سینمای ایران
روحتان قرین نعمات خداوندی. بدرود
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
که دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

پیام تسلیت «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی 

درگذشت علی معلم عزیز، تمامی اهالی سینما و رسانه را متحیر و بهت زده کرد. شخصیت فرهیخته، مدیر توانمند، تهیه کننده فاضل و منتقدی برجسته، سینما و سینماگران را تنها گذاشت. صراحت گفتار و آرامش کردار فارغ از ریا و تزویرش، موافقان و مخالفانش را به تحسین وا میداشت. رفتنش را سخت می‌توان باور کرد ولی با تأسی به مرادش لسان‌الغیب، باید رضا به قضای الهی داد و از جبین گره گشود. 

در آستانه بهاری دیگر، یاد و خاطره‌اش را گرامی می‌داریم و برایش از درگاه خداوند رحمان، علو درجات و برای همسر گرامیش بانو آذر معماریان و خاندان محترمش صبر جزیل مسئلت می‌نماییم.

علی معلم، مدیر مسئول و سردبیر نشریه دنیای تصویر، بنیان‌گذار جشن سینمایی تلویزیونی حافظ، مدرس، مجری و برنامه‌ساز و تهیه‌کننده‌ سینما در سن 54 سالگی و در پی حملۀ قلبی، دار فانی را وداع گفت.

*مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری درگذشت علی معلم را تسلیت گفت

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در پیامی درگذشت ناگهانی علی معلم منتقد و نویسنده سینما را تسلیت گفت.

*در پیام دکتر سید مصطفی ابطحی آمده است:

فقدان ناگهانی علی معلم عزیز دردی علیم است برای اهالی سینما، رسانه و منتقدان. علی معلم به حق کارشناسی کاردان در عرصه سینما و فرهنگ و هنر بود و نگاشته های آن مرحوم، اندیشه و نگاه وی را برای همیشه مانا خواهد کرد.

اینجانب با تسلیت این درد ناگهانی به خانواده معلم و اهالی سینما و رسانه از خداوند منان علو درجات را از درگاه حق برای آن بزرگوار خواستارم.

*متن پیام تسلیت هیات مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما

بازگشت همه به سوى اوست. در کمال ناباوری و تاسف دوست و همکار عزیزمان علی معلم به ناگهان از میان ما رفت . بازیگران سینمای ایران سوگ و اندوه از دست دادن این تهیه کننده ، نویسنده، منتقد و روزنامه نگار ارزنده را به خانواده محترم ایشان ، سینماگران کشور و تمامی هم وطنان هنردوست تسلیت عرض نموده و یاد و خاطره اش را همواره عزیز و تا همیشه ، محترم می دارد. 

*پیام تسلیت اﺻﻐﺮ همت، مدیر عامل ﺧﺎﻧﻪ تئاتر

متن پیام چنین است:

سخت است، اما باید باور کرد، علی معلم هم رفت، عجب سالی شدامسال!! از علی معلم هیچ وقت نمی‌شد به سادگی گذشت، باید روی او مکث می‌کردی، او تو را وادار به این مکث و پی آمد آن توجه  می‌کرد، قد و بالا، خوش پوشی ، صدای خوش، آن خنده های همیشگی و بیشتر تسلط ش بر کلام که از دانش و آگاهی ش نشانه داشت،

هوش سرشار و حواس جمعی ش،همه و همه "علی معلم "ی ساخته و پرداخته کرده بود منحصر به فرد که نمی‌شد به سادگی از او گذشت، فقدانش اسفبار و جای خالی ش بی جانشین می ماند،این ضایعه ی غیر منتظره را به سرکارخانم معماریان-همراه همیشگی ش-،فرزندانش و جامعه فرهنگی این مرز و بوم تسلیت می گویم ، روحش شاد ونامش گرامی.

*پیام تسلیت علیرضا رضا داد برای درگذشت علی معلم

با آنکه علی معلم دیگر در میان ما نیست اما او آنقدر اثر از خود به یادگار گذاشته است که امروز می‌توانیم دائره‌العمارف معلم و فرهنگنامه سینمایی معلم داشته باشیم.

برای همه لحظه‌های تکرار پذیر و منحصر به فرد سینما علی اثر دارد. آثاری که یا در زمان خودش آن لحظه را تحت تاثیر قرار داده و یا نوع نگاه و نگرش وی به آن لحظه در تاریخ ماندگار شده است.

امروز در تمام لحظه‌های عمر سینمایی او بی‌شک حاضر و ناظر است و صاحب اثر و سبک و فرهنگ. مرور می‌کنم سه دهه نشست و برخاست با وی را. از دهه شصت و هفتاد که سال‌های آغازین نقد سینما در تلویزیون بود که بی‌تردید او برای رسانه نوعی از مکتب نقد رسانه ای را پایه‌گذاری کرد و چه اصراری داشت که آن برنامه‌ها که در شبکه دو می‌ساخت از یک  سبک ومرام در نقد پیروی کند و یکدستی خاصی در مجموعه ایجاد شود و همین رد پا و اثر اندیشگی وی را تا آخرین نوشته و آخرین حافظ می‌توان مشاهده کرد.

در این آسمان ستاره‌ای چون او یافت نخواهد شد و در زمین سروی چون او نخواهد روئید، اما فرهنگ و اندیشه او در سینمای ایران ماندگار خواهد بود. او تمام و کمال مصداق این کلام بود که در شأن بزرگان گفته‌اند: عاش سعیدا و مات سعیدا. کامیاب زیست و کامروا از این جهان رخت بر بست. می‌ماند آه و حسرت برای ما و سینمای ایرانو.

و عرض ادب و احترام و تسلیت به محضر خانواده محترمشان.

*پیام تسلیت انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر 

متن این پیام به شرح زیر است :

انتشار خبر درگذشت علی معلم ، بهت آور و تاسف بار بود. در این واپسین روزهای سال 1395 خورشیدی جامعه هنری ایران یکی از فعالان رسانه ای و سینمایی اش را از کف داد.

علی معلم را اگر چه توده مردم به واسطه فعالیت های سینمایی و رسانه ای می شناسند اما برای اهل تئاتر نیز چهره ای مهربان و دلسوز بود. او چه در ماهنامه دنیای تصویر که سردبیرش بود و چه در جشن حافظ که مدیرش بود ، پیوسته به تئاتر می پرداخت و بها می داد.

برای او که صاف بود و صریح ، از درگاه یزدان پاک طلب آرامش روح و برای بازماندگانش طلب صبر و شکیبایی داریم.

*پیام تسلیت حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت 

إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون

مشیت الهی بـر ایـن تعلق گرفـته کـه بهار فرحناک زندگی را خـزانـی ماتمزده بـه انتظار بنشیند و این ، بارزترین تفسیر فلسفـه آفـرینش درفـراخـنای بـی کران هـستی و یـگانه راز جـاودانگی اوسـت.

خبردرگذشت علی معلم عزیز تهیه کننده فهیم ، دلسوز وتوانای سینمای ایران چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند، ولی در برابر تقدیر حضرت حق چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست خداوند قرین رحمتش فرماید.این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم ایشان و جامعه بزرگ سینمای کشور تسلیت عرض می‌نمایم.

*تسلیت جشنواره پروین به خاطر درگذشت علی معلم

خبر دردناک و تکان دهنده ای بود. شنیدن کوچ مردی که لبریز از انرژی، انگیزه، نشاط و شادابی بود. مردی که همواره، با همه وجود و تمام قد برای حمایت از هویت سینما و رشد آن ایستاد؛ و در این مسیر، برغم جسارت بی نظیر و هوش وصف ناپذیرش با همه مهربان بود. خون گرم، پرانرژی و با دانش.

برای بنده که در طول سال های فعالیتم در عرصه سینما بسان شاگردی از این معلم بزرگ  تجربه ها آموخته ام و در راستای رشد و بالندگی جشنواره فیلم پروین دلسوزانه و با خلوص و صفا کنارمان بود و راهنمایی مان می کرد باور فقدان این عزیز بسیار سخت  و دردناک است.

آینده نگری، شجاعت، جسارت، هوش سرشار، دانش وسیع و قلب بزرگ و مهربان علی معلم از او نمونه ای کم نظیر ساخت و به حق، می توان گفت که سینمای ایران در سال 95 اگر در حوزه خلق آثار«کیارستمی بزرگ» را از دست داد در حوزه تحلیل، پژوهش و تبیین مفاهیم بزرگمردی را از دست داد که «چراغ راه» بود. کمتر سراغ داریم شخصیت هایی را که هم، لبریز از تجربه و دانش باشند و هم، برخوردار از قدرت سخنوری و تحلیل های جریان ساز و در کنار همه این ها، مهربان و دارای قلب و روحی بزرگ. علی معلم یک نمونه نادر از آن در میان نسل ما بود. حیف که سینمای ایران این مرد بزرگ را از دست داد و صد حیف که جشنواره فیلم پروین یکی از بهترین حامیان دلسوزش را دیگر در کنار خودش ندارد.

جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما:

 هرگز باورم نمی شود ، رفتن ناگهانی على معلم را...
چگونه باورکنم در آستانه بهار این خزان و خسران را ...
سخت است بپذیرم آن لبخندها و مهربانی ها، همچون دانه ای در زیر خاک خواهد خفت ..!
اما یقین دارم یادش جوانه خواهد زد و نام و نشانش، درختی سبز و تناور خواهد شد 
مرگ موهبتی است الهی،  که به قامت هر موجود زنده ای می‌نشیند
بشریت از این قاعده مستثنی نیست و ما نیز از آن غافل هستیم
چه سخت است باورش، تحملش، جدا شدنش و ندیدنش
ولی چه می‌شود کرد، باید در برابر مشیت الهی سر تسلیم فرود آورد
و فقط یاد و خاطرات او جاودانه در دل دوستدارانش باقی خواهد ماند
امید که در جوار رحمت پروردگار آسوده و آرام بیارامد و از آمرزش حضرت حق بهره‌مند شود


 انجمن طراحان فیلم سینمای ایران: 

چه زود ،مرگی ناباور 
تسلیت به خانواده محترم علی معلم واهالی سینما

 

انجمن منشیان صحنه سینمای ایران:

 انا الله و انا الیه راجعون
در گذشت هنر مندگرامی اقای علی معلم را به خانواده محترمشان و جامعه اصناف سینمایی و هنرمندان تسلیت عرض می نماییم  از خداوند متعال آرزوی صبر و شکیبایی داریم روحشان شاد.

 

انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه سینما:

در گذشت آقای علی معلم را به خانواده محترم ایشان و همه هنرمندان تسلیت عرض می کنیم

کانون آهنگسازان سینمای ایران:

با کمال تاسف و تاثر درگذشت ناباورانه هنرمند ارجمند  آقای علی معلم را تسلیت می گوییم.
روحش شاد و در آرامش ...

 

انجمن عکاسان سینمای ایران:

انجمن عکاسان درگذشت علی معلم رابه اهل سینماوخانواده معلم عزیزتسلیت گفته وامرزش اوراازخداوند متعال خواستار است.

 

انجمن صدابرداران و صداگذاران سینما:

انجمن صدابرداران و صداگذاران سینما درگذشت علی معلم را به جامعه سینمائی کشورو خانواده ایشان تسلیت می گوید. روحش شاد ویادش گرامی باد.

 

کانون دستیاران فیلمبردار سینمای ایران:

در گذشت آقای علی معلم را به خانواده محترم ایشان و همه هنرمندان تسلیت عرض می نماییم.

 

انجمن مدرسان سینما:

انجمن مدرسان سینما درگذشت ناگهانی دوست و همکار گرانقدر خود علی معلم را  به جامعه سینمای ایران تسلیت گفته و یادش را گرامی می دارد.

 

انجمن بازیگران سینمای ایران:

 درکمال ناباورى درگذشت مردسپیدپوش سینمایمان جناب على معلم که براى همیشه جامه سپید به تن کرد رابه آذرمعماریان عزیز و فرزندان گرامیش و خانواده سینما تسلیت می گوییم. روحش شاد

 

انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما:

درگذشت ناگهانی جناب علی معلم را به خانواده محترم ایشان و اهالی سینما تسلیت می گوییم.

 

انجمن بازیگران و بدلکاران سینمای ایران:

درگدشت آقای علی معلم  را به خانواده ایشان وجامعه هنری ایران تسلیت می گوییم.

 

انجمن فیلمبرداران سینمای ایران: 

جز آستانِ تواَم در جهان پناهی نیست

از سرِ ذلّگی:
پروردگارا !
آیا ما نفرین شده ایم؟
آیا ما خطا کرده ایم ؟
آیا ما از فرمان تو سر باز زده ایم؟
آیا گناهِ ما جز مهر و محبت که خودت فرمان داده بودی گناه دیگری مرتکب شده ایم؟
مگر نه اینکه ما بندگانت اشرف خلق شده هایِ تو ایم؟
مگر همانی نیستیم که آتش را فرمان دادی که در برابر خاک سجده کند؟
پروردگارا !
حق با توست زیرا ما با اولین فرمانت و سرپیچی از آن از درگاهت طرد شدیم.
و وقتی قابیل هابیل را کُشت بی عدالتی را بر ما حاکم کردی.
هزاران هزار سال است که ما به درگاهت التماس و استغاثه می کنیم اما سرنوشت را بر ما حاکم کردی.
علی معلم !
"رفتی و رفتن تو آتش نهاد بر دل"
اما این کاروان طاقت آتش گرفتنش به سر آمده، وساطت کن منزلی اگر مانده مهر و محبت جایِ آتش این خانه یِ مهر و فرهنگ و ادب را آذین کند.
علی معلم!
«یاد باد آنکه ز ما وقت سفر یاد نکرد
به وداعی دلِ غمدیده ما شاد نکرد»

نامت ماندگار و یادت درخشان.

 

کانون کارگردانان سینمای ایران:

درگذشت هنرمند گرامی آقای علی معلم را به خانواده محترم ایشان و جامعه سینمایی تسلیت می گوییم . روحش شاد

 

انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینمای ایران:

درگذشت هنرمند گرامی آقای علی معلم را به خانواده محترم ایشان و جامعه سینمایی تسلیت می گوییم . یادش گرامی

 

انجمن چهره پردازان سینمای ایران:

چقدر شک آور و دردناک در گذشت هنرمند گرامی آقای علی معلم و عجب سال دردناکی برای جامعه هنری، روحش شاد و یادش گرامی تسلیت به تمام هنرمندان و هنر دوستان و خانواده محترمشان

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه